Bio boer verkoopt rechtstreeks aan de consument: snelgroeiende sector

Stichting Van Eigen Erf en Biologica stimuleren boerderijverkoop

SEVENUM, 20061129 -- Ca 340 biologische bedrijven in Nederland verkopen rechtstreeks van de boerderij. Dat is een kwart van alle biologische bedrijven. Samen met zo'n 37 biologische boerenmarkten en enkele tientallen biologische webwinkels en bezorgdiensten bepaalt deze sector 9% van de totale omzet aan biologische producten van ¤ 467,4 miljoen. Doordat er geen tussenhandel is, is de marge hoog.


Versterking van de biologische afzet was het doel van de landelijke netwerkdag 'Van Eigen Erf" die afgelopen dinsdag 28 november 2006 op Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek werd gehouden. Zeventig biologische boeren en tuinders verzamelden zich om kennis en ervaring uit te wisselen over het verbeteren van hun rechtstreekse verkoop.

Tijdens de netwerkdag presenteerde Biologica, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, een nieuw project "kennisnetwerk directe verkoop van biologische producten". Dit project moet leiden tot een groei van het aantal boerderijwinkels van 340 naar 400 in 2009 en stimulans geven aan de professionaliteit van boerderijwinkels.

Iris van de Graaf van de Stichting Van Eigen Erf presenteerde de cijfers over haar netwerk van boerenwebwinkels. Bijna heel Nederland kan nu biologische producten via internet bestellen via 11 regionale webwinkels. De omzet groeide het afgelopen jaar met 10%. Webwinkels in de voedingsbranche zijn een groeiende markt zoals ook het CBL afgelopen maandag liet weten: De organisatie verwacht dat websupers volgend jaar met 25% zullen groeien naar 400 miljoen omzet.

Komend jaar probeert Van Eigen Erf voet aan de grond te krijgen in Noord-Holland. De eerste stappen zijn al gezet door de Hofwebwinkel die biologische producten "van eigen erf " gaat leveren in en rond Amsterdam.

Succesverhaal van de dag was de presentatie van Rob Haward van River Nene en Riverford uit Engeland. Met een groei van 28% over het afgelopen jaar leveren zij nu 42.000 pakketten per week biologisch vers aan 100.000 klanten. De pakketten worden via internet besteld en aan huis bezorgd. Het geheim van hun succes ligt in verse betaalbare kwaliteitsproducten uit de regio, toegankelijk gemaakt voor een breed publiek.

Ook de horeca kwam aan bod. Tijdens de dag was chef-kok Yolanda van de Jagt, - schrijfster van het kookboek 'Lekker Hollands' aanwezig. Yolanda, die met Jamie Oliver heeft samengewerkt, is een fervent voorstander van "local food". Als panellid tijdens de workshop over 'biologische producten in de horeca' pleitte zij voor veel meer uitwisseling van kennis tussen producenten en chef-koks. Biologische producenten moeten het hebben van gedreven chef-koks, die ook graag zelf proeven. Er ligt ook duidelijk een taak voor de verschillende horeca-opleidingen om hun koks in spe meer te leren over de herkomst van de producten waarmee ze werken.

De dag werd afgesloten door de gedeputeerde Hans Schipper (Provincie Noord Holland). Hij ging in op het succes van de lopende publiekscampagne noordhollandsegrond en roemde de drive en creativiteit - bij het verleiden van de consument tot het gebruik van biologische producten.

Meer informatie:

www.vaneigenerf.nl/
www.noordhollandsegrond.nl/
www.biologica.nl/boerentuinder/

Contact: Iris van de Graaf
Stichting Van Eigen Erf
077 4673577
iris@kivaproducts.nl




Ingezonden persbericht