KPMG
Compliance bij financiële instellingen steeds beter zichtbaar op
werkvloer
29 november 2006
Banken en verzekeraars nemen integriteit op de werkvloer steeds
serieuzer.
De ondernemingen besteden steeds meer aandacht aan praktische
maatregelen die moeten leiden tot een integere bedrijfscultuur, zoals
gedragscodes en het screening van nieuwe medewerkers. Ruim 90% van de
bedrijven beschikt inmiddels over een gedragscode waarin is vastgelegd
wat wel en niet is toegestaan binnen de onderneming. Tevens worden
binnen een overgrote meerderheid van de bedrijven nieuwe medewerkers
gescreend op hun integriteit. Daarnaast heeft compliance bij de meeste
bedrijven de hoogste aandacht van de directie. Dit blijkt uit
onderzoek van KPMG onder Nederlandse banken en
verzekeringsmaatschappijen naar de wijze waarop zij invulling geven
aan compliance binnen de organisatie. Bijna 90% van de bedrijven
blijkt regelmatig te analyseren waar zich in de organisatie de
grootste compliance risicos voordoen.
De afgelopen jaren hebben financiële instellingen het roer duidelijk
omgegooid, constateert Rens Rozekrans, partner bij KPMG Integrity &
Investigation Services. Tot voor kort lag de nadruk vooral op het
hebben van een omvangrijk stelsel aan regels en een adequate
administratieve organisatie. Op dit moment zien we dat de praktische
kant van het voldoen aan wet- en regelgeving veel aandacht krijgt, ook
op managementniveau. Het niveau is duidelijk aan het toenemen.
Medewerkers worden alerter op compliance vereisten bij het verrichten
van hun werkzaamheden en de organisatie wordt steeds weerbaarder tegen
verleidingen en druk. Steeds meer financiële instellingen laten hun
integriteit meten en vergelijken met andere instellingen in de
branche. Daarmee willen ze leren van eigen fouten en kijken hoe het
compliance niveau van de eigen organisatie kan worden verhoogd.
Nu de compliance structuur bij de meeste financiële instellingen
grotendeels staat, is de volgende stap het praktisch inbedden ervan
binnen de organisatie. Rozekrans: Het hebben van regels is niet
voldoende. Medewerkers dienen er ook bekend mee te zijn. Daarnaast
moeten zij weten hoe zij om moeten gaan met dilemmas en lastige
situaties die zich kunnen voordoen bij hun werkzaamheden. Dit
compliance bewustzijn onder de medewerkers kan worden gewaarborgd door
hen periodiek te trainen. Meer dan de helft van de onderzochte
bedrijven blijkt hiermee bezig te zijn. Hoewel gemelde incidenten in
de meeste gevallen worden geregistreerd, kan nog aan effectiviteit
worden gewonnen door het opstellen van vaste procedures bij de
afhandeling van een incident. Ook een toetsing van de tevredenheid met
de afhandeling van een incident bij de betrokken medewerkers draagt
bij aan een effectiever compliance beleid. Naast het registreren van
incidenten hebben financiële instellingen een grote behoefte aan het
meten van de effectiviteit van de compliance maatregelen. Nu
gedragscodes en screening voor nagenoeg alle financiële instellingen
een gepasseerd station zijn, wordt het monitoren van de effectiviteit
van het compliance beleid de komende vijf jaar het belangrijkste
aandachtspunt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.