Time : 15:35:02
Date : 29 November 2006
Sender Name: HDP
Enquête : Meer dan 90% van de werkgevers verwent zijn werknemers op het eind van het jaar
Sinterklaas en de eindejaarsfeesten naderen, twee gelegenheden die
door werkgevers worden aangegrepen om hun personeel te belonen. Een
diner, een geschenk, een feest... Wat zit er zoal in de zak van zwarte
piet of legt eerder de kerstman iets onder de kerstboom? Komen de
werknemers naar de receptie die wordt georganiseerd? Beschouwen ze
dat als een voordeel? Dit zijn de resultaten van de enquête die HDP
Sociaal Secretariaat voerde bij 1316 personen.
Samenvatting
Meer dan 90% van de ondernemingen die antwoordden op de enquête maakt
gebruik van de eindejaarsperiode om hun personeel te belonen.
Sinterklaas is misschien minder populair, maar toch vindt maar liefst
40% van ons chocolade op zijn bureau op 6 december. Hoe meer
werknemers een onderneming telt, hoe groter de kans dat de kinderen
van het personeel verwend worden.
Uit de enquête blijkt eveneens dat bijna 70% van de ondervraagde
werkgevers op het eind van het jaar een geschenk geeft aan zijn
personeel. Bijna 80% van hen weet dat een geschenk in bepaalde
omstandigheden fiscaal aftrekbaar is. Hier geldt de regel, in
tegenstelling tot Sinterklaas, dat hoe kleiner de onderneming is, hoe
meer kans de werknemer heeft dat hij een geschenk krijgt.
De werkgevers duiken vooral in hun portefeuille om de werknemers het
gevoel te geven dat ze bij de onderneming horen en om hen te belonen.
De meeste werknemers nemen deel aan alles wat er in deze periode
wordt georganiseerd binnen de onderneming. Tweederde van de
ondervraagde werknemers ziet dit dan ook als een voordeel.
Gedetailleerde analyse
Slechts 8,2% van de ondervraagde werkgevers zegt dat ze op het eind
van het jaar niets organiseren voor hun personeel, maar 40% van hen
viert wel een andere gelegenheid: zomerbarbecue, feest voor de
werknemers die met pensioen gaan.... Van de ondernemingen die in de
eindejaarsperiode niets organiseren, heeft 60% minder dan 20
werknemers in dienst en tweederde van hen weet dat de geschenken in
bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.
Zie ginds komt de stoomboot ...
De resultaten van de enquête tonen aan dat Sinterklaas minder succes
geniet dan de eindejaarsfeesten. 60% van de werkgevers doet met
Sinterklaas niets voor het personeel. Bij 40% van de werkgevers komt
de Sint wel langs en deelt hij meestal snoepgoed, speculaas en
chocolade (74,5%) uit. Sommige ondernemingen bieden eerder een
geschenk aan (12%) of een drink of zelfs een diner (7,5%).
Hoewel de Sint in de eerste plaats de grote kindervriend is, verwent
slechts 15% van de ondervraagde ondernemingen de kinderen van hun
werknemers. Snoepgoed en/of een geschenk werden het vaakst genoemd.
We merken op dat 20% van de ondernemingen die Sinterklaas met hun
werknemers vieren ook een attentie voor de kinderen van hun
werknemers voorziet.
Er is geen groot verschil tussen het noorden en het zuiden van het
land wat betreft het percentage ondernemingen die Sinterklaas vieren.
Er is ook geen groot verschil in functie van het percentage bedienden
of arbeiders in de onderneming.
Hoe meer werknemers de onderneming telt, hoe groter de kans dat ze
iets organiseert voor de kinderen van haar personeel.
Onder de kerstboom
67% van de werkgevers geeft het personeel een geschenk voor
eindejaar. Etenswaren en drank, zoals wijn, pralines, ... scoren het
hoogste met 40%, een geschenk of gadget is goed voor 31,6 % en een
cadeaucheque vertegenwoordigt 22%.
In onze steekproef geeft 74,6 % van de ondernemingen met minder dan 5
werknemers een geschenk voor eindejaar, tegenover 40% van de
ondernemingen met meer dan 500 werknemers.
78% van de werkgevers of HR-medewerkers die de enquête invulden, wist
dat een geschenk onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar kan
zijn.
