Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA1Xa
Contactpersoon Ons kenmerk UB/S/2006/93989
Doorkiesnummer Datum 28 november 2006
E-mail
Onderwerp Digitaal Klantdossier werk en inkomen
Inleiding
Op dit moment werken de ketenpartners CWI, UWV en gemeenten hard aan de realisatie van
het Digitaal Klantdossier voor werk en inkomen (DKD). Met deze brief informeer ik u over de
stand van zaken en vooruitzichten van het project.
Ik heb de aanzet tot het project Digitaal Klantdossier gegeven naar aanleiding van de
conclusies van de Expertcommissie o.l.v. prof. dr.ir. W.J. Keller. In mijn brief van 23 mei jl.
ben ik ingegaan op de doelstellingen en aanpak van het project in 2006 zoals die op dat
moment gestalte kreeg.1 Kernpunt is de invoering van één Digitaal Klantdossier voor de
SUWI-keten, dat beschikbare gegevens zowel aan de medewerker als aan de klant toont, en
invoering van een wettelijk verbod op meervoudige uitvraag van gegevens bij klanten van de
SUWI-organisaties. Met DKD worden in samenhang de doelen gediend van vermindering van
administratieve lasten voor burgers, verbetering van de dienstverlening aan de burger en
ketensamenwerking door de organisaties, vergroting van efficiency van de uitvoering en
versterking van de handhaving.
Stand van zaken, resultaten 2006
Begin 2007 wordt het internet-klantportaal www.werkeninkomen.nl technisch opgeleverd. Via
dit klantportaal zijn de volgende elektronische diensten voor de burger/klant beschikbaar:
· inschrijven werk;
· aanvraag WW;
· aanvraag WWB;
· inzage Klantbeeld, met een (eerste, basaal) correctiemechanisme voor gegevens.
Bij de aanvraag van WWB en WW wordt voorzien in een flinke reductie van de uitvraag van
gegevens en bewijslast, respectievelijk van 61% voor de WWB en 29% voor de WW. Bij de
1 TK 2005-2006, 26 448, nr. 273
Ons kenmerk UB/S/2006/93989
uitvraag van de nog benodigde gegevens wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van
gegevens die al bekend zijn bij de organisaties, de `omgekeerde intake'.
Het klantportaal biedt verder algemene informatie over het klantproces, zoekfuncties en
veelgestelde vragen (`FAQ's'). Klanten krijgen toegang tot de diensten van het klantportaal
met behulp van het authenticatie-instrument DigiD. Het klantportaal wordt tevens toegevoegd
aan de overheidsbrede Persoonlijke Internet Pagina.2
Om de relevante gegevens voor het Digitaal Klantdossier beschikbaar te stellen worden
bedrijfsapplicaties aangepast. Naast raadpleging door de klant wordt zo hergebruik van
gegevens in de werkprocessen met behulp van Suwinet-Inkijk ondersteund. Het gaat om het
ontsluiten van de volgende systemen:
· Polisadministratie en andere systemen van UWV;
· gemeentelijke systemen en daarbinnen de gegevensset op basis van CBS-gegevens;
· SONAR van CWI;
· ontsluiting van de gegevens van de Dienst Wegverkeer (RDW).
In 2006 zijn voorbereidingen getroffen voor de implementatie en ingebruikname en het in
beheer nemen van DKD in 2007. De ingebruikname begint met een in omvang beperkte
beproeving van het dossier, zowel in technische als in procesmatige zin. Aan het eind van deze
fase, vanaf 1 mei 2007, dienen alle relevante gegevens op geautomatiseerde wijze ter
beschikking te worden gesteld ten behoeve van het digitaal klantdossier, waarna landelijke
uitrol plaatsvindt, die bij het einde van 2007 is afgerond.
De invoering van DKD en de `omgekeerde intake' gaat gepaard met de invoering van een
wettelijk verbod op dubbele uitvraag van gegevens. De Ministerraad heeft op 20 oktober jl.
ingestemd met het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen. Dit ligt thans
voor bij de Raad van State.
In de bijlage bij deze brief treft u als illustratie twee afdrukken van schermen van het
klantportaal www.werkeninkomen.nl (van de hoofdpagina en de pagina met klantgegevens).
CWI en de ketenpartners zijn graag bereid in 2007 een presentatie over het Digitaal
Klantdossier voor uw Kamer te verzorgen.
Doorontwikkeling DKD in 2007
De ketenpartners hebben een projectplan opgesteld voor de doorontwikkeling van het Digitaal
Klantdossier in 2007. Dit werkt voort op de in 2006 ontwikkelde eerste fase, en ontwikkelt het
DKD door tot een robuuste voorziening voor burger en professional. Dit betreft onder andere:
2 Zie m.b.t. de Persoonlijke Internet Pagina ook de brief van de Minister voor BVK (mede namens de Minister
van EZ en de Staatssecretarissen van Financiën en SZW) d.d. 10 april 2006, TK 2005-2006, 29 362, nr. 86. De
Tweede Kamer wordt over de stand van zaken van dit project geïnformeerd in de Voortgangsrapportage
elektronische overheid die in november wordt verzonden.
---
Ons kenmerk UB/S/2006/93989
· doorontwikkeling van het landelijk klantportaal als internettoegang voor de burger in
samenhang met de internetportalen van CWI, UWV en de gemeenten;
· uitbreiden van de e-diensten voor de burger met een aantal nieuwe e-formulieren;
· doorontwikkelen van de voorzieningen die de eenmalige gegevensuitvraag ondersteunen:
meer gegevens en een betere toegang tot het dossier voor de professional;
· doorontwikkelen van de mogelijkheden die het DKD biedt om de dienstverlening te
verbeteren (basale klantvolgfuncties, signalering);
· uitbreiden van de beschikbaarheid buiten kantooruren.
Ik bereid momenteel besluitvorming over deze plannen voor, waarbij de budgettaire kaders
voor 2007 in relatie tot de te verwachten financiële baten van gebruik van DKD en de
eenmalige gegevensuitvraag randvoorwaardelijk zijn. Het is mijn inzet om de implementatie
van DKD in 2007 en de continuïteit van het project waar mogelijk te faciliteren. Gezien de
aanstaande kabinetswisseling is het aan mijn ambtsopvolger om verdergaande besluiten te
nemen over de ontwikkeling en inzet van DKD binnen het geheel van de e-overheid de
komende jaren.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
---
Ons kenmerk UB/S/2006/93989
BIJLAGE
Schermafdrukken klantportaal www.werkeninkomen.nl
---
Ons kenmerk UB/S/2006/93989
5
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid