ProRail
Persbericht
29-11-2006
Continuïteit OV-fiets onzeker
Het stichtingsbestuur van OV-fiets komt haar afspraken met ProRail
niet na en blokkeert de overdracht van de formule naar de NS. Dinsdag
28 november heeft het bestuur ProRail te kennen gegeven de formule
zelf te willen gaan exploiteren hoewel dit tegen de gemaakte afspraken
is.
De stichting exploiteerde de afgelopen twee jaar in opdracht van
ProRail OV-fiets, waarna een commerciële marktpartij de formule op 1
januari 2007 kan overnemen. ProRail is op tijd op zoek gegaan naar een
overnamekandidaat en heeft die gevonden, namelijk NS. ProRail heeft
voor deze overgang de steun gekregen van Fietsersbond, ANWB en het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het stichtingsbestuur OV-fiets
weigert echter aan de overgang mee te werken en staat onder andere het
gebruikersbestand niet af (ongeveer 25.000 gebruikers). ProRail
bekijkt momenteel alle mogelijkheden zodat verhuur van OV-fietsen ook
in 2007 mogelijk blijft.
De keuze is op NS gevallen als meest natuurlijke en logische partner
voor een toekomstvaste exploitatie van OV-fiets. Door haar aanpak en
bereidheid tot forse investeringen in de formule is de verwachting dat
het aantal abonnees en ritten van de huurfiets de komende jaren nog
fors gaat stijgen. ProRail is van mening dat NS een goed bod heeft
gedaan op OV-fiets; de formule blijft onverkort overeind, waar nodig
wordt de stallingsruimte voor OV-fiets bij NS-stations uitgebreid,
geautomatiseerde stallingen worden toegankelijk gemaakt voor
OV-fietsen en de prijs voor het huren van een fiets blijft gelijk.
ProRail is eigenaar van de formule OV-fiets. Bij de start van OV-fiets
in 2000 is met de overheid afgesproken dat ProRail de exploitatie tot
1 januari 2007 onder haar hoede zou nemen. De stichting OV-fiets wil
echter tot op heden niet meewerken aan de overgang naar NS. Voor de
overgang van de ongeveer 25.000 gebruikers is medewerking van de
stichting noodzakelijk, maar de wil om aan de gemaakte afspraken te
voldoen, ontbreekt. De stichting wil OV-fiets liever zelf exploiteren
maar dat heeft tot gevolg dat overheden alle infrastructurele
investeringen moeten doen. OV-fiets wordt hiermee geheel afhankelijk
van subsidies van provinciale en andere overheden.
ProRail heeft de landelijke fietsverhuurformule OV-fiets ontwikkeld.
De formule is goed aangeslagen. Het aantal abonnees is gegroeid naar
circa 30.000 in 2006; goed voor 350.000 ritten. Het aanbieden van
vervoer behoort echter niet tot de kernactiviteiten van ProRail. Om
deze reden heeft ProRail een partner gevonden (NS) die de formule wil
overnemen en verder succesvol wil gaan exploiteren.