Date : 03 December 2006
Sender Name: Mulder-Hardenberg
Eerste gezondheidskiosk in België
Kiosken of interactieve self service terminals vinden steeds meer
ingang in ons dagelijks leven. Wij halen geld en rekeninguittreksels
uit de muur, informatie over toerisme of over vacante jobs, cinema-
of vliegtuigtickets... Maar gezondheidsinformatie? Mulder-Hardenberg
Group ziet voor zijn nieuwe concept rond gepersonaliseerde
gezondheidsinformatie een mooie toekomst weggelegd. Intussen hebben
de Onafhankelijke Ziekenfondsen beslist de Wellpoint als eerste in
België in te zetten.
Drie minuten
Met de 'Wellpoint' check je binnen de drie minuten je gewicht, body
mass index, lichaamsvetgehalte, systolische en diastolische bloeddruk
en hartritme. Er worden dus heel wat meer parameters gecheckt dan
vroeger op de veel voorkomende weegschaal met muntinworp. In de
nabije toekomst zal de Wellpoint trouwens nog andere parameters
kunnen controleren: nieuwe technieken maken het mogelijk om met een
eenvoudige laserstraal tot op celniveau metingen uit te voeren, als
alternatief voor de chemische analyse van bepaalde lichaamsvochten.
Maar allereerst tik je een aantal persoonlijke gegevens in: leeftijd,
geslacht, lengte én een paswoord. In combinatie met de gemeten
parameters levert dat een gepersonaliseerd advies op, eventueel met
een doorverwijzing naar gespecialiseerde medische hulp, dat je
trouwens via een print-out onmiddellijk in handen krijgt. Voor alle
duidelijkheid: dit toestel méét, maar stelt uiteraard geen diagnose
en vervangt zeer zeker het doktersbezoek niet. De metingen zijn wel
minstens even nauwkeurig, zoniet nauwkeuriger dan in een
dokterskabinet. En omdat de gegevens centraal gestockeerd worden, kan
je in de toekomst wereldwijd op elk gelijkaardig toestel je eigen
historiek raadplegen.
De 'Wellpoint' heeft zijn wortels in Amerika waar hij ontwikkeld werd
door LifeClinic. Dat bedrijf concipieerde de Wellpoint als een kiosk
met een zitplaats, een bloeddrukmeter en affichagemogelijkheden voor
info of publiciteit. Mulder-Hardenberg borduurde hier op verder. Van
een 'stand-alone' product met beperkte mogelijkheden maakte
Mulder-Hardenberg een meetpunt met staanplaats, wat drempelverlagend
werkt, die aangesloten is op een netwerk zodat meetgegevens in de
toekomst centraal kunnen worden bewaard en door de gebruiker
wereldwijd kunnen worden opgevraagd. Bovendien wordt de Wellpoint nu
voorzien van vlakke beeldschermen in plaats van affiches. Deze
toestellen bevatten een volwaardige Dell-computer en kunnen volledig
via het netwerk of zelfs het internet worden aangestuurd en
opgevolgd.
België
De Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ) zullen als eerste in België de
Wellpoint inzetten op salons en beurzen voor zowel
gezondheidsheidsprofessionals (Life² Pro b.v.), als voor het ruime
publiek en in specifieke settings zoals bedrijven. Volgens Piet Van
Eenooghe, communicatieadviseur van de Onafhankelijke Ziekenfondsen,
is de Wellpoint de gedroomde preventietool: het doet mensen
letterlijk stoppen, nadenken over hun gezondheid én het reikt hen
alternatieven aan op weg naar een gezondere lifestyle of dialoog met
hun arts.
In Nederland staat het Wellpoint project al verder en zijn alle
zorgverzekeraars, de Nederlandse Politie maar ook een aantal
drogisterijen en apothekers klant bij Mulder-Hardenberg. In de VS
gaat de consument er zelfs al vanuit dat een Wellpoint niet mag
ontbreken in zijn shopping mall of pharmacy.
En de dokter?
Maar waarom zou je nu gebruik maken van de Wellpoint? Voor een
check-up ga je toch naar je huisdokter? Het concept 'Wellpoint' is
niet in de eerste plaats gericht op patiënten, maar op consumenten
die aandacht hebben voor hun gezondheid en wellness en die op
geregelde tijdstippen hun gezondheidstoestand willen opvolgen, zonder
daarbij telkens tijd vrij te moeten maken voor een doktersvisite. Ook
de prijs speelt een rol: het gebruik van de Wellpoint zou, zo
adviseert Mulder-Hardenberg, maximum tweetal euro kunnen kosten, wat
trouwens volgens de gemiddelde gebruiker een 'faire' prijs is. In
Europa is er een groeiende interesse voor de Wellpoint, maar alles
wijst erop dat wij ook op dit vlak de Amerikaanse toer op gaan.
Samengevat: het gebruik van de Wellpoint is snel, voordelig en
anoniem én levert nuttig advies op. Er zijn zelfs gevallen bekend
waarbij de meetresultaten hebben geleid tot een snelle medische
ingreep én dus de redding van een mensenleven.
Aandacht voor preventie
Het is algemeen geweten dat de financiering van onze gezondheidszorg
het beleid zorgen baart: zowel de vergrijzing als allerhande
zogenaamde welvaartsziekten (met hart- en vaatziekten op de eerste
plaats) brengen steeds zwaardere financiële lasten met zich mee. En
ook hier geldt: voorkomen is beter (en goedkoper) dan genezen. Een
jaarlijkse systematische en volledige medische screening van iedereen
is echter organisatorisch en financieel niet haalbaar. Maar dankzij
voldoende Wellpoints kunnen grote groepen mensen zichzelf aan een
snelle maar toch grondige analyse onderwerpen.
De Wellpoint hoort zeker thuis in de medische wereld, bijvoorbeeld in
de inkomhal van medische centra of van ziekenhuizen of in een
apotheek, maar even goed in fitness- en winkelcentra of in
bioscoopcomplexen en andere openbare plaatsen. En tenslotte is er
voor de Wellpoint zeer zeker ook plaats in (grotere) bedrijven, waar
hij zelfs deel kan uitmaken van het HR- en preventiebeleid van de
onderneming.
Meer info en foto's op:
http://www.mulder-hardenberg.com/productgroupDetail.asp?Subid=359
Tim Christiaens
Mulder-Hardenberg N.V.
Hoge Weg 129
B-2940 Stabroek
Mob: +32 (0) 473 92 00 74
Tel.: +32 (0)3 660 13 20
Fax: +32 (0)3 664 99 01