Persbericht
Europese bedrijven zijn blind voor het potentieel van 'social computing'
Onafhankelijk onderzoek geeft aan dat slechts weinig Europese bedrijven
gereed zijn om samen met klanten en partners gebruik te maken van
peer-to-peer netwerken
Breukelen, 27 november 2006 - Ondanks het feit dat de overgrote meerderheid
van de managers uit het Europese bedrijfsleven onderkent, dat nieuwe
toetreders tot de arbeidsmarkt anders met technologie omgaan dan voorgaande
generaties, maken slechts weinig bedrijven de opkomende peer-to-peer
communicatie mogelijk. Deze belooft een transformatie van de consumenten- en
leveranciersnetwerken te gaan bewerkstelligen, aldus een door Xerox in
opdracht gegeven onderzoek door Forrester Consulting.
Het door Forrester Consulting verrichte onderzoek 'Is Europa gereed voor de
Millennials?' laat zien dat veel bedrijven weliswaar over basisvoorzieningen
zoals een website beschikken, maar dat een groot gedeelte geen plannen heeft
om als onderdeel van de manier waarop zij hun bedrijf organiseren en
managen, websites van concurrenten, andere externe sites, discussieforums of
blogs te observeren of daar een bijdrage aan te leveren. Inderdaad brengt
dit onderzoek dat onder ruim 1600 managers in 16 Europese landen werd
gehouden, een zekere 'digitale dyslexie' aan het licht, wanneer het gaat om
de invoering van het zogenaamde sociale computergebruik.
Volgens de studie zullen sommige bedrijven door hun gebrek aan kennis over
de kracht van peer-to-peer netwerken en online communicatienetwerken niet in
contact komen met de technologisch onderlegde afgestudeerden die de
arbeidsmarkt betreden en door Forrester Consulting de 'Millennials' worden
genoemd. Werknemers in deze groep worden gedefinieerd door een aantal
werkplekkarakteristieken: zij zijn het gewend om informatie uit meerdere
bronnen te ontvangen en zij verwerken deze snel. Zij vinden het gemakkelijk
om meerdere taken tegelijk te verrichten, zij zijn flexibel in hun
benadering, zij houden van samenwerkingsgerichte werkomgevingen, zij hebben
graag onmiddellijke toegang tot informatie en houden ervan om in
non-hiërarchische werkgroepen van gelijken te werken.
Voor zover het de communicatie met consumenten betreft, geeft het onderzoek
aan dat 59 procent van de bedrijven (Nederland 61%) op dit moment over een
website beschikt om de klanten ondersteuning te bieden. 45 Procent
(Nederland 53%) van hen vraagt automatisch om feedback van klanten, 36
procent (Nederland 33%) maakt het zijn klanten mogelijk om producten aan te
kopen per telefoon of via een bedrijfswebsite en 28 procent (Nederland 31%)
zei over een online portal te beschikken om producten te beoordelen en te
bespreken. Slechts 15 procent van de bedrijven (Nederland 19%) biedt echter
content met een extra waarde om de online ervaring van de klant te
verbeteren en slechts 14 procent (Nederland 17%) houdt online discussies
zoals blogs in het oog. Volgens de studie zijn dit o.a. de elementen van
sociaal computergebruik die Millennials verwachten te kunnen toepassen op
het werk en dit zal een vitale rol spelen wanneer het erom gaat hen aan te
werven voor bedrijven en merken.
Verder lijkt het zo te zijn dat het onwaarschijnlijk is dat bedrijven die
zich nog niet hebben ingelaten met sociale computernetwerken, dit in de
toekomst alsnog zullen doen. 58 Procent (Nederland 62%) gaf te kenen dat er
geen plannen zijn om content met een extra toegevoegde waarde te bieden, 47
procent (Nederland 35%) heeft geen plannen om blogs te volgen, 30 procent
(Nederland 21%) zal geen online discussieportal beschikbaar stellen en 14
procent (Nederland 8%) heeft zelfs geen plannen om een bedrijfswebsite ter
ondersteuning van zijn klanten in te richten.
