Time : 15:35:02
Date : 29 November 2006
Sender Name: HDP

Enquête : Meer dan 90% van de werkgevers verwent zijn werknemers op het eind van het jaar

Sinterklaas en de eindejaarsfeesten naderen, twee gelegenheden die door werkgevers worden aangegrepen om hun personeel te belonen. Een diner, een geschenk, een feest... Wat zit er zoal in de zak van zwarte piet of legt eerder de kerstman iets onder de kerstboom? Komen de werknemers naar de receptie die wordt georganiseerd? Beschouwen ze dat als een voordeel? Dit zijn de resultaten van de enquête die HDP Sociaal Secretariaat voerde bij 1316 personen.

Samenvatting

Meer dan 90% van de ondernemingen die antwoordden op de enquête maakt gebruik van de eindejaarsperiode om hun personeel te belonen. Sinterklaas is misschien minder populair, maar toch vindt maar liefst 40% van ons chocolade op zijn bureau op 6 december. Hoe meer werknemers een onderneming telt, hoe groter de kans dat de kinderen van het personeel verwend worden.

Uit de enquête blijkt eveneens dat bijna 70% van de ondervraagde werkgevers op het eind van het jaar een geschenk geeft aan zijn personeel. Bijna 80% van hen weet dat een geschenk in bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar is. Hier geldt de regel, in tegenstelling tot Sinterklaas, dat hoe kleiner de onderneming is, hoe meer kans de werknemer heeft dat hij een geschenk krijgt.

De werkgevers duiken vooral in hun portefeuille om de werknemers het gevoel te geven dat ze bij de onderneming horen en om hen te belonen.

De meeste werknemers nemen deel aan alles wat er in deze periode wordt georganiseerd binnen de onderneming. Tweederde van de ondervraagde werknemers ziet dit dan ook als een voordeel.

Gedetailleerde analyse

Slechts 8,2% van de ondervraagde werkgevers zegt dat ze op het eind van het jaar niets organiseren voor hun personeel, maar 40% van hen viert wel een andere gelegenheid: zomerbarbecue, feest voor de werknemers die met pensioen gaan.... Van de ondernemingen die in de eindejaarsperiode niets organiseren, heeft 60% minder dan 20 werknemers in dienst en tweederde van hen weet dat de geschenken in bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.

Zie ginds komt de stoomboot ...

De resultaten van de enquête tonen aan dat Sinterklaas minder succes geniet dan de eindejaarsfeesten. 60% van de werkgevers doet met Sinterklaas niets voor het personeel. Bij 40% van de werkgevers komt de Sint wel langs en deelt hij meestal snoepgoed, speculaas en chocolade (74,5%) uit. Sommige ondernemingen bieden eerder een geschenk aan (12%) of een drink of zelfs een diner (7,5%).

Hoewel de Sint in de eerste plaats de grote kindervriend is, verwent slechts 15% van de ondervraagde ondernemingen de kinderen van hun werknemers. Snoepgoed en/of een geschenk werden het vaakst genoemd.

We merken op dat 20% van de ondernemingen die Sinterklaas met hun werknemers vieren ook een attentie voor de kinderen van hun werknemers voorziet.

Er is geen groot verschil tussen het noorden en het zuiden van het land wat betreft het percentage ondernemingen die Sinterklaas vieren. Er is ook geen groot verschil in functie van het percentage bedienden of arbeiders in de onderneming.

Hoe meer werknemers de onderneming telt, hoe groter de kans dat ze iets organiseert voor de kinderen van haar personeel.

Onder de kerstboom

67% van de werkgevers geeft het personeel een geschenk voor eindejaar. Etenswaren en drank, zoals wijn, pralines, ... scoren het hoogste met 40%, een geschenk of gadget is goed voor 31,6 % en een cadeaucheque vertegenwoordigt 22%.

In onze steekproef geeft 74,6 % van de ondernemingen met minder dan 5 werknemers een geschenk voor eindejaar, tegenover 40% van de ondernemingen met meer dan 500 werknemers.

78% van de werkgevers of HR-medewerkers die de enquête invulden, wist dat een geschenk onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar kan zijn.

