Reclame Code Commissie
Stichting Reclame Code start campagne gericht op adverteerders
Achmea Bacardi Hak KPN Pon Unilever
De Stichting bevordert dat het reclamemakend bedrijfsleven op
verantwoorde wijze reclame maakt. Dit kan doordat het bedrijfsleven
regels opstelt waaraan reclame moet voldoen. Het toezicht of deze
regels zijn overtreden, is in het handen van de Stichting Reclame
Code. Dit systeem van zelfregulering werkt en houdt reclame op niveau.
Aan de werkzaamheden van de Stichting hangt een prijskaartje. Op basis
van hun bruto-mediabestedingen wordt aan alle adverteerders een
bijdrage aan de zelfregulering gevraagd, (EUR 250 euro per 1 miljoen
euro besteding, met een minimum-bijdrage van EUR 200)
Deze campagne past op de weg die de Stichting begin 2006 is
ingeslagen. De Stichting heeft haar dienstverlening uitgebreid. Naast
het beoordelen van klachten biedt zij adverteerders diensten aan om te
helpen te voorkomen dat zij hun regels overtreden. Zo monitort de
Stichting alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College
van Beroep. Ook beoordeelt zij op verzoek van het bedrijfsleven of
reclame-uitingen voldoen aan bepaalde bijzondere reclamecodes.
De wijzigingen in de organisatie van de Stichting komen ook tot
uitdrukking in de door DDB, Amstelveen ontwikkelde nieuwe huisstijl.
Rood staat voor de constatering of de regels zijn overtreden, groen
voor de proactieve dienstverlening.
De Stichting Reclame Code is een samenwerking tussen organisaties van
adverteerders, reclameadviesbureaus, de media en de Consumentenbond.
Doordat deze organisaties de zelfregulering ondersteunen, is de
campagne gratis ontwikkeld door DDB, Amstelveen en komen de
mediaplaatsingen voor rekening van de betreffende media.
Voor nadere informatie:
Stichting Reclame Code
Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel.: 020- 3013397
Email : info@reclamecode.nl