Gemeente Duiven


Aanpassing van de welstandsnota van gemeente Duiven.
---

Op 30 oktober heeft de gemeenteraad van Duiven besloten om het college besloten om de voorbereidingsprocedure voor het aanpassen van de welstandsnota op te starten.

Bent u van plan om te bouwen? Dan is de welstandsnota van toepassing op uw bouwplan!
Waar gaat het om?
Alle bouwaanvragen die bij de afdeling bouwzaken worden ingediend, worden getoetst aan de welstandsnota. Meestal wordt het bouwplan getoetst door de welstandscommissie, soms wordt een lichte bouwaanvraag beoordeeld door een ambtenaar. Voldoet het bouwplan niet aan redelijke eisen van welstand, dan kan er geen bouwvergunning worden afgegeven en mag er niet worden gebouwd. Slechts in enkele gevallen is het mogelijk om af te wijken van de welstandsnota, zodat er toch een bouwvergunning kan worden afgegeven.

Wat wil Gemeente Duiven wijzigen?
In het ontwerp van de nieuwe welstandsnota zijn de criteria voor de kleine bouwplannen verruimd. Bijvoorbeeld komt de eis dat een aanbouw aan de achterzijde bij een tussenwoning 1 meter vanaf de buren moet worden gebouwd te vervallen. Bij toetsing door de welstandscommissie aan de gebiedsgerichte criteria kwam deze eis standaard te vervallen. Daarnaast is er een welstandsvrije zone aan de achterkant van de woningen ingesteld voor bepaalde kleine bouwwerken. Dit betekent dat er geen welstandscriteria meer gelden en dat de aanvrager van de bouwvergunning helemaal zelf mag bepalen hoe het bouwwerk er uit komt te zien. Een van de bouwwerken die welstandsvrij worden is een klein tuinhuisje in de achtertuin die meer dan 3 meter vanaf openbaar gebied staat.

Waarom wordt de welstandsnota aangepast?
De huidige welstandsnota is vastgesteld in 2003. Inmiddels is er dus geruime tijd mee gewerkt en ervaring mee opgedaan. Hierbij is gebleken dat veel plannen, die niet voldoen aan de sneltoetscriteria, uiteindelijk goed gekeurd worden door de welstandscommissie. De ambtenaar had dit in veel gevallen ook zelf kunnen beoordelen. Met de verruiming van de criteria voor de kleine bouwplannen, kan een veel groter deel van de bouwplannen ambtelijk worden getoetst. Daarnaast is in de gemeente de wens gegroeid om meer verantwoordelijkheid bij de burgers te leggen. In deze concept welstandsnota heeft dit tot resultaat gehad dat er een welstandsvrije zone wordt ingesteld aan de achterzijde van de woning. Om dit beleid tot een succes te maken, is het wel van belang dat buren vooraf goed overleg hebben over een bouwplan, zodat geen onnodige ergernis optreedt.

Wat betekent dit voor u?
Vanaf het moment dat de gemeenteraad de welstandnota vaststelt worden alle bouwplannen getoetst aan deze nota en heeft u dus te maken met de gewijzigde welstandsnota.
Lichte bouwaanvragen zullen vaker worden getoetst door een ambtenaar. Dit betekent dat er voor deze plannen geen aanvullende leges meer worden geheven voor de welstandstoets.
Daarnaast worden verschillende plannen in het geheel niet meer getoetst aan redelijke eisen van welstand. Uiteraard worden ook bij deze plannen geen leges meer geheven.
Voor regulier bouwvergunningsplichtige bouwwerken verandert er niets, al deze bouwplannen worden voorgelegd aan de welstandscommissie.

Overgangsregeling
Er geldt voor deze wijziging geen overgangsregeling. Op het moment dat de gemeenteraad de gewijzigde welstandsnota vaststelt, wordt deze van kracht. Omdat de gewijzigde welstandsnota meer toestaat, kunt u hiervan direct profiteren.

Inzien
U kunt het concept van het raadsbesluit en het concept van de gewijzigde welstandsnota vanaf woensdag 22 november gedurende een termijn van 6 weken inzien bij de balie sector Grondgebied op het gemeentehuis en in de onderstaande bijlagen. Hier kunt u ook meer achtergrondinformatie krijgen over het beleid. De balie is geopend op werkdagen van 8:30 tot 12:30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Heeft u nog vragen over dit beleid of andere vragen over bouwen? Dan kunt u contact opnemen met het cluster bouwzaken van de gemeente Duiven op telefoonnummer 0316-279161.

Zienswijzen
Vanaf donderdag 30 november tot en met woensdag 10 januari 2007 is eenieder bevoegd zijn/haar zienswijzen omtrent de welstandsnota kenbaar te maken aan de gemeenteraad van Duiven. Indien u dit schriftelijk wilt doen, dient u uw zienswijze te richten aan de Gemeenteraad, Postbus 6, 6920 AA Duiven. Mondeling kunt u uw zienswijze kenbaar maken bij de behandelend ambtenaar.
---

Bijlagen:

» welstandsnota versie november 2006.pdf
» welstandsnota deel 1 versie november 2006.pdf » welstandsnota deel 2 versie november 2006.pdf » welstandsnota deel 3 versie november 2006.pdf » welstandsnota deel 4 versie november 2006.pdf » bijlagen 1 en 2 welstandsnota november 2006.pdf » bijlage3 vergunningen tabellen november 2006.pdf