november 2006
Bestemmingsplan Wijnhavenkwartier gaat ter inzage (28 november)
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het
ontwerp-bestemmingsplan Wijnhavenkwartier vrijgegeven voor inspraak.
Het bestemmingsplan ligt vanaf medio december zes weken ter inzage.
Tegelijkertijd heeft het college de bouwvergunning voor de ministeries
van Justitie en Binnenlandse Zaken in heroverweging in stand gehouden
en de daartegen ingediende bezwaren ongegrond verklaard. De provincie
heeft inmiddels ook de benodigde verklaring van geen bezwaar
afgegeven.
"Met de gemeentelijke besluiten van vandaag wordt weer een belangrijke
stap gezet op weg naar de herontwikkeling van het Wijnhavenkwartier"'
aldus wethouder Norder van Bouwen en Wonen. Het sloop- en
nieuwbouwplan van de gemeente is in een Milieu Effect Rapport (MER)
vergeleken met het renovatieplan van de gemeentelijke oppositie. Uit
het rapport blijkt dat er geen grote verschillen zijn in
milieu-effecten. Het gemeentelijke plan voldoet echter beter aan de
doelstelling van Den Haag om te verdichten en de stedenbouwkundige
kwaliteit van het gebied te verbeteren.
Belangrijke verschillen
De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectraportage heeft het
MER getoetst nadat de gemeenteraad het op 1 juni 2006 accepteerde. Zij
heeft hierbij ook alle binnengekomen inspraakreacties betrokken. De
Commissie is van oordeel dat alle essentiële informatie weliswaar in
het MER-rapport aanwezig is, maar dat belangrijke verschillen
onvoldoende tot uitdrukking komen. Tijdens de sloop- en
bouwactiviteiten scoort het renovatiealternatief namelijk beter.
Bouwverkeer
Om daar iets aan te doen heeft inmiddels een nadere uitwerking van het
plan plaatsgevonden. Er is gezocht naar een oplossing om het
bouwverkeer zo efficient mogelijk van en naar het gebied te
begeleiden. Die is gevonden. Tijdens de bouw kan het bouwverkeer
gebruik maken van de reeds bestaande af- en oprit van de busbaan.
Hierdoor ontstaat een vrij directe verbinding vanaf het Prins
Bernhardviaduct naar het Wijnhavenkwartier en vice versa. Dit scheelt
een aanzienlijke hoeveelheid omrijdbewegingen voor het bouwverkeer. En
dus minder belastend voor het milieu.
Gemeente Den Haag