Nivel
NIVEL international
Vijf typen eters in verpleeg- en verzorgingshuizen
28 november 2006
Het NIVEL heeft in opdracht van de landelijke cateraar Albron
onderzoek gedaan naar de voorkeuren van cliënten van verpleeg- en
verzorgingshuizen op het gebied van eten en drinken en ambiance.
Dit onderzoek heeft geleid tot een indeling in vijf typen eters én tot
de ontwikkeling van een vragenlijst, waarmee de eetprofielen van
cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen in kaart gebracht kunnen
worden. Eetprofielen zijn typen eters onderscheiden aan de hand van
gewoontes en voorkeuren op het gebied van eten en drinken.
Albron gaat de eetprofielen inzetten in de Beter Eten Monitor waardoor
haar dienstverlening nog beter kan worden afgestemd op de wensen van
cliënten in zorginstellingen. In die monitor verzamelt Albron gegevens
over wat cliënten belangrijk vinden bij eten en drinken.
De vijf onderscheiden eetprofielen luiden: de traditionele eter, de
avontuurlijke eter, de gemakkelijke eter, de kritische eter en de
dankbare eter. De traditionele eter eet het liefst wat hij van huis
uit gewend is, hecht weinig belang aan een luxe maaltijd en houdt niet
van gerechten uit de buitenlandse keuken in tegenstelling tot de
avontuurlijke eter. De gemakkelijke eter lust bijna alles, vindt het
fijn om samen met andere bewoners te eten, maar vindt een vriendelijke
bediening belangrijk. Cliënten die kritisch en kieskeurig zijn wat
eten en drinken betreft en een verfijnde smaak hebben horen tot het
type kritische eter. De dankbare eter is daarentegen niet erg kritisch
of kieskeurig, klaagt nooit over het eten, heeft geen verfijnde smaak
en vindt eten vooral een gezellige aangelegenheid.
Inzicht in typen eters van cliënten is essentieel om de zorg- en
dienstverlening op dit gebied te verbeteren. Dit sluit aan bij
vraaggerichte zorg, waarbij het cliëntenperspectief centraal staat en
de cliënt de mogelijkheid heeft om zelf te kiezen. Het past ook bij de
huidige aandacht voor het verbeteren van de voedingstoestand van deze
doelgroep. Door rekening te houden met verschillende typen eters, kan
de kwaliteit van leven van cliënten worden verhoogd.
Zorgorganisaties die de vragenlijst door hun cliënten, eventueel met
hulp van hun familielid of verzorgende laten invullen en deze via
NIVEL/Albron laten analyseren, krijgen inzicht in de mix van
eetprofielen van hun cliënten. De zorgorganisatie kan de verdeling van
de typen eters vergelijken met het maaltijdaanbod. Op die manier wordt
duidelijk of het assortiment voldoende breed is om alle typen eters te
bedienen.
De vragenlijst is ontwikkeld met behulp van een klankbordgroep van
deskundigen op het gebied van verpleging & verzorging: voeding,
facilitair management en zorg. De vragenlijst is afgenomen onder ruim
300 cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen en door NIVEL getoetst
op validiteit en betrouwbaarheid.
Voor informatie over de ontwikkeling van de eetprofielen en de
vragenlijst kunt u contact opnemen met het NIVEL: tel. 030 - 27 29 700
of via j.peeters@nivel.nl.
Voor de mogelijkheden en de inzet van de Albron Beter Eten Monitor
kunt u contact opnemen met Albron: tel. 030 - 66 95 722 of via
Jeroen.Helmink@albron.nl.
Het rapport Ontwikkeling eetprofielen van cliënten van verpleeg- en
verzorgingshuizen, J.M. Peeters, A.L. Francke, A.P.A. van Beek, P.M.M.
Spreeuwenberg en R.D. Friele en de bijbehorende Handleiding en
vragenlijst Eetprofielen van cliënten van verpleeg- en
verzorgingshuizen zijn gratis te downloaden via http://www.nivel.nl en
www.albron.nl. Een gedrukte versie is te bestellen bij het NIVEL:
tel.030- 27 29 700 of via receptie@nivel.nl.
[s?home_nivel.kortjes.Vijf typen eters in verpleeg- en
verzorgingshuizen]