Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA1

Contactpersoon Ons kenmerk AI/CB/2006/87850 Doorkiesnummer Datum 27 november 2006 E-mail

Onderwerp Eindverslag "Inspecties Gemeenteljke Sociale
Diensten, Centr voor Werk en Inkomen en
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen"

Hierbij bied ik u het eindverslag aan van het project "Inspecties Gemeentelijke Sociale Diensten, Centra voor Werk en Inkomen en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen" van de Arbeidsinspectie. De inspecties zijn in de periode van september 2005 tot mei 2006 uitgevoerd. Er is geïnspecteerd op de onderwerpen agressie & geweld en werkdruk.

De aanleiding voor het project is dat uitingen van agressie & geweld zich steeds meer voordoen bij dienstverlening aan het publiek. Recente incidenten zijn daar een illustratie van. Dienstverlening kan ook leiden tot hoge werkdruk om de wachttijd van cliënten niet te hoog te laten oplopen.

In de voorliggende rapportage worden de inspectieresultaten gepresenteerd. Deze zijn representatief voor de sector van de Gemeentelijke Sociale Diensten en de Centra voor Werk en Inkomen. Voor het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen zijn de resultaten niet representatief, maar geven wel een beeld.

Bij slechts 27% van de instellingen zijn geen overtredingen aangetroffen. Vooral het nalevingniveau op agressie en geweld is laag. Uit de resultaten blijkt dat 64% van de ondervraagde werknemers wel eens of regelmatig met agressie en geweld geconfronteerd wordt. Een zorgelijke situatie als blijkt dat materiaal voor de bestrijding van risico's onvoldoende landt op de werkvloer. Materiaal is ontwikkeld in het kader van het (eerste) arboconvenant gemeenten, dat liep van 2001 tot 2004. In dit convenant was agressie en geweld één van de onderwerpen. Vwb CWI en UWV is door de centrale organisaties materiaal ontwikkeld in de vorm van agressieprotocollen.

De overtredingen hebben betrekking op de beleidsvoering, de risicoinventarisatie -en evaluatie en het geven van voorlichting en onderricht. Concreet valt te denken aan het

Ons kenmerk AI/CB/2006/87850

onvoldoende onderkennen van de risico's, het ontbreken van een plan van aanpak, tekortkomingen bij de inrichting van de spreekkamer, het ontbreken van een registratie van de incidenten en het onvoldoende trainen op agressie.

Gelet op de potentiële risico's van agressie en geweld en het aantal overtredingen dat is aangetroffen, is het dringend gewenst dat de betrokken organisaties verder beleid ontwikkelen en maatregelen nemen om de werknemers te beschermen, bijvoorbeeld in de ruimtes waar contact met de cliënt plaatsvindt. Daar ligt ook de directe verantwoordelijkheid voor het aanpakken van geweld en agressie.

Vanuit de positie van de rijksoverheid ondersteun ik landelijke organisaties zoals VNG en Divosa om voor onder andere gemeenten handreikingen op te stellen die beleidsmatige en praktische adviezen bevatten. Er zijn intussen 4 van dat soort handreikingen met ondersteuning van SZW gepubliceerd. Tevens biedt de WWB in tegenstelling tot de Abw nu ook een formele basis om op te treden tegen agressie (in de vorm van een korting op de uitkering).
Ook UWV en CWI werken aan een intensivering van maatregelen om agressie aan te pakken. Zo worden agressieprotocollen verder aangescherpt dan wel uitgewerkt voor specifieke groepen medewerkers. Agressie reductietrainingen zorgen ervoor dat medewerkers beter zijn voorbereid op mogelijke incidenten. In het AKO zal verder door de ketenpartners worden gesproken over agressiebeheersing en een voorstel worden ontwikkeld ten behoeve van de veiligheid van medewerkers in de bedrijfsverzamelgebouwen. Een door de ketenpartners ontwikkelde brochure over de zin van verschillende te nemen maatregelen zal binnenkort aan het management en de beleidsmedewerkers van de verschillende ketenorganisaties worden uitgereikt.
CWI heeft een uniform registratieformulier ontwikkeld dat via intranet beschikbaar wordt gesteld. Het feitelijk gebruik van het formulier zal de komende tijd veel aandacht krijgen.

Tot slot is vermeldenswaard dat in het kader van arboconvenanten voor gemeenten, rijk en provincies een samenwerkingsproject is ontstaan om te komen tot een agressie incidenten registratie systeem. In de komende maanden vinden pilots plaats bij gemeenten, een provincie en bij verschillende rijksonderdelen. Dit project heeft inmiddels een plek gekregen in het `actieprogramma aanpak agressie en geweld publieke taken', dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties op 26 oktober jl. publiceerde.

Werkdruk is bij 43% van de werknemers in meer of mindere mate een probleem. Een op de zes werknemers ervaart zoveel werkdruk dat het arborisico eigenlijk direct moet worden aangepakt. De werkdruk is zodanig dat beleidvoering noodzakelijk is. Gezien de resultaten van de inspecties ligt het voor de hand maatregelen vooral te richten op de hoeveelheid werk.

De Arbeidsinspectie zal de resultaten bespreken met de overkoepelende organisaties van de drie ketenpartners.

---

Ons kenmerk AI/CB/2006/87850

Over enkele jaren zal opnieuw worden geïnspecteerd om te zien hoe het dan is gesteld met de naleving van de verplichtingen uit de Arbowet op de onderwerpen agressie en geweld en werkdruk.

Gezien de resultaten van dit inspectieproject, het beeld dat zij laten zien bij de geïnspecteerde instellingen en de incidenten die zich recent hebben voorgedaan, wil ik de Tweede Kamer van de resultaten op de hoogte stellen

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)


---