Gemeente Hengelo
College wil stadskantoor bij stadhuis
Het college van burgemeester en wethouders heeft in principe het
besluit genomen om een stadskantoor te bouwen in ontwikkelingsgebied
Lange Wemen bij het stadhuis van Hengelo. Dat is besloten in de
collegevergadering van 28 november naar aanleiding van een programma
van eisen dat voor het gebied is opgesteld. Tot Lange Wemen behoren
ook het burgemeester Jansenplein, de voormalige bibliotheek, het
voormalige stadskantoor en winkelcentrum en parkeergarage Thiemsbrug.
Omzet binnenstad stijgt
De bouw van een stadskantoor bij het stadhuis biedt volgens het
college samen met het geplande horecaplein bij uitstek kans om een
levendig ontmoetingscentrum te maken voor Hengeloërs, bedrijven,
politiek, bestuur en ambtenaren. Bovendien geeft het een belangrijke
economische impuls aan het ontwikkelingsgebied. Door de komst van
ongeveer 600 ambtenaren en hun bezoekers naar de binnenstad, stijgt de
omzet in Hengelo op het gebied van detailhandel, horeca en commerciële
dienstverlening tussen de 8 ton en 1,5 miljoen euro.
Programma van eisen
Vorig jaar hebben drie geselecteerde architectenbureaus hun visie op
het gebied Lange Wemen gegeven. Advies- en ingenieursbureau DHV uit
Amersfoort heeft de meest passende aanbieding gedaan en heeft een
globaal programma van eisen opgesteld.
* Er wordt rekening gehouden met het ontwerpen van 600 werkplekken
en een Publieksplein.
* Transparantie en openheid moeten tot uitdrukking komen in de
vormgeving en uitstraling.
* De huisvesting moet flexibel zijn en ruimte bieden voor
ontmoeting.
* Er komen in principe geen flexplekken.
* De uitrusting, het comfort en de klimaatvoorzieningen moeten van
hoge kwaliteit zijn.
Met het programma van eisen wordt nu het ontwikkelingstraject gestart.
De directeur van het stadsontwikkelingsbedrijf heeft van het college
de opdracht gekregen om een opdrachtformulering en kredietaanvraag
voor de nota van uitgangspunten te maken en om het geheel in het
voorjaar voor te leggen aan het college.
Pas als de nota van uitgangspunten gemaakt is, kan definitief besloten
worden of er een nieuw stadskantoor wordt gebouwd. Eind 2007, begin
2008 wordt dat besluit genomen. Het laatste woord is aan de
gemeenteraad.
Planning
Het huurcontract van het stadkantoor aan de Hazenweg loopt begin 2013
af. Als het stadskantoor gebouwd wordt in de binnenstad, moet rekening
gehouden worden met die datum.
* Planvorming: 2007
* Bestemmingplanprocedure: 2008 + 2009
* Ontwerp, bestek en vergunningen: 2008 en 2009
* Parkeergarage ruwbouw: 2010
* Stadskantoor ruwbouw: 2011
* Stadskantoor afbouw: 2012
* Inrichting openbare ruimte: 2012
* Verhuizing: eind 2012