Reclame Code Commissie

Stichting Reclame Code start campagne gericht op adverteerders

Achmea Bacardi Hak KPN Pon Unilever

De Stichting bevordert dat het reclamemakend bedrijfsleven op verantwoorde wijze reclame maakt. Dit kan doordat het bedrijfsleven regels opstelt waaraan reclame moet voldoen. Het toezicht of deze regels zijn overtreden, is in het handen van de Stichting Reclame Code. Dit systeem van zelfregulering werkt en houdt reclame op niveau.

Aan de werkzaamheden van de Stichting hangt een prijskaartje. Op basis van hun bruto-mediabestedingen wordt aan alle adverteerders een bijdrage aan de zelfregulering gevraagd, (EUR 250 euro per 1 miljoen euro besteding, met een minimum-bijdrage van EUR 200)

Deze campagne past op de weg die de Stichting begin 2006 is ingeslagen. De Stichting heeft haar dienstverlening uitgebreid. Naast het beoordelen van klachten biedt zij adverteerders diensten aan om te helpen te voorkomen dat zij hun regels overtreden. Zo monitort de Stichting alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep. Ook beoordeelt zij op verzoek van het bedrijfsleven of reclame-uitingen voldoen aan bepaalde bijzondere reclamecodes.

De wijzigingen in de organisatie van de Stichting komen ook tot uitdrukking in de door DDB, Amstelveen ontwikkelde nieuwe huisstijl. Rood staat voor de constatering of de regels zijn overtreden, groen voor de proactieve dienstverlening.

De Stichting Reclame Code is een samenwerking tussen organisaties van adverteerders, reclameadviesbureaus, de media en de Consumentenbond. Doordat deze organisaties de zelfregulering ondersteunen, is de campagne gratis ontwikkeld door DDB, Amstelveen en komen de mediaplaatsingen voor rekening van de betreffende media.

Voor nadere informatie:

Stichting Reclame Code

Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur

Tel.: 020- 3013397

Email : info@reclamecode.nl