Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
28 november 2006
Juweliers voorlopig uit de zorgen
Na slechte jaren eindelijk optimisme in de juweliersbranche, lange termijn baart echter zorgen
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder juweliers in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport juweliers 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik. De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat de juweliersbranche blaakt van optimisme maar dat de lange termijn vooruitzichten zorgelijk zijn.
Economisch perspectief voor de korte termijn
De gevolgen van de afnemende economische groei waren de afgelopen jaren nadrukkelijk merkbaar in de juweliersbranche. Uit de nieuwe onderzoeksresultaten blijkt de verbeterde economische situatie het afgelopen jaar ook door te dringen in de juweliersbranche. De verwachtingen voor dit jaar zijn dan ook hooggespannen in vergelijking met de voorgaande jaren. Onderstaand figuur toont het percentage van de juwelierszaken dat een nominale stijging van de omzet in het desbetreffende jaar heeft gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. De gegevens over de jaren 2003 en 2006 zijn verwachtingen die men in de loop van het jaar heeft uitgesproken. De gegevens over het jaar 2005 zijn gerealiseerde cijfers.
Percentage van de juwelierszaken met een omzetstijging in de afgelopen jaren
Sinds het jaar 2005 tekent zich een groeiend optimisme af met betrekking tot de gerealiseerde en te verwachten omzetontwikkeling.
Omzetverwachting van het lopende jaar ten opzichte van het voorgaande jaar
31% van de juwelierszaken verwacht dat de omzet in 2006 gelijk zal blijven ten opzichte van het jaar 2005. 57% verwacht een stijging van de omzet en de overige 12% een daling. In vergelijking met de verwachte omzetcijfers van drie jaar geleden, toen een vergelijkbaar onderzoek is uitgevoerd, constateren we een forse verbetering. Dit optimisme is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de verbeterde algemene economische situatie. In het jaar 2005 heeft 39% van de juwelierszaken een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 29% van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 31% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 12% verwacht een daling en de overige 57% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn ook vrij optimistisch; 26% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 47% een stijging. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie en een toenemende concurrentie van internetwinkels. De belangrijkste trend die de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de juweliersbranche is een stijging van de verkoop van maatwerk en exclusieve sieraden. Naast een stijging van de verkopen van exclusieve sieraden welke in het eigen atelier zijn vervaardigd, is de merkbeleving onder consumenten sterker geworden en profiteert met name het luxe, dure segment van deze ontwikkeling. Daarnaast komt goud weer meer in de mode.
Economisch perspectief voor de lange termijn
Ruim 60% van de consumentenbestedingen aan sieraden en uurwerken komt voor rekening van de juwelierszaken. Dit aandeel neemt echter geleidelijk af. Voor de juwelierszaken vormen internetwinkels en branchevreemde verkoopkanalen zoals warenhuizen en bijouterieën een bedreiging, wat ook uit dit onderzoeksrapport blijkt. Deze bedrijven zijn laagdrempelig, richten zich vooral op de jongere consument en verkopen sieraden en horloges in het lage en middensegment. Juweliers hebben qua klantenkring over het algemeen het zwaartepunt liggen op de oudere generatie van vaste klanten. Voorlopig zal de vergrijzing een groot klantenpotentieel bieden, echter op termijn zal de kerndoelgroep in combinatie met veranderend consumentengedrag een steeds kleinere groep vormen. Om het hoofd te kunnen bieden aan deze ontwikkeling zal de juwelierszaak zich moeten richten op de niches in de markt. De juwelier dient zich nadrukkelijk te profileren op het gebied van deskundigheid en dient flexibel in te spelen op de klantbehoefte. Persoonlijke service en vakkennis zijn de belangrijkste instrumenten voor de juwelierszaken. Bij de juweliers speelt daarbij de ondernemer zelf een centrale rol. Een weloverwogen marketingstrategie kiezen en dit consequent doorvoeren is van groot belang om het succes en de continuïteit te waarborgen. Opvallend in de juweliersbranche is de lage graad van samenwerking op inkoop- en verkoopgebied. 89% van de juweliers werkt op geen van beide terreinen samen. Een eenduidig marketingbeleid met een sterke winkelformule kan zeker kansen creëren voor juwelierszaken. Sieraden en horloges accentueren steeds meer de persoonlijke lifestyle en zijn niet meer uit het modebeeld weg te denken. Merken worden daarbij steeds belangrijker en het frequenter actualiseren van de verkoopcollectie kan een impuls geven aan de verkopen en de klantentrouw.
Leveranciers
Een juwelierszaak heeft gemiddeld 18 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men ruim 10% van de regelmatige leveranciers afgestoten. Slechte verkoopcijfers van collecties vormen een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 11% nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment (de collectie) een vooraanstaande rol. Onder deze categorie vallen naast nieuwe collecties, nieuwe merken en uitbreiding van het assortiment ook exclusieve producten. De top vier van de meest genoemde regelmatige leveranciers van uurwerken en horloges wordt gevormd door Seiko, JPG Groep, IBB Amsterdam en Swatch Group. Voor overige sieraden voeren JPG Groep, Kasius, Van Leeuwen en Dam de ranglijst aan. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de prijs/kwaliteit verhouding gelet, evenals een prettige relatie met de leverancier met goed persoonlijk contact.
Aan het onderzoek onder juwelierszaken hebben 102 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd in de maanden oktober en november 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52483 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van het jaar 2003, toen een vergelijkbaar onderzoek onder juwelierszaken is uitgevoerd.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --