KPMG


Compliance bij financiële instellingen steeds beter zichtbaar op werkvloer

29 november 2006

Banken en verzekeraars nemen integriteit op de werkvloer steeds serieuzer.

De ondernemingen besteden steeds meer aandacht aan praktische maatregelen die moeten leiden tot een integere bedrijfscultuur, zoals gedragscodes en het screening van nieuwe medewerkers. Ruim 90% van de bedrijven beschikt inmiddels over een gedragscode waarin is vastgelegd wat wel en niet is toegestaan binnen de onderneming. Tevens worden binnen een overgrote meerderheid van de bedrijven nieuwe medewerkers gescreend op hun integriteit. Daarnaast heeft compliance bij de meeste bedrijven de hoogste aandacht van de directie. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse banken en
verzekeringsmaatschappijen naar de wijze waarop zij invulling geven aan compliance binnen de organisatie. Bijna 90% van de bedrijven blijkt regelmatig te analyseren waar zich in de organisatie de grootste compliance risicos voordoen.

De afgelopen jaren hebben financiële instellingen het roer duidelijk omgegooid, constateert Rens Rozekrans, partner bij KPMG Integrity & Investigation Services. Tot voor kort lag de nadruk vooral op het hebben van een omvangrijk stelsel aan regels en een adequate administratieve organisatie. Op dit moment zien we dat de praktische kant van het voldoen aan wet- en regelgeving veel aandacht krijgt, ook op managementniveau. Het niveau is duidelijk aan het toenemen. Medewerkers worden alerter op compliance vereisten bij het verrichten van hun werkzaamheden en de organisatie wordt steeds weerbaarder tegen verleidingen en druk. Steeds meer financiële instellingen laten hun integriteit meten en vergelijken met andere instellingen in de branche. Daarmee willen ze leren van eigen fouten en kijken hoe het compliance niveau van de eigen organisatie kan worden verhoogd.

Nu de compliance structuur bij de meeste financiële instellingen grotendeels staat, is de volgende stap het praktisch inbedden ervan binnen de organisatie. Rozekrans: Het hebben van regels is niet voldoende. Medewerkers dienen er ook bekend mee te zijn. Daarnaast moeten zij weten hoe zij om moeten gaan met dilemmas en lastige situaties die zich kunnen voordoen bij hun werkzaamheden. Dit compliance bewustzijn onder de medewerkers kan worden gewaarborgd door hen periodiek te trainen. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven blijkt hiermee bezig te zijn. Hoewel gemelde incidenten in de meeste gevallen worden geregistreerd, kan nog aan effectiviteit worden gewonnen door het opstellen van vaste procedures bij de afhandeling van een incident. Ook een toetsing van de tevredenheid met de afhandeling van een incident bij de betrokken medewerkers draagt bij aan een effectiever compliance beleid. Naast het registreren van incidenten hebben financiële instellingen een grote behoefte aan het meten van de effectiviteit van de compliance maatregelen. Nu gedragscodes en screening voor nagenoeg alle financiële instellingen een gepasseerd station zijn, wordt het monitoren van de effectiviteit van het compliance beleid de komende vijf jaar het belangrijkste aandachtspunt.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.