Gemeente Duiven
Aanpassing van de welstandsnota van gemeente Duiven.
---
Op 30 oktober heeft de gemeenteraad van Duiven besloten om het college
besloten om de voorbereidingsprocedure voor het aanpassen van de
welstandsnota op te starten.
Bent u van plan om te bouwen? Dan is de welstandsnota van toepassing
op uw bouwplan!
Waar gaat het om?
Alle bouwaanvragen die bij de afdeling bouwzaken worden ingediend,
worden getoetst aan de welstandsnota. Meestal wordt het bouwplan
getoetst door de welstandscommissie, soms wordt een lichte
bouwaanvraag beoordeeld door een ambtenaar. Voldoet het bouwplan niet
aan redelijke eisen van welstand, dan kan er geen bouwvergunning
worden afgegeven en mag er niet worden gebouwd. Slechts in enkele
gevallen is het mogelijk om af te wijken van de welstandsnota, zodat
er toch een bouwvergunning kan worden afgegeven.
Wat wil Gemeente Duiven wijzigen?
In het ontwerp van de nieuwe welstandsnota zijn de criteria voor de
kleine bouwplannen verruimd. Bijvoorbeeld komt de eis dat een aanbouw
aan de achterzijde bij een tussenwoning 1 meter vanaf de buren moet
worden gebouwd te vervallen. Bij toetsing door de welstandscommissie
aan de gebiedsgerichte criteria kwam deze eis standaard te vervallen.
Daarnaast is er een welstandsvrije zone aan de achterkant van de
woningen ingesteld voor bepaalde kleine bouwwerken. Dit betekent dat
er geen welstandscriteria meer gelden en dat de aanvrager van de
bouwvergunning helemaal zelf mag bepalen hoe het bouwwerk er uit komt
te zien. Een van de bouwwerken die welstandsvrij worden is een klein
tuinhuisje in de achtertuin die meer dan 3 meter vanaf openbaar gebied
staat.
Waarom wordt de welstandsnota aangepast?
De huidige welstandsnota is vastgesteld in 2003. Inmiddels is er dus
geruime tijd mee gewerkt en ervaring mee opgedaan. Hierbij is gebleken
dat veel plannen, die niet voldoen aan de sneltoetscriteria,
uiteindelijk goed gekeurd worden door de welstandscommissie. De
ambtenaar had dit in veel gevallen ook zelf kunnen beoordelen. Met de
verruiming van de criteria voor de kleine bouwplannen, kan een veel
groter deel van de bouwplannen ambtelijk worden getoetst.
Daarnaast is in de gemeente de wens gegroeid om meer
verantwoordelijkheid bij de burgers te leggen. In deze concept
welstandsnota heeft dit tot resultaat gehad dat er een welstandsvrije
zone wordt ingesteld aan de achterzijde van de woning. Om dit beleid
tot een succes te maken, is het wel van belang dat buren vooraf goed
overleg hebben over een bouwplan, zodat geen onnodige ergernis
optreedt.
Wat betekent dit voor u?
Vanaf het moment dat de gemeenteraad de welstandnota vaststelt worden
alle bouwplannen getoetst aan deze nota en heeft u dus te maken met de
gewijzigde welstandsnota.
Lichte bouwaanvragen zullen vaker worden getoetst door een ambtenaar.
Dit betekent dat er voor deze plannen geen aanvullende leges meer
worden geheven voor de welstandstoets.
Daarnaast worden verschillende plannen in het geheel niet meer
getoetst aan redelijke eisen van welstand. Uiteraard worden ook bij
deze plannen geen leges meer geheven.
Voor regulier bouwvergunningsplichtige bouwwerken verandert er niets,
al deze bouwplannen worden voorgelegd aan de welstandscommissie.
Overgangsregeling
Er geldt voor deze wijziging geen overgangsregeling. Op het moment dat
de gemeenteraad de gewijzigde welstandsnota vaststelt, wordt deze van
kracht. Omdat de gewijzigde welstandsnota meer toestaat, kunt u
hiervan direct profiteren.
Inzien
U kunt het concept van het raadsbesluit en het concept van de
gewijzigde welstandsnota vanaf woensdag 22 november gedurende een
termijn van 6 weken inzien bij de balie sector Grondgebied op het
gemeentehuis en in de onderstaande bijlagen. Hier kunt u ook meer
achtergrondinformatie krijgen over het beleid. De balie is geopend op
werkdagen van 8:30 tot 12:30 uur en op maandagavond van 18.00 tot
20.00 uur.
Heeft u nog vragen over dit beleid of andere vragen over bouwen? Dan
kunt u contact opnemen met het cluster bouwzaken van de gemeente
Duiven op telefoonnummer 0316-279161.
Zienswijzen
Vanaf donderdag 30 november tot en met woensdag 10 januari 2007 is
eenieder bevoegd zijn/haar zienswijzen omtrent de welstandsnota
kenbaar te maken aan de gemeenteraad van Duiven. Indien u dit
schriftelijk wilt doen, dient u uw zienswijze te richten aan de
Gemeenteraad, Postbus 6, 6920 AA Duiven. Mondeling kunt u uw
zienswijze kenbaar maken bij de behandelend ambtenaar.
---
Bijlagen:
» welstandsnota versie november 2006.pdf
» welstandsnota deel 1 versie november 2006.pdf
» welstandsnota deel 2 versie november 2006.pdf
» welstandsnota deel 3 versie november 2006.pdf
» welstandsnota deel 4 versie november 2006.pdf
» bijlagen 1 en 2 welstandsnota november 2006.pdf
» bijlage3 vergunningen tabellen november 2006.pdf