Ernst & Young: Gemeenten stimuleren digitaal loket vaak niet
Ernst and young
Ernst & Young: Gemeenten stimuleren digitaal loket vaak niet
DEN HAAG, 28 NOVEMBER 2006 - Ongeveer 40 procent van de gemeenten verzuimt op dit moment
om actief het gebruik van digitale dienstverlening te stimuleren. Dit blijkt uit een
onderzoek van Ernst & Young waaraan 152 gemeenten in Nederland hebben meegedaan.
Slechts bij enkele gemeenten liggen de tarieven voor digitale dienstverlening lager dan
bij de traditionele afhandeling aan de balie.
De ontwikkelingen van de digitale dienstverlening bij gemeenten is volop in ontwikkeling.
Een van de speerpunten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken voor 2007 is dat de
overheid 65% van haar diensten via internet beschikbaar heeft. In dit kader doen
gemeenten momenteel behoorlijke investeringen. Uit het onderzoek blijkt echter dat een
kwart van de gemeenten op geen enkele wijze het gebruik van de digitale dienstverlening
stimuleert. Daarnaast stimuleert 15 procent van de gemeente het gebruik enkel door
promotie op de eigen website.
'De effectiviteit van promotie op de eigen website is beperkt aangezien uitsluitend
burgers worden bereikt die al de gemeentelijke website benaderd hebben', zegt Guill van
den Boom, senior manager bij Ernst & Young EDP Audit.
Gemeenten die het gebruik actief stimuleren maken veel gebruik van 'het uitbrengen van
publicaties in dag- of weekbladen' en het 'plaatsen van advertenties'. Het verspreiden
van folders of promotie middels lokale radio en tv zenders is minder populair.
Slechts enkele gemeenten hanteren lagere tarieven voor producten die aangevraagd worden
via het digitale loket dan bij het conventionele loket. Gemeenten zijn hier vaak huiverig
voor vanwege gelijke behandeling van de burger. Volgens Van den Boom is dit wel degelijk
een mogelijkheid als de kostprijs van de producten aantoonbaar lager ligt dan de
producten die worden afgenomen bij het conventionele loket.
Ernst & Young EDP Audit heeft de afgelopen maanden onderzoek uitgevoerd naar de
ontwikkeling van de digitale dienstverlening. In het kader van dit onderzoek is onder
meer onderzocht wanneer gemeenten denken de rijksbrede doelstelling te behalen. De
resultaten van het onderzoek worden in december in het vakblad 'Overheid Innovatief'
gepubliceerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Karel Zwaan
Woordvoerder Ernst & Young
010 406 53 61
06 290 83 154