Een geschenk in contanten of in de vorm van een cheque dat wordt
gegeven voor Sinterklaas, Kerstmis of Nieuwjaar is integraal
aftrekbaar als beroepskosten en is vrijgesteld van sociale bijdragen
voor zover aan alle voorwaarden hieronder is voldaan:
- het geschenk wordt gegeven aan alle personeelsleden
- het totale bedrag per jaar en per werknemers bedraagt niet meer dan
35 ¤; dit bedrag wordt vermeerderd met 35 ¤ per kind dat ten laste is
van de werknemer.
Er moet aan drie bijkomende voorwaarden worden voldaan wat betreft
cadeaucheques
- ze kunnen alleen worden gewisseld in partnerondernemingen van de
uitgever van de cheque
- ze moeten beperkt zijn qua tijd
- ze kunnen niet geheel of gedeeltelijk worden ingeruild tegen geld
In de geanalyseerde steekproef kiest tweederde van de werkgevers die
een cadeaucheque geven voor een bedrag tussen 1 en 35 ¤. Dit is dus
aftrekbaar en vrijgesteld van sociale bijdragen.
Een eindejaarsfeest
65% van de ondernemingen organiseert voor het personeel een klein
eindejaarsevenement. Een drink en een diner kennen het meeste succes,
weinig ondernemingen plannen een echt evenement voor deze
gelegenheid.
Als we hen vragen wat voor hen de belangrijkste reden is die hen
ertoe aanzet (of zou aanzetten) om voor het personeel iets te
organiseren in deze periode, antwoordt 29% dat ze het gevoel willen
creëren dat ze bij de onderneming horen, 27% doet het om de
werknemers te belonen.
Tweederde van de werkgevers die iets organiseren voor het eindejaar,
viert ook andere gelegenheden (gepensioneerden, zomerfeest...)
Slechts 4,2% van de ondervraagde werkgevers speelt zowel Sinterklaas
als kerstman voor hun medewerkers en de kinderen. Zij krijgen dus
geschenken en recepties met Sinterklaas en op het eind van het jaar.
In tegenstelling tot wat we misschien denken, gaat het zowel om grote
als kleine ondernemingen.
Onder de werknemers van de ondernemingen die een receptie...
organiseren in deze periode, verklaart driekwart er steeds aan deel
te nemen en 22% neemt soms deel. Diegenen die nooit komen zijn dus
zeldzaam.
93% van de werknemers zegt dat ze zouden deelnemen als hun werkgever
iets zou organiseren.
De meeste ondervraagde werknemers, ofwel 60%, vinden het een voordeel
als de werkgever iets organiseert voor het eindejaar, en 26% vindt
dit normaal.
Steekproef
De steekproef bevat 15% ondernemingen met hoofdzetel in Brussel, 61%
in Vlaanderen en 18% in Wallonië.
63% van de ondernemingen telt minder dan 20 werknemers, 24% telt
tussen 21 en 100 werknemers en 13% telt meer dan 100 werknemers.
52,5% van de ondernemingen stelt vooral of uitsluitend bedienden te
werk, bij 9% zijn de bedienden en arbeiders gelijk verdeeld en 38,5%
bestaat vooral of alleen uit arbeiders.
De enquête vond plaats in oktober en november 2006.
Over HDP Sociaal Secretariaat
HDP Sociaal Secretariaat maakt deel uit van de HDP Diensten voor
Ondernemers. De 700 werknemers van HDP Diensten voor Ondernemers
bieden aan meer dan 27.000 werkgevers, die in totaal bijna 375.000
werknemers in dienst hebben, diensten aan inzake sociaal secretariaat
en personeelsorganisatie, kinderbijslagen, preventie en bescherming
op het werk, medische controle, preventieve geneeskunde en medische
expertise, sociale verzekeringen voor zelfstandigen en
administratieve formaliteiten bij het opstarten of de ontwikkeling
van hun onderneming, en de organisatie van opleidingen.
Voor meer informatie, surf naar www.hdp.be.
Contactpersoon pers
Delphine Motte
Adviseur communicatie
T 02 289 68 07
GSM 0475 37 32 55
E-mail: delphine.motte@hdp.be
URL: http://www.hdp.be