Gemeente Alkmaar
Alkmaar, 29 november 2006
Thema's trekken toerist naar Alkmaar Prachtstad
Bezoekers voelen zich er welkom en blijven er na de kaasmarkt. Ze genieten van de terrasjes, de cultuurhistorie, het winkelen, de openluchtactiviteiten. En ook in de winter is er van alles te doen. In het Toeristisch plan voor Alkmaar, opgesteld met partijen actief in het toerisme, presenteert de gemeente haar visie op Alkmaar Prachtstad.
Kaas, winkelen, cultuurhistorie, water en evenementen zijn en blijven de belangrijkste items om bezoekers naar Alkmaar te trekken. Maar om het aantal toeristen dat Alkmaar bezoekt te laten toenemen, is een bundeling van het werk van alle betrokken partijen - VVV, SPA, het toeristisch bedrijfsleven en gemeente - in een aantal herkenbare thema's nodig. Het gisteren door het college van B&W van Alkmaar vastgestelde plan 'Alkmaar Prachtstad, contouren voor toerisme' schetst ze.
Er zijn drie organisatorische thema's:
. Samen voor toerisme; door samen te werken heeft Alkmaar iedere toerist iets te bieden. Partijen kunnen hun aanbod op elkaar afstemmen, en de promotie gezamenlijk aanpakken.
. Toeristische innovatie; als er in je stad steeds weer iets nieuws te beleven valt, is het voor toeristen interessant om langer te blijven, of vaker terug te komen.
. Regionale samenwerking; om Alkmaar meer te promoten als vakantiebestemming, is samenwerking met de gemeenten in de regio nuttig. De combinatie van stad met duinen, strand en polders kan meer toeristen naar deze omgeving trekken.
Ook beschrijft het plan vijf inhoudelijke thema's:
. Gastvrije stad; mensen voelen zich welkom, weten de weg te vinden, er is goede informatie, in hun eigen taal.
. Beleef de geschiedenis; op een speelse manier kunnen mensen kennis maken met de cultuurhistorie van de stad.
. Stad als podium; er is van alles in de stad te beleven, er zijn evenementen en openluchtactiviteiten.
. (Ver)blijf langer; doordat Alkmaar veel te bieden heeft, worden mensen verleid langer te blijven, of een 'lang weekend Alkmaar' te doen.
. Alle dagen open; niet alleen tijdens de kaasmarkt, maar ook op andere dagen en tijdens alle seizoenen kunnen toeristen genieten van Alkmaar.
Allerlei projecten kunnen invulling aan deze thema's geven. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van wandelroutes, informatie over bereikbaarheid van de stad voor toeristen, een brochure Winter in Alkmaar, promotie voor het regionale fietsroutenetwerk, meer 'meedoen' op de kaasmarkt of het evenementenbeleid dat nu in ontwikkeling is. Met de juiste mix van activiteiten, informatie en promotie moet iedere bezoeker goed worden bediend.
Ambities
Alkmaar heeft ambities op het gebied van toerisme. In het Grote Steden Beleid voor 2005 - 2009 is afgesproken, dat het aantal bezoekers in 2009 met 4% moet zijn toegenomen. Concreet betekent dit, dat er ten opzichte van 2004 48.000 extra bezoekers naar Alkmaar komen. 'Alkmaar Prachtstad, contouren voor toerisme' beschrijft de weg hier naar toe. Daarnaast is het plan een middel om subsidieaanvragen uit het toeristisch budget te toetsen.
De gemeente heeft het toeristisch plan met opzet beperkt tot contouren. Hiermee wil Alkmaar partijen uitnodigen om gezamenlijk projecten te ontwikkelen. Om inzicht te krijgen in het effect van de maatregelen uit het plan, zal de gemeente de resultaten onderzoeken. Zo doet Alkmaar onder andere jaarlijks mee met het Continu Vakantie Onderzoek.