Ingezonden persbericht


"SELF lanceert internationale expertgroep over leerstandaarden"

Gemeenschappelijke leerstandaarden voor community-gedreven educatief materiaal

Den Haag, 29 november 2006

SELF (een afkorting voor 'Science, Education and Learning in Freedom') is een internationaal project dat een platform biedt voor het gezamenlijk delen en ontwikkelen van onderwijs- en trainingsmateriaal over Vrije Software en Open Standaarden.

Leerstandaarden en richtlijnen voor de inhoud van het SELF Platform bieden een gemeenschappelijke basis voor de ontwikkeling van educatieve materialen. De Learning Standards Expert Group (LSEG) is opgericht om deze educatieve standaarden en richtlijnen te helpen definiëren.

Het SELF Platform is een kennisbank met vrije onderwijs- en trainingsmaterialen over Vrije Software en Open Standaarden en is een omgeving voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe materialen. Geïnspireerd door Wikipedia biedt het SELF Platform de materialen in verschillende talen en formaten. Het SELF Platform is ook een centrale plaats voor de evaluatie, adoptie, creatie en vertaling van deze materialen. Uiteindelijk is het SELF Platform een instrument om inspanningen van communities en professionals te verenigen zodat deze ten goede komen aan de samenleving in het algemeen.

SELF Consortium partner Universitat Oberta de Catalunya (Spanje) heeft onderzoek gedaan naar kandidaten voor digitale formaten die gebruikt zullen worden in het SELF Platform. Terwijl het SELF Platform vrije materialen verzamelt, gebruikt het platform ook de didactische standaarden binnen de eigen functionaliteit. Dit biedt de zekerheid dat zowel alle materialen die verzameld zijn als de materialen die verder gedistribueerd worden voldoen aan de eisen van de breed gebruikte open standaarden.

De Expert Groep adviseert, geeft feedback, en test de verschillende versies van het SELF Platform, met de nadruk op de implementatie van de leerstandaarden. Zij definieert de gezamenlijke doelen en de structuren voor verschillende vormen van educatief materiaal. Daarnaast adviseren de leden over de definities die gebruikt worden om de SELF content te rangschikken en om de structuur van de kennisbank te ontwikkelen. De groep, gevormd door experts op het gebied van leer objecten (LOM, SCORM en/of IMS-LD), wordt geleid door David Megias, Universitat Oberta de Catalunya, en bestaat uit:

Dai Griffiths.
Dai Griffiths is de Reader in e-Learning aan CETIS, Universiteit van Bolton. De rode draad in zijn projecten is het gebruik van e-Learning interoperabiliteits specificaties, en hij heeft hierover uitgebreid gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, conferentie verslagen en andere uitgaven.

Rosanna Forestello.
Rosanna Forestello is professor in 'Sciences of Education', Universiteit van Córdoba, Córdoba, Argentinië, waar zij promoveerde in Onderwijswetenschappen. Daarnaast heeft zij een master in Education Multimedia aan de Universiteit van Barcelona, Spanje. Mevrouw Forestello is ook professor in 'Theories of Teaching' en 'Theories of Learning' aan de Universiteit van Villa María, Córdoba, Argentinië, Pedagogisch Adviseur in Economic Sciences School aan de Universiteit van Córdoba, en Pedagogisch Adviseur aan de La Salle School, Córdoba, Argentinië.

Rob Koper.
Rob Koper is hoogleraar Onderwijstechnologie en hoofd van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum aan de Open Universiteit Nederland. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften en is editor van verschillende boeken en specifieke uitgaven in het veld van onderwijsvernieuwing en permanente competentie ontwikkeling.

Julià Minguillón.
Julià Minguillón is docent Computer Science, Multimedia and Telecommunication Studies aan de Universitat Oberta de Catalunya (Spanje), waar hij een onderzoeksgroep in e-Learning, ontologieën en gebruikersmodellen in virtuele omgevingen leidt. Sinds 1 november 2006 is hij mededirecteur van het onderzoeksinstituut van de Universitat Oberta de Catalunya, het Internet Interdisciplinary Institute, IN3.

M. Sasikumar.
Dr Sasikumar leidt de Kunstmatige Intelligentie en Onderwijstechnologie afdelingen van het CDAC (voorheen NCST) in Mumbai, India. Zijn onderzoeksgebieden binnen de Kunstmatige Intelligentie omvatten onder andere Natuurlijke Taalverwerking en Data Mining.

Het SELF Platform is geïnitieerd door een internationaal consortium van zeven partners; drie universiteiten - Universitat Oberta de Catalunya (Spanje), Universiteit van Gothenburg (Zweden) en het Homi Bhabha Centre for Science Education (India), en vier non-profit organisaties actief als Vrije Software bepleiters - Internet Society (Nederland), Free Software Foundation Europe (in alle Europese landen), Internet Society (Bulgarije) en Fundación Vía Libre (Argentinie). Zij werken nauw samen om communities en kennis bij elkaar te brengen. Daarnaast bevorderen zij de bewustwording en dragen op die manier bij aan het verkrijgen van een kritische massa voor het gebruik van Vrije Software en Open Standaarden.

Het SELF Platform is een community van belanghebbende partijen, die verbonden zijn met onderwijs- en trainingsmateriaal over Vrije Software en Open Standaarden. Dit betekent dat het SELF Platform in het bijzonder gericht is op universiteiten, scholen, trainingsorganisaties, Vrije Software communities, software bedrijven, uitgeverijen en overheidsinstellingen. Alle geïnteresseerden worden aangemoedigd deel te nemen aan het productieproces en de resultaten te gebruiken.

Meer informatie:
http://selfproject.eu/

Dit persbericht is ook terug te vinden op:

http://isoc.nl/info/pers/2006-LSEG.htm

Hinde ten Berge
SELF Coördinator Nederland
hinde@staff.isoc.nl
06 2469 6560