Persbericht
0611.866
Den Haag, dinsdag 28 november 2006
Resultaten NIPO onderzoek over wasgewoonten Nederland
Mannen zijn vlekkenkampioen en vrouwen doen nog altijd de was
Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe serie wasautomaten
met anti-vlekkenprogramma liet Siemens Consumer Products een onderzoek
door TNS NIPO uitvoeren naar de wasgewoonten van Nederlanders.
Opvallende resultaten: mannen maken de meeste vlekken, vinden zowel de
vrouwen als mannen zelf, en vrouwen wassen nog altijd het meest. De
vlekken top 3 bestaat uit: vetvlekken, rode wijn en balpen.
Siemens Consumer Products liet TNSNIPO een onderzoek naar wasgewoonten
in Nederland eind oktober 2006 uitvoeren onder 1112 respondenten: 411
mannen en 701 vrouwen, variërend in de leeftijd van 18 tot en met 65+.
Een greep uit de meest opvallende uitkomsten:
Wie doet de was?
Hoewel de man-vrouw verschillen in het huishouden kleiner zijn
geworden, zijn ze wat wassen betreft zeker nog niet helemaal
verdwenen. De spreiding in het aantal wasbeurten in een week is vrij
groot. Gemiddeld genomen ligt het aantal wasbeurten per week op 2. Een
splitsing naar mannen en vrouwen levert echter weer een ander beeld
op: Vrouwen wassen gemiddeld veel vaker dan mannen. 67% van de mannen
die hebben aangegeven wel eens de was te doen, wast 1, 2 of 3 keer per
week. Het merendeel van de vrouwen wast gemiddeld vaker dan 4 keer per
week. Zelfs 11% van de vrouwen geeft aan meer dan 7 keer per week te
wassen, tegen 5% van de mannen.
Vlekkenkampioen
Op de vraag welke situaties binnen het huishouden de vuilste was
opleveren werd wel geheel volgens de traditionele man-vrouw
rolverdeling beantwoord. Zo vinden mannen dat klussen de meeste
vlekken oplevert waar vrouwen vinden dat koken de vuilste was
oplevert. Op de vraag wie de meeste vlekken maakt (kinderen niet
meegerekend) antwoordt 57% van de mannen dat zij zelf de meeste
vlekken maken en 31% van de vrouwen geeft aan dit zelf te zijn. Van de
vrouwelijke respondenten geeft 36% aan dat hun partner de meeste
vlekken maakt, van de mannen geeft 18% hun vrouw hier de schuld van.
Verder vinden mannen vaker dan vrouwen dat rode wijn een hardnekkige
vlek is. Transpiratie en vet worden vaker door vrouwen genoemd als
hardnekkig.
Hardnekkige vlekken
Iedereen maakt wel eens vlekken, geen probleem mits ze maar goed te
verwijderen zijn. Vlekken leveren pas echt irritatie op als ze
dusdanig hardnekkig zijn dat ze met geen mogelijkheid te behandelen
zijn. Volgens de respondenten van het Nipo-onderzoek naar wasgewoonten
in Nederland zijn vetvlekken (44%) de meest hardnekkige vlekken. Rode
wijn (36%), balpen (28%), bloed (25%) en gras (22%) worden als andere
vlekken genoemd die moeilijk te verwijderen zijn.
De nieuwe WM S serie van Siemens heeft 14 verschillende
anti-vlekkenprogrammas waaronder rode wijn, tomaten, chocolade, gras,
bloed, vet/boter, koffie, thee, cosmetica, vuile sokken, babyvoeding,
ei, zand/aarde en zweet. Voor deze optimaal vlekverwijdering is geen
special wasmiddel, zoals vlekkenmiddel nodig. Meer productinformatie
is hier te vinden.
Anti-vlekkenmiddelen
Indien gewone wasmiddelen niet helpen in de strijd tegen vlekken wordt
door bijna driekwart van de deelnemers (72%) in meer of mindere mate
gebruik gemaakt van speciale anti-vlekkenmiddelen. Onder deze
'gebruikers' is Vanish veruit het populairst: 49% gebruikt het
vlekkenmiddel in de roze verpakking. Met een gemiddelde prijs van
ongeveer 5 euro zorgt Vanish voor een flinke stijging van de kosten
per wasbeurt.
Andere waswetenswaardigheden uit het NIPO-onderzoek:
Energiebewust?
