Siemens

Persbericht

0611.866

Den Haag, dinsdag 28 november 2006

Resultaten NIPO onderzoek over wasgewoonten Nederland

Mannen zijn vlekkenkampioen en vrouwen doen nog altijd de was

Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe serie wasautomaten met anti-vlekkenprogramma liet Siemens Consumer Products een onderzoek door TNS NIPO uitvoeren naar de wasgewoonten van Nederlanders. Opvallende resultaten: mannen maken de meeste vlekken, vinden zowel de vrouwen als mannen zelf, en vrouwen wassen nog altijd het meest. De vlekken top 3 bestaat uit: vetvlekken, rode wijn en balpen.

Siemens Consumer Products liet TNSNIPO een onderzoek naar wasgewoonten in Nederland eind oktober 2006 uitvoeren onder 1112 respondenten: 411 mannen en 701 vrouwen, variërend in de leeftijd van 18 tot en met 65+. Een greep uit de meest opvallende uitkomsten:

Wie doet de was?
Hoewel de man-vrouw verschillen in het huishouden kleiner zijn geworden, zijn ze wat wassen betreft zeker nog niet helemaal verdwenen. De spreiding in het aantal wasbeurten in een week is vrij groot. Gemiddeld genomen ligt het aantal wasbeurten per week op 2. Een splitsing naar mannen en vrouwen levert echter weer een ander beeld op: Vrouwen wassen gemiddeld veel vaker dan mannen. 67% van de mannen die hebben aangegeven wel eens de was te doen, wast 1, 2 of 3 keer per week. Het merendeel van de vrouwen wast gemiddeld vaker dan 4 keer per week. Zelfs 11% van de vrouwen geeft aan meer dan 7 keer per week te wassen, tegen 5% van de mannen.

Vlekkenkampioen
Op de vraag welke situaties binnen het huishouden de vuilste was opleveren werd wel geheel volgens de traditionele man-vrouw rolverdeling beantwoord. Zo vinden mannen dat klussen de meeste vlekken oplevert waar vrouwen vinden dat koken de vuilste was oplevert. Op de vraag wie de meeste vlekken maakt (kinderen niet meegerekend) antwoordt 57% van de mannen dat zij zelf de meeste vlekken maken en 31% van de vrouwen geeft aan dit zelf te zijn. Van de vrouwelijke respondenten geeft 36% aan dat hun partner de meeste vlekken maakt, van de mannen geeft 18% hun vrouw hier de schuld van. Verder vinden mannen vaker dan vrouwen dat rode wijn een hardnekkige vlek is. Transpiratie en vet worden vaker door vrouwen genoemd als hardnekkig.

Hardnekkige vlekken
Iedereen maakt wel eens vlekken, geen probleem mits ze maar goed te verwijderen zijn. Vlekken leveren pas echt irritatie op als ze dusdanig hardnekkig zijn dat ze met geen mogelijkheid te behandelen zijn. Volgens de respondenten van het Nipo-onderzoek naar wasgewoonten in Nederland zijn vetvlekken (44%) de meest hardnekkige vlekken. Rode wijn (36%), balpen (28%), bloed (25%) en gras (22%) worden als andere vlekken genoemd die moeilijk te verwijderen zijn.

De nieuwe WM S serie van Siemens heeft 14 verschillende anti-vlekkenprogrammas waaronder rode wijn, tomaten, chocolade, gras, bloed, vet/boter, koffie, thee, cosmetica, vuile sokken, babyvoeding, ei, zand/aarde en zweet. Voor deze optimaal vlekverwijdering is geen special wasmiddel, zoals vlekkenmiddel nodig. Meer productinformatie is hier te vinden.

Anti-vlekkenmiddelen
Indien gewone wasmiddelen niet helpen in de strijd tegen vlekken wordt door bijna driekwart van de deelnemers (72%) in meer of mindere mate gebruik gemaakt van speciale anti-vlekkenmiddelen. Onder deze 'gebruikers' is Vanish veruit het populairst: 49% gebruikt het vlekkenmiddel in de roze verpakking. Met een gemiddelde prijs van ongeveer 5 euro zorgt Vanish voor een flinke stijging van de kosten per wasbeurt.

