Marketing is waardenloos. Authenticiteit is magnetizing


ZALTBOMMEL, 20061128 -- De tijd lijkt rijp voor nieuwe impulsen op marketinggebied. Mensen krijgen genoeg van de agressieve methoden waarmee ze soms benaderd worden. Eerlijkheid, authenticiteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn, als reactie daarop, juist sterk in opkomst. Authenticiteit is namelijk magnetizing; door authentiek te zijn als mens of als bedrijf trek je vanzelf anderen aan. Dat is waar Marketing is waardenloos, dat zojuist bij Thema verscheen, over gaat.

Het is voor een ondernemer vaak een hele gok of een dure reclamecampagne aanslaat of dat het weggegooid geld is. Joyce Meuzelaar, auteur van het boek, werkt sinds begin jaren tachtig in het marketingcommunicatievak. Regelmatig confronteerden klanten haar met vragen over de effectiviteit van reclame-inspanningen. Volgens de auteur zit het succes in de kracht en de identiteit van de ondernemer zelf. Wie een krachtige identiteit ontwikkelt, trekt daarmee vanzelf anderen aan.

Iemand die dit principe al lang succesvol toepast, is Eckart Wintzen, voormalig directeur van BSO/Origin. Met kleurrijke spreads stelde dit bedrijf maatschappelijke issues aan de orde. Deze campagne zorgde ervoor dat de onderneming jarenlang in de top drie stond als leukste bedrijf om voor te werken. Dat scheelde enorm op de advertentiekosten om professionals aan te trekken. Eckart Wintzen schreef evenals Herman Wijffels een voorwoord in Marketing is waardenloos.

Marketing is waardenloos helpt om als bedrijf of als mens de eerste stap te zetten op de weg naar authenticiteit. Wanneer je eenmaal weet waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je gaan magnetizen: op natuurlijke wijze mensen en bedrijven aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en `echt' bent. Goede communicatie blijft daarbij essentieel. Je moet de boodschap wie je bent en waar je voor staat duidelijk uitdragen.

Het boek is geen handleiding maar een aanvulling op de bestaande methoden in de marktbenadering. Marketing is waardenloos is bedoeld voor ondernemers, managers, leidinggevenden en alle anderen die invloed kunnen uitoefenen op hun organisatie en die de identiteit van hun organisatie willen versterken, hun relatie met werknemers en klanten willen verbeteren en die geĂŻnteresseerd zijn in maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Genomineerd
Marketing is waardenloos staat op de shortlist voor de nominatie van de Marketing Literatuur Prijs 2006. De Marketing Literatuur Prijs wordt voor de vierde keer georganiseerd in samenwerking met de Vrije Universiteit van Amsterdam. PIM staat voor Platform voor Innovatie en Marketing. De prijs is in het leven geroepen om aandacht te vestigen op kwalitatief goede en vernieuwende Nederlandse marketingpublicaties die een relevante bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het marketingvakgebied. De prijsuitreiking is op 28 november 2006.

De auteur

Joyce Meuzelaar houdt zich sinds 1981 professioneel bezig met marketing. Van 1991 tot 2004 had zijn haar eigen reclame-netwerk-bureau bureau Joy Company BV. Met de magnetizing-gedachte als bureaufilosofie kreeg het bureau al snel een eigen signatuur en verwierf het een geheel eigen plekje in de markt. Naast professionele activiteiten geeft zij lezingen en workshops over magnetizing.