Een geschenk in contanten of in de vorm van een cheque dat wordt gegeven voor Sinterklaas, Kerstmis of Nieuwjaar is integraal aftrekbaar als beroepskosten en is vrijgesteld van sociale bijdragen voor zover aan alle voorwaarden hieronder is voldaan:


- het geschenk wordt gegeven aan alle personeelsleden
- het totale bedrag per jaar en per werknemers bedraagt niet meer dan 35 ¤; dit bedrag wordt vermeerderd met 35 ¤ per kind dat ten laste is van de werknemer.

Er moet aan drie bijkomende voorwaarden worden voldaan wat betreft cadeaucheques


- ze kunnen alleen worden gewisseld in partnerondernemingen van de uitgever van de cheque

- ze moeten beperkt zijn qua tijd

- ze kunnen niet geheel of gedeeltelijk worden ingeruild tegen geld

In de geanalyseerde steekproef kiest tweederde van de werkgevers die een cadeaucheque geven voor een bedrag tussen 1 en 35 ¤. Dit is dus aftrekbaar en vrijgesteld van sociale bijdragen.

Een eindejaarsfeest

65% van de ondernemingen organiseert voor het personeel een klein eindejaarsevenement. Een drink en een diner kennen het meeste succes, weinig ondernemingen plannen een echt evenement voor deze gelegenheid.

Als we hen vragen wat voor hen de belangrijkste reden is die hen ertoe aanzet (of zou aanzetten) om voor het personeel iets te organiseren in deze periode, antwoordt 29% dat ze het gevoel willen creëren dat ze bij de onderneming horen, 27% doet het om de werknemers te belonen.

Tweederde van de werkgevers die iets organiseren voor het eindejaar, viert ook andere gelegenheden (gepensioneerden, zomerfeest...)

Slechts 4,2% van de ondervraagde werkgevers speelt zowel Sinterklaas als kerstman voor hun medewerkers en de kinderen. Zij krijgen dus geschenken en recepties met Sinterklaas en op het eind van het jaar. In tegenstelling tot wat we misschien denken, gaat het zowel om grote als kleine ondernemingen.

Onder de werknemers van de ondernemingen die een receptie... organiseren in deze periode, verklaart driekwart er steeds aan deel te nemen en 22% neemt soms deel. Diegenen die nooit komen zijn dus zeldzaam.

93% van de werknemers zegt dat ze zouden deelnemen als hun werkgever iets zou organiseren.

De meeste ondervraagde werknemers, ofwel 60%, vinden het een voordeel als de werkgever iets organiseert voor het eindejaar, en 26% vindt dit normaal.

Steekproef

De steekproef bevat 15% ondernemingen met hoofdzetel in Brussel, 61% in Vlaanderen en 18% in Wallonië.

63% van de ondernemingen telt minder dan 20 werknemers, 24% telt tussen 21 en 100 werknemers en 13% telt meer dan 100 werknemers.

52,5% van de ondernemingen stelt vooral of uitsluitend bedienden te werk, bij 9% zijn de bedienden en arbeiders gelijk verdeeld en 38,5% bestaat vooral of alleen uit arbeiders.

De enquête vond plaats in oktober en november 2006.

Over HDP Sociaal Secretariaat

HDP Sociaal Secretariaat maakt deel uit van de HDP Diensten voor Ondernemers. De 700 werknemers van HDP Diensten voor Ondernemers bieden aan meer dan 27.000 werkgevers, die in totaal bijna 375.000 werknemers in dienst hebben, diensten aan inzake sociaal secretariaat en personeelsorganisatie, kinderbijslagen, preventie en bescherming op het werk, medische controle, preventieve geneeskunde en medische expertise, sociale verzekeringen voor zelfstandigen en administratieve formaliteiten bij het opstarten of de ontwikkeling van hun onderneming, en de organisatie van opleidingen.

Voor meer informatie, surf naar www.hdp.be.

Contactpersoon pers
Delphine Motte
Adviseur communicatie
T 02 289 68 07
GSM 0475 37 32 55
E-mail: delphine.motte@hdp.be

URL: http://www.hdp.be