Ingezonden persbericht
"SELF lanceert internationale expertgroep over leerstandaarden"
Gemeenschappelijke leerstandaarden voor community-gedreven educatief materiaal
Den Haag, 29 november 2006
SELF (een afkorting voor 'Science, Education and Learning in
Freedom') is een internationaal project dat een platform biedt
voor het gezamenlijk delen en ontwikkelen van onderwijs- en
trainingsmateriaal over Vrije Software en Open Standaarden.
Leerstandaarden en richtlijnen voor de inhoud van het SELF
Platform bieden een gemeenschappelijke basis voor de ontwikkeling
van educatieve materialen. De Learning Standards Expert Group
(LSEG) is opgericht om deze educatieve standaarden en richtlijnen
te helpen definiëren.
Het SELF Platform is een kennisbank met vrije onderwijs- en
trainingsmaterialen over Vrije Software en Open Standaarden en is
een omgeving voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe
materialen. Geïnspireerd door Wikipedia biedt het SELF Platform
de materialen in verschillende talen en formaten. Het SELF
Platform is ook een centrale plaats voor de evaluatie, adoptie,
creatie en vertaling van deze materialen. Uiteindelijk is het
SELF Platform een instrument om inspanningen van communities en
professionals te verenigen zodat deze ten goede komen aan de
samenleving in het algemeen.
SELF Consortium partner Universitat Oberta de Catalunya (Spanje)
heeft onderzoek gedaan naar kandidaten voor digitale formaten die
gebruikt zullen worden in het SELF Platform. Terwijl het SELF
Platform vrije materialen verzamelt, gebruikt het platform ook de
didactische standaarden binnen de eigen functionaliteit. Dit biedt
de zekerheid dat zowel alle materialen die verzameld zijn als de
materialen die verder gedistribueerd worden voldoen aan de eisen
van de breed gebruikte open standaarden.
De Expert Groep adviseert, geeft feedback, en test de verschillende
versies van het SELF Platform, met de nadruk op de implementatie
van de leerstandaarden. Zij definieert de gezamenlijke doelen en
de structuren voor verschillende vormen van educatief materiaal.
Daarnaast adviseren de leden over de definities die gebruikt
worden om de SELF content te rangschikken en om de structuur van
de kennisbank te ontwikkelen. De groep, gevormd door experts op
het gebied van leer objecten (LOM, SCORM en/of IMS-LD), wordt
geleid door David Megias, Universitat Oberta de Catalunya, en
bestaat uit:
Dai Griffiths.
Dai Griffiths is de Reader in e-Learning aan CETIS, Universiteit
van Bolton. De rode draad in zijn projecten is het gebruik van
e-Learning interoperabiliteits specificaties, en hij heeft hierover
uitgebreid gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften,
conferentie verslagen en andere uitgaven.
Rosanna Forestello.
Rosanna Forestello is professor in 'Sciences of Education',
Universiteit van Córdoba, Córdoba, Argentinië, waar zij promoveerde
in Onderwijswetenschappen. Daarnaast heeft zij een master in
Education Multimedia aan de Universiteit van Barcelona, Spanje.
Mevrouw Forestello is ook professor in 'Theories of Teaching' en
'Theories of Learning' aan de Universiteit van Villa María,
Córdoba, Argentinië, Pedagogisch Adviseur in Economic Sciences
School aan de Universiteit van Córdoba, en Pedagogisch Adviseur
aan de La Salle School, Córdoba, Argentinië.
Rob Koper.
Rob Koper is hoogleraar Onderwijstechnologie en hoofd van het
Onderwijstechnologisch expertisecentrum aan de Open Universiteit
Nederland. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften en is editor
van verschillende boeken en specifieke uitgaven in het veld van
onderwijsvernieuwing en permanente competentie ontwikkeling.
Julià Minguillón.
Julià Minguillón is docent Computer Science, Multimedia and
Telecommunication Studies aan de Universitat Oberta de Catalunya
(Spanje), waar hij een onderzoeksgroep in e-Learning, ontologieën en
gebruikersmodellen in virtuele omgevingen leidt. Sinds 1 november 2006
is hij mededirecteur van het onderzoeksinstituut van de Universitat
Oberta de Catalunya, het Internet Interdisciplinary Institute, IN3.
M. Sasikumar.
Dr Sasikumar leidt de Kunstmatige Intelligentie en
Onderwijstechnologie afdelingen van het CDAC (voorheen NCST) in
Mumbai, India. Zijn onderzoeksgebieden binnen de Kunstmatige
Intelligentie omvatten onder andere Natuurlijke Taalverwerking en
Data Mining.
Het SELF Platform is geïnitieerd door een internationaal consortium
van zeven partners; drie universiteiten - Universitat Oberta de
Catalunya (Spanje), Universiteit van Gothenburg (Zweden) en het
Homi Bhabha Centre for Science Education (India), en vier
non-profit organisaties actief als Vrije Software bepleiters -
Internet Society (Nederland), Free Software Foundation Europe (in
alle Europese landen), Internet Society (Bulgarije) en Fundación
Vía Libre (Argentinie). Zij werken nauw samen om communities en
kennis bij elkaar te brengen. Daarnaast bevorderen zij de
bewustwording en dragen op die manier bij aan het verkrijgen van
een kritische massa voor het gebruik van Vrije Software en Open
Standaarden.
Het SELF Platform is een community van belanghebbende partijen,
die verbonden zijn met onderwijs- en trainingsmateriaal over Vrije
Software en Open Standaarden. Dit betekent dat het SELF Platform
in het bijzonder gericht is op universiteiten, scholen,
trainingsorganisaties, Vrije Software communities, software
bedrijven, uitgeverijen en overheidsinstellingen. Alle
geïnteresseerden worden aangemoedigd deel te nemen aan het
productieproces en de resultaten te gebruiken.
Meer informatie:
http://selfproject.eu/
Dit persbericht is ook terug te vinden op:
http://isoc.nl/info/pers/2006-LSEG.htm
Hinde ten Berge
SELF Coördinator Nederland
hinde@staff.isoc.nl
06 2469 6560