Ingezonden persbericht


Manpower onderzoek: betrokkenheid als succesfactor

Tijdelijke medewerkers beïnvloeden bedrijfsproductiviteit

Diemen, 29 november 2006 - Uit onderzoek van Manpower blijkt dat inleners een veel grotere invloed hebben op de motivatie en productiviteit van tijdelijke medewerkers dan vaak wordt gedacht. Bedrijven die weten hoe ze de juiste medewerkers moeten werven en ze bovendien betrokken, gemotiveerd en productief weten te houden, kunnen profiteren van een uitgesproken concurrentievoordeel. Dit geldt vooral voor bedrijven waar tijdelijke werknemers circa 20% uitmaken van de gemiddelde totale personeelsbestand. Bij het vergroten van betrokkenheid spelen een respectvolle behandeling en heldere verwachtingen over de uit te voeren taak de belangrijkste rol. Manpower formuleerde een aantal praktische en direct toepasbare adviezen voor personeelsmanagers en pleit daarnaast voor een strategische aanpak.

Betrokken medewerkers zijn betere medewerkers

Tweederde van de tijdelijke medewerkers die zich volledig betrokken voelen, zo blijkt, zijn bereid om harder te werken, langer te blijven en met minder geld genoegen te nemen. Van degenen die zich niet betrokken voelen, is slechts 10% hiertoe bereid. Manpower onderscheidt vier verschillende soorten tijdelijke werknemers: flexmedewerkers, medewerkers met contracten voor bepaalde tijd, uitbestede medewerkers en adviseurs. Onder andere vanwege de toenemende krapte op de arbeidsmarkt wordt verwacht dat het niet-vaste deel van het personeelsbestand in de toekomst zal groeien.

Algemeen directeur Manpower Nederland Hans Leentjes: " Wij zien in de praktijk dat wanneer klanten samen met ons investeren in betrokkenheid van de door onze geplaatste kandidaten, de klanten dit dubbel en dwars terugverdienen door de hogere productiviteit van deze tijdelijke medewerkers. Naast hogere productiviteit realiseren we ook een langere ´verblijfsduur´ van deze kandidaten. Dit laatste is essentieel is in een krapper wordende arbeidsmarkt."

Personeelsmanagers geven aan dat zij de betrokkenheid van tijdelijk personeel vooral als verantwoordelijkheid van hun leveranciers zien, van de directe werkgevers dus, de uitzendorganisaties, detacheerders of adviesbureaus. Maar voor de betreffende werknemers geldt dat zij zich voornamelijk emotioneel verbonden voelen met de inlener, ook al wordt hun salaris door hun directe werkgever betaald.

Innovatie en kennis

Nicole Torka universitair docente aan de Universiteit Twente promoveerde op het onderwerp ´Flexibel, maar toch betrokken´ onderstreept Manpower´s bevindingen: " Uit Manpower´s onderzoek blijkt dat flexmedewerkers zich op termijn meer verbonden voelen met de inlener dan met het uitzendbureau door wie ze geplaatst zijn. Veel managers redeneren echter anders: ze blijven flexkrachten zien als werknemers van het uitzendbureau. Het is belangrijk deze gedachtevorming te doorbreken: ingeleende krachten moet je niet zien als tijdelijke menselijke reserves waar je op elk moment afscheid van kunt nemen. Het zijn medewerkers die kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie en die door hun frisse blik vaak oog hebben voor innovatie en veel kennis en ervaring kunnen inbrengen."

Factoren van betrokkenheid

In het onderzoek zijn 12 factoren geformuleerd die zowel voor vast als tijdelijk personeel bijdragen aan betrokkenheid. Een respectvolle benadering en heldere verwachtingen zijn daarbij het belangrijkst voor alle tijdelijke medewerkers. Andere factoren zijn bijvoorbeeld het gevoel hebben erbij te horen, open feedback, de juiste informatie en training om goed te kunnen functioneren en erkenning. Zekerheid werd als minst belangrijke van de 12 factoren geïdentificeerd.

Onderzoek

Het onderzoek voor dit Manpower Witboek vond plaats onder 25 referentiegroepen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, India, Singapore en Australië.

> Zie ook bijlage: Praktisch advies voor personeelsmanagers + 12 drijfveren voor betrokkenheid