Andere waswetenswaardigheden uit het NIPO-onderzoek:

Energiebewust?
Een ander opvallende uitkomst van het onderzoek is het (schijnbare) belang dat aan energieverbruik wordt gehecht. Zo zegt een meerderheid van de huishoudens (66%) meestal op een temperatuur van 40 graden te wassen. Respondenten in de leeftijd vanaf 55 jaar en ouder wassen vaker op een temperatuur van 60 graden. Waarschijnlijk realiseren zij zich niet dat wassen op 60 graden twee keer zoveel energie kost als wassen op 40 graden. Veel respondenten beweren overigens wel heel bewust met energie om te gaan, zowel bij het wassen zelf als bij de aanschaf van een nieuwe wasautomaat.

Ook bij de aanschaf van een nieuwe machine staat het energieverbruik centraal: Naast de prijs wordt energieverbruik zelfs als de meest invloedrijke factor genoemd bij de aankoop van een nieuwe wasautomaat (60%). Vrouwen zijn energiebewuster dan mannen; ze letten op energie- én waterverbruik van de automaat.

Mannen daarentegen laten zich meer leiden door het merk wasautomaat. De jongeren die deelnamen aan dit onderzoek houden naar verhouding het minst rekening met energieverbruik.

Maandag niet langer wasdag
Uit het onderzoek blijkt dat maandag niet langer de wasdag bij uitstek is. Slechts 8% van de respondenten geeft aan te wassen op deze dag. De uitdrukking Maandag wasdag lijkt inmiddels uit ver vervlogen tijden te komen. Een uitdrukking die ontstaan is in een tijd waarin op zondagavond de witte was in een grote tobbe met zeeppoeder werd gestopt en na een nachtje weken op maandag gewassen werd. Inmiddels zijn zaterdag (40%) en zondag (32%) de populairste dagen om te wassen, waarschijnlijk veroorzaakt doordat men vaak beiden doordeweeks werkt.

Witwaspraktijken
Dat er binnen de Nederlandse huishoudens niet altijd zo nauwkeurig met het wasgoed wordt omgesprongen voordat het in de wasautomaat wordt gestopt, blijkt wel uit het feit dat ruim 73% van de deelnemende huishoudens wel eens geld in de trommel heeft aangetroffen of sleutels (19%). Ook kauwgom (10%), drop (7%) of een mobiele telefoon (5%) worden bij enige regelmaat mee gewassen. De rode sok belandt ook nog regelmatig tussen de witte was.

De was doen van een BN-er? Nee dank! Tenzij
Om te checken hoe populair wassen bij de Nederlandse bevolking is, werd de respondenten gevraagd van welke bekende Nederlander zij de was zouden willen doen. Nuchter als Nederlanders zijn, wil het grootste deel van hen (75%) van geen enkele bekende persoon de was doen. Vrouwen al helemaal niet. Een enkeling zegt wel de was van Maxima te willen doen.

18% van de mannen daarentegen zou best eens de was van een bekende Nederlandse willen doen. Wendy van Dijk scoort het best met haar was: 7% van de heren zet het graag voor haar in een sopje. 5% van de mannen kan maar beter een 8 kilo wasmachine aanschaffen, want die doen graag de was van K3!

Aanschaf nieuwe wasautomaat
Bij de aanschaf van een nieuwe wasautomaat blijken vooral de prijs en de mate van energieverbruik doorslaggevend te zijn. Ook het toerental, het watergebruik en het merk worden door de respondenten in overweging genomen voordat zij een dergelijke aankoop doen. Opvallend is ook dat het maken van de uiteindelijke keuze van een nieuwe automaat bij mannen meer beïnvloed wordt door onafhankelijke producttests dan bij vrouwen.

Plaats van wasautomaat
Omdat het grootste deel van het energiegebruik van een wasautomaat naar het verwarmen van het water gaat, is het belangrijk de automaat te plaatsen op een plek waar 'snel' warm water is. Bij de meeste Nederlanders staat de wasautomaat dan ook in de badkamer (28%). De zolder en de keuken staan op de tweede en derde plaats.

Ook de grootte van het woonoppervlakte lijkt mee te spelen in de uiteindelijke plek van de wasautomaat. Zo staat de wasautomaat in het Noorden van Nederland bij de helft van de huishoudens in de bijkeuken. In de drie Grote steden is de badkamer met 42% de populairste plaats, waarschijnlijk veroorzaakt door de kleinere woonoppervlakte.