Kiosken meten belangrijkste gezondheidsparameters
HAARLEM, 20061127 -- Kiosken of interactieve self service terminals vinden steeds meer ingang in ons dagelijks leven. Wij halen geld en rekeninguittreksels uit de muur, informatie over toerisme of over vacante jobs, cinema- of vliegtuigtickets... Maar gezondheidsinformatie? Mulder-Hardenberg Group ziet voor zijn nieuwe concept rond gepersonaliseerde gezondheidsinformatie een mooie toekomst weggelegd. Intussen staan er al Wellpoints bij Etos, DekaMarkt, de politie en verschillende apothekers.
De `Wellpoint' heeft zijn wortels in Amerika waar hij ontwikkeld werd door LifeClinic. Dat bedrijf concipieerde de Wellpoint als een kiosk met een zitplaats, een bloeddrukmeter en affichagemogelijkheden voor info of publiciteit. Mulder-Hardenberg borduurde hier op verder. Van een `stand-alone' product met beperkte mogelijkheden maakte Mulder-Hardenberg een meetpunt met staanplaats, wat drempelverlagend werkt, die aangesloten is op een netwerk zodat meetgegevens in de toekomst centraal kunnen worden bewaard en door de gebruiker wereldwijd kunnen worden opgevraagd. Bovendien wordt de Wellpoint nu voorzien van vlakke beeldschermen in plaats van affiches. Deze toestellen bevatten een volwaardige Dell-computer en kunnen volledig via het netwerk of zelfs het internet worden aangestuurd en opgevolgd.
Drie minuten
Met de `Wellpoint' check je binnen de drie minuten je gewicht, body mass index, lichaamsvetgehalte, systolische en diastolische bloeddruk en hartritme. Er worden dus heel wat meer parameters gecheckt dan vroeger op de veel voorkomende weegschaal met muntinworp. In de nabije toekomst zal de Wellpoint trouwens nog andere parameters kunnen controleren: nieuwe technieken maken het mogelijk om met een eenvoudige laserstraal tot op celniveau metingen uit te voeren, als alternatief voor de chemische analyse van bepaalde lichaamsvochten.
Maar allereerst tik je een aantal persoonlijke gegevens in: leeftijd, geslacht, lengte én een paswoord. In combinatie met de gemeten parameters levert dat een gepersonaliseerd advies op, eventueel met een doorverwijzing naar gespecialiseerde medische hulp, dat je trouwens via een print-out onmiddellijk in handen krijgt. Voor alle duidelijkheid: dit toestel méét, maar stelt uiteraard geen diagnose en vervangt zeer zeker het doktersbezoek niet. De metingen zijn wel minstens even nauwkeurig, zoniet nauwkeuriger dan in een dokterskabinet. En omdat de gegevens centraal gestockeerd worden, kan je in de toekomst wereldwijd op elk gelijkaardig toestel je eigen historiek raadplegen.
En de dokter?
Maar waarom zou je nu gebruik maken van de Wellpoint? Voor een check-up ga je toch naar je huisdokter? Het concept `Wellpoint' is niet in de eerste plaats gericht op patiënten, maar op consumenten die aandacht hebben voor hun gezondheid en wellness en die op geregelde tijdstippen hun gezondheidstoestand willen opvolgen zonder daarbij telkens tijd vrij te moeten maken voor een doktersvisite. Ook de prijs speelt een rol: het gebruik van de Wellpoint zou, zo adviseert Mulder-Hardenberg, een tweetal euro kunnen kosten, wat trouwens volgens de gemiddelde gebruiker een `faire' prijs is. In Europa is er een groeiende interesse voor de Wellpoint, maar alles wijst erop dat wij ook op dit vlak de Amerikaanse toer op gaan. In de States gaat de consument er immers al van uit dat een Wellpoint niet mag ontbreken in zijn shopping mall of pharmacy.
Samengevat: het gebruik van de Wellpoint is snel, voordelig en anoniem én levert nuttig advies op. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de meetresultaten hebben geleid tot een snelle medische ingreep én dus de redding van een mensenleven.
Aandacht voor preventie
Het is algemeen geweten dat de financiering van onze gezondheidszorg het beleid zorgen baart: zowel de vergrijzing als allerhande zogenaamde welvaartsziekten (met hart- en vaatziekten op de eerste plaats) brengen steeds zwaardere financiële lasten met zich mee. En ook hier geldt: voorkomen is beter (en goedkoper) dan genezen. Een jaarlijkse systematische en volledige medische screening van iedereen is echter organisatorisch en financieel niet haalbaar. Maar dankzij voldoende Wellpoints kunnen grote groepen mensen zichzelf aan een snelle maar toch grondige analyse onderwerpen.
De Wellpoint hoort zeker thuis in de medische wereld, bijvoorbeeld in de inkomhal van medische centra of van ziekenhuizen of in een apotheek, maar even goed in fitness- en winkelcentra of in bioscoopcomplexen en andere openbare plaatsen. En tenslotte is er voor de Wellpoint zeer zeker ook plaats in (grotere) bedrijven, waar hij zelfs deel kan uitmaken van het HR- en preventiebeleid van de onderneming.
Meer info op: www.mulder-hardenberg.com/productgroupDetail.asp?Subid=359
Tim Christiaens
Mulder-Hardenberg bv
Westerhoutpark 1A
2012 JL Haarlem
Tel.: +31 (0)23 - 531 91 84
Fax: +31 (0)23 - 532 59 32
Mulder-Hardenberg