Gemeente Dinkelland

PERSBERICHT

Van: Joost Meijer
Datum: 23 november '06
Betreft: Dinkelland scoort met dienstverlening

DINKELLAND SCOORT MET DIENSTVERLENING

De invoering van het nieuwe dienstverleningsconcept in de gemeente Dinkelland verloopt voorspoedig. Sinds 4 september wordt in Dinkelland gewerkt met zogenaamde proeftuinen om in de praktijk het nieuwe dienstverleningsconcept uit te testen. De eerste cijfers zijn veelbelovend.

De resultaten: "Een goede start"

Om te meten hoe klanten van de gemeente de nieuwe dienstverlening ervaren, is er een continue klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder bezoekers van de balies in Denekamp en Weerselo.

De klanten in Denekamp in Weerselo zijn zeer positief gestemd. Het gemiddelde rapportcijfer voor de dienstverlening is een 8,1. Dit ligt ruim boven de norm van 7,5 die Dinkelland zichzelf heeft gesteld. Eind 2004 lag het rapportcijfer voor de dienstverlening nog op 6,9.

Gebruik Digitaal loket

Een belangrijk speerpunt van het nieuwe dienstverleningsconcept is de invoering van een Digitaal loket. Met dit Digitaal loket kunnen mensen voortaan vanuit huis hun aanvraag via internet regelen. Dinkelland wil dat mensen in 2007 ongeveer dertig producten vanuit huis kunnen gaan aanvragen. Uit het onderzoek blijkt dat de animo hiervoor groot is. Ruim 1/3 van de mensen geeft aan gebruik te gaan maken van dit digitaal loket. 10 % twijfelt nog en 56% van de mensen ziet de meerwaarde van zo'n digitaal loket (nog) niet in.

Openingstijden

Ook is aan klanten gevraagd wat ze vinden van de huidige openingstijden. Hieruit blijkt dat 38% graag de huidige openingstijden verruimd ziet worden. Ruimere avondopenstellingen of een zaterdagopenstelling worden met regelmaat genoemd als oplossing. 62% van de mensen geeft aan de huidige openingstijden het liefst zo te houden.

Conclusie

De start is dus veelbelovend, maar geen reden voor Dinkelland om achterover te leunen. De periode tot aan de verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis wordt gebruikt om het concept verder te verbeteren. Daarom worden zowel klanten als medewerkers uitgedaagd om mee te blijven denken over mogelijkheden om de dienstverlening te verbeteren.

Ook zal in januari gestart worden met de evaluatie van het servicecentrum. Dit servicecentrum is voor klanten die bellen het eerste aanspreekpunt. Daarnaast wordt in 2007 het digitaal loket ingevoerd. Met dit loket kunnen klanten zo'n dertig producten en diensten voortaan via het internet vanuit huis aanvragen.

Tot slot wordt de komende tijd ook gekeken naar de mogelijkheden voor verruiming van de openingstijden. Uiteraard worden onze klanten daar ook bij betrokken.


---

Mededelingen voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Gemeentesecretaris Drs. A.B.A.M Damer, telefoonnummer 0541-854 102


---- --