Een ander opvallende uitkomst van het onderzoek is het (schijnbare)
belang dat aan energieverbruik wordt gehecht. Zo zegt een meerderheid
van de huishoudens (66%) meestal op een temperatuur van 40 graden te
wassen. Respondenten in de leeftijd vanaf 55 jaar en ouder wassen
vaker op een temperatuur van 60 graden. Waarschijnlijk realiseren zij
zich niet dat wassen op 60 graden twee keer zoveel energie kost als
wassen op 40 graden. Veel respondenten beweren overigens wel heel
bewust met energie om te gaan, zowel bij het wassen zelf als bij de
aanschaf van een nieuwe wasautomaat.
Ook bij de aanschaf van een nieuwe machine staat het energieverbruik
centraal: Naast de prijs wordt energieverbruik zelfs als de meest
invloedrijke factor genoemd bij de aankoop van een nieuwe wasautomaat
(60%). Vrouwen zijn energiebewuster dan mannen; ze letten op energie-
én waterverbruik van de automaat.
Mannen daarentegen laten zich meer leiden door het merk wasautomaat.
De jongeren die deelnamen aan dit onderzoek houden naar verhouding het
minst rekening met energieverbruik.
Maandag niet langer wasdag
Uit het onderzoek blijkt dat maandag niet langer de wasdag bij uitstek
is. Slechts 8% van de respondenten geeft aan te wassen op deze dag. De
uitdrukking Maandag wasdag lijkt inmiddels uit ver vervlogen tijden te
komen. Een uitdrukking die ontstaan is in een tijd waarin op
zondagavond de witte was in een grote tobbe met zeeppoeder werd
gestopt en na een nachtje weken op maandag gewassen werd. Inmiddels
zijn zaterdag (40%) en zondag (32%) de populairste dagen om te wassen,
waarschijnlijk veroorzaakt doordat men vaak beiden doordeweeks werkt.
Witwaspraktijken
Dat er binnen de Nederlandse huishoudens niet altijd zo nauwkeurig met
het wasgoed wordt omgesprongen voordat het in de wasautomaat wordt
gestopt, blijkt wel uit het feit dat ruim 73% van de deelnemende
huishoudens wel eens geld in de trommel heeft aangetroffen of sleutels
(19%). Ook kauwgom (10%), drop (7%) of een mobiele telefoon (5%)
worden bij enige regelmaat mee gewassen. De rode sok belandt ook nog
regelmatig tussen de witte was.
De was doen van een BN-er? Nee dank! Tenzij
Om te checken hoe populair wassen bij de Nederlandse bevolking is,
werd de respondenten gevraagd van welke bekende Nederlander zij de was
zouden willen doen. Nuchter als Nederlanders zijn, wil het grootste
deel van hen (75%) van geen enkele bekende persoon de was doen.
Vrouwen al helemaal niet. Een enkeling zegt wel de was van Maxima te
willen doen.
18% van de mannen daarentegen zou best eens de was van een bekende
Nederlandse willen doen. Wendy van Dijk scoort het best met haar was:
7% van de heren zet het graag voor haar in een sopje. 5% van de mannen
kan maar beter een 8 kilo wasmachine aanschaffen, want die doen graag
de was van K3!
Aanschaf nieuwe wasautomaat
Bij de aanschaf van een nieuwe wasautomaat blijken vooral de prijs en
de mate van energieverbruik doorslaggevend te zijn. Ook het toerental,
het watergebruik en het merk worden door de respondenten in overweging
genomen voordat zij een dergelijke aankoop doen. Opvallend is ook dat
het maken van de uiteindelijke keuze van een nieuwe automaat bij
mannen meer beïnvloed wordt door onafhankelijke producttests dan bij
vrouwen.
Plaats van wasautomaat
Omdat het grootste deel van het energiegebruik van een wasautomaat
naar het verwarmen van het water gaat, is het belangrijk de automaat
te plaatsen op een plek waar 'snel' warm water is. Bij de meeste
Nederlanders staat de wasautomaat dan ook in de badkamer (28%). De
zolder en de keuken staan op de tweede en derde plaats.
Ook de grootte van het woonoppervlakte lijkt mee te spelen in de
uiteindelijke plek van de wasautomaat. Zo staat de wasautomaat in het
Noorden van Nederland bij de helft van de huishoudens in de bijkeuken.
In de drie Grote steden is de badkamer met 42% de populairste plaats,
waarschijnlijk veroorzaakt door de kleinere woonoppervlakte.
Siemens