Gemeente Hengelo

College wil stadskantoor bij stadhuis

Het college van burgemeester en wethouders heeft in principe het besluit genomen om een stadskantoor te bouwen in ontwikkelingsgebied Lange Wemen bij het stadhuis van Hengelo. Dat is besloten in de collegevergadering van 28 november naar aanleiding van een programma van eisen dat voor het gebied is opgesteld. Tot Lange Wemen behoren ook het burgemeester Jansenplein, de voormalige bibliotheek, het voormalige stadskantoor en winkelcentrum en parkeergarage Thiemsbrug.

Omzet binnenstad stijgt

De bouw van een stadskantoor bij het stadhuis biedt volgens het college samen met het geplande horecaplein bij uitstek kans om een levendig ontmoetingscentrum te maken voor Hengeloërs, bedrijven, politiek, bestuur en ambtenaren. Bovendien geeft het een belangrijke economische impuls aan het ontwikkelingsgebied. Door de komst van ongeveer 600 ambtenaren en hun bezoekers naar de binnenstad, stijgt de omzet in Hengelo op het gebied van detailhandel, horeca en commerciële dienstverlening tussen de 8 ton en 1,5 miljoen euro.

Programma van eisen

Vorig jaar hebben drie geselecteerde architectenbureaus hun visie op het gebied Lange Wemen gegeven. Advies- en ingenieursbureau DHV uit Amersfoort heeft de meest passende aanbieding gedaan en heeft een globaal programma van eisen opgesteld.


* Er wordt rekening gehouden met het ontwerpen van 600 werkplekken en een Publieksplein.

* Transparantie en openheid moeten tot uitdrukking komen in de vormgeving en uitstraling.

* De huisvesting moet flexibel zijn en ruimte bieden voor ontmoeting.

* Er komen in principe geen flexplekken.

* De uitrusting, het comfort en de klimaatvoorzieningen moeten van hoge kwaliteit zijn.

Met het programma van eisen wordt nu het ontwikkelingstraject gestart. De directeur van het stadsontwikkelingsbedrijf heeft van het college de opdracht gekregen om een opdrachtformulering en kredietaanvraag voor de nota van uitgangspunten te maken en om het geheel in het voorjaar voor te leggen aan het college.

Pas als de nota van uitgangspunten gemaakt is, kan definitief besloten worden of er een nieuw stadskantoor wordt gebouwd. Eind 2007, begin 2008 wordt dat besluit genomen. Het laatste woord is aan de gemeenteraad.

Planning

Het huurcontract van het stadkantoor aan de Hazenweg loopt begin 2013 af. Als het stadskantoor gebouwd wordt in de binnenstad, moet rekening gehouden worden met die datum.

* Planvorming: 2007

* Bestemmingplanprocedure: 2008 + 2009

* Ontwerp, bestek en vergunningen: 2008 en 2009
* Parkeergarage ruwbouw: 2010

* Stadskantoor ruwbouw: 2011

* Stadskantoor afbouw: 2012

* Inrichting openbare ruimte: 2012

* Verhuizing: eind 2012