persbericht
Datum Nummer persbericht
28 november 2006 061128R
Rotonde onder het spoor in Nijmegen-Noord
Voor splitsing van het verkeer naar de Waalbrug en de geplande Stadsbrug komt bij Lent een rotonde onder de spoorlijn. Dat hebben burgemeester en wethouders vastgesteld als onderdeel van de toekomstige wegenstructuur in Nijmegen-Noord. Na milieuonderzoek hebben zij ook besloten om definitief te kiezen voor het verkeersmodel dat zij in 2005 hebben voorgesteld.
In opdracht van de gemeenteraad (februari 2006) zijn twee alternatieven voor de toekomstige verkeerstructuur in Nijmegen-Noord onderzocht. Ten eerste is dat het voorstel van burgemeester en wethouders uit november 2005. En ten tweede het alternatief dat bewoners tijdens de daarop volgende inspraak hebben ingebracht. Beide alternatieven zijn vergeleken op hun verkeers- en milieu-effecten. Daarvoor is een Milieu Effect Rapportage gemaakt.
Algemene conclusie is dat de alternatieven elkaar niet veel ontlopen als het gaat om verkeersdoorstroming, en lucht- en geluidhinder. Het bewonersalternatief scoort iets beter op doorstroming en het college-alternatief is wat gunstiger voor lucht en geluid. Maar op het gebied van milieu moeten in beide alternatieven aanvullende maatregelen worden genomen, zoals stil asfalt en geluidsschermen. Het collegealternatief komt gunstiger uit de bus omdat geen nieuwe wegen worden aangelegd door het open gebied bij Ressen en door de Landschapszone. De verschillen in verkeersdruk variëren in beide alternatieven per straat. Zo komt er in het collegealternatief bij Lent/Visveld naar verhouding meer verkeer op de Vossenpelsestraat, maar in het bewonersalternatief meer op de Vrouwe Udasingel en de Laauwikstraat.
Doelstellingen voor de toekomstige verkeersstructuur in Nijmegen-Noord zijn doorstroming van het verkeer op de A325 en de woonwijken daarbij zoveel mogelijk ontzien. In het voorstel van B&W worden de bestaande parallelle wegen zoveel mogelijk benut en er wordt zo min mogelijk nieuw asfalt aangelegd. Na bezwaren van bewoners krijgt verkeer van en naar Bemmel via de Vossenpelsestraat geen aansluiting op de A325 via Het Buske/Vrouwe Udasingel, maar wordt om Visveld en Lent heen naar de Waalbrug geleid. Hoe de aansluiting op de brug er precies uit komt te zien, wordt uitgewerkt in relatie tot de dijkteruglegging. In overleg met de regionale overheden zoekt Nijmegen ook naar een oplossing voor aansluiting van het Bemmels verkeer op de A325/A15.
Voor de splitsing van de A325 naar de Waalbrug en de nieuwe Stadsbrug (2011) kiezen B&W voor een rotonde onder het spoor. Daarmee komt de A325 verder af te liggen van de bestaande woningen in Lent dan in de huidige situatie. Een rotonde ten westen van het spoor is volgens de MER het meest milieuvriendelijk vanwege de mogelijkheden het verkeersplein in te passen in dit nog onbebouwde gebied. Maar de variant onder het spoor levert volgens rekenmodellen een lagere verkeersdruk op in delen van Lent/Visveld. Daarnaast zou de westelijke rotonde 8 miljoen euro meer kosten dan de rotonde onder het spoor. Maar ook die laatste is duurder dan eerder bedachte varianten ten oosten van het spoor. Nijmegen zal daarom een financiële bijdrage vragen van andere overheden.
Op 29 november start de inspraak over de voorgestelde verkeersstructuur en over het MER. De inspraakperiode loopt tot 15 januari 2007. Op 11 december vindt vanaf 19.00 uur een inloop-/inspraakbijeenkomst plaats in het Witte Huis in Lent.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting, doorkiesnummer (024) 329 2380
Gemeente Nijmegen
Korte Nieuwstraat 66511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 323 59 92
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen