Gemeente Utrecht
4. Reactie op inspraak reconstructie wegtracé Van Zijstweg-Wilhelminalaan
Er zijn in totaal 191 inspraakreacties (waarvan een groot aantal identiek) binnengekomen op voorstellen voor reconstructie van de route Churchillaan - 5 Meiplein - Koningin Wilhelminalaan - Overste den Oudenlaan - Dr. M.A. Tellegenlaan - Van Zijstweg. De inspraak vond plaats in de maanden januari en februari van dit jaar. De meeste inspraakreacties gaan over fiets- en voetpaden, over de bereikbaarheid van de Kanaalweg en het Jaarbeursterrein en over de voormalige hovenierswoning aan de Van Zijstweg 51. Het college gebruikt een deel van de inspraakreacties bij de uitwerking van het definitief ontwerp voor de reconstructie van het wegtracé. Alle insprekers ontvangen een exemplaar van de inspraaknota, waarin de gemeente een antwoord geeft op de ingekomen vragen en reacties.
Naar aanleiding van de inspraakreacties gaat de gemeente bij de detaillering van het ontwerp nadrukkelijker aandacht besteden aan de ligging van fiets- en voetpaden, de inrichting van kruispunten en de afstelling van verkeerslichten. Ook de ontsluiting van bedrijven aan de Kanaalweg en de ontsluiting van het Jaarbeursterrein krijgen extra aandacht. Aan de wens om de voormalige hovenierswoning (aan de Van Zijstweg 51) in het project in te passen kan het college niet tegemoet komen. De ruimte ter plaatste is daarvoor te beperkt. Wel worden nog eens de mogelijkheden bekeken om het pand in de directe omgeving terug te bouwen.
Een aantal insprekers heeft vragen gesteld over de bomen die moeten wijken voor de de reconstructie. Het gaat om globaal 350 bomen. Een exact aantal kan pas worden bepaald bij de uitwerking van het ontwerp. Dan ook wordt bepaald welke bomen kunnen worden herplant en waar nieuwe worden aangeplant. Daarbij spelen een rol aspecten van verkeersveiligheid, beheer, onderhoud en de aanwezige groeicondities. Het college wil hetzelfde aantal bomen (her)planten, zoveel mogelijk nabij de oorspronkelijke plaats, anders elders in de stad.
De herinrichting van de wegen is nodig om de doorstroming van verkeer van en naar het Stationsgebied te verbeteren. Tegelijkertijd met de reconstructie wordt op deze route een HOV-busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) aangelegd. Deze sluit aan op de busbaan naar Papendorp en is onderdeel van het HOV-tracé dat het Centraal Station verbindt met NS-station Vleuten. De inspraak betreft het Integraal Programma van Eisen (IPvE) en het Functioneel Ontwerp (FO) voor de herinrichting. Beide documenten zijn in december vorig jaar door het college vastgesteld.
De gemeente werkt aan de verdere detaillering van het ontwerp van de reconstructie en start, naar verwachting, dit jaar nog met de planologische procedures die nodig zijn voor de uitvoering van de reconstructie. De start van de herinrichting van de wegen staat in 2007 gepland.
Voor meer informatie, zie ook www.utrecht.nl/vrijebusbanen en http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=118056 of neem contact op met Gerard Derksen, 030- 286 11 68