Alan Charnley, algemeen directeur Xerox (Nederland) B.V., zegt daarover het
volgende: "De Millennials kunnen zich de tijd niet herinneren dat de wereld
nog niet digitaal communiceerde. Het is als het ware hun tweede natuur om
binnen sociale digitale netwerken te communiceren met gelijken en
gelijkgezinden, omdat dit de belofte inhoudt dat informatie onmiddellijk
gedeeld wordt. Zij geven graag hun mening over de producten waar zij van
houden of waar zij een hekel aan hebben. Dit heeft een enorme impact op de
manier hoe merken en bedrijven gezien worden en daarom ook op de manier
waarop wij zaken doen. Peer-netwerken simpelweg negeren houdt in dat men de
mening van een groeiend gedeelte van de werkende bevolking negeert."
Het onderzoek levert een vergelijkbaar beeld op, wanneer het om de
communicatie van bedrijven met hun leveranciers gaat. Hoewel 46 procent van
de managers (Nederland 43%) aangeeft gebruik te maken van een extranet voor
de samenwerking met partners en leveranciers, heeft 23 procent (Nederland
22%) geen plannen om dit in de toekomst te doen. Slechts 28% van de
bedrijven (Nederland 34%) zegt op dit moment leveranciers te selecteren op
basis van aanbevelingen binnen een peernetwerk, terwijl 36 procent
(Nederland 32%) aangeeft geen plannen te hebben om dit in de toekomst te
doen. Als verdere illustratie van het gebrek aan inzicht in het sociale
computergebruik zegt slechts 13 procent (Nederland 15%) dat zij op dit
moment informatie over leveranciers op websites van gemeenschappen op blogs
plaatsen, terwijl méér dan de helft van de bedrijven (52 procent; Nederland
44%) geen plannen heeft om dit te doen.
Het rapport waarschuwt: "De loyaliteit van uw Millennial klanten zal
beslist sterk worden beïnvloed door hun online ervaring. Het concept waarbij
men buiten de website van het eigen bedrijf en buiten de gecontroleerde
bedrijfsomgeving op het internet activiteiten ontplooit - met name vanuit
een B2B gezichtspunt - zal zich onder uw werknemers snel verder ontwikkelen,
ongeacht het feit of het bedrijf dit ondersteunt of niet."
Einde persbericht
OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE:
1. Sociaal computergebruik wordt door Forrester gedefinieerd als 'een
sociale structuur waarin technologie gemeenschappen mondig maakt en niet
organisaties en instellingen'. De waarde van sociaal computergebruik is niet
alleen gelegen in de manier waarop bedrijven met hun eindklanten omgaan,
maar in de manier waarop werknemers van alle leeftijden binnen één bedrijf,
binnen meerdere bedrijven, binnen leveranciersnetwerken en binnen
partnerschappen met elkaar omgaan - en met de technologische veranderingen
die dit gedrag onderbouwen. Zie het Grote Forrester Idee 'Social Computing'
van 13 februari 2006.
2. 91 Procent van de managers in Europa (Nederland 88%) onderkent de
verschillende werkstijlen van de nieuwe generaties en 73% (Nederland 69%) is
van mening dat hun bedrijven op deze behoeften hebben ingespeeld.
3. Sommige bedrijfstakken ontwikkelen zich in dit opzicht sneller dan
andere. Slechts 55% van de respondenten in de sector financiële
dienstverlening gaf aan dat hun bedrijven actie hadden ondernomen om
tegemoet te komen aan de wensen van het nieuwe personeel.
4. Bepaalde landen zijn Millennial-vriendelijker dan andere. Minder dan
tweederde van de respondenten in Finland, Denemarken, het Verenigd
Koninkrijk en Ierland was van mening dat hun bedrijf tegemoet is gekomen aan
de veranderende verwachtingen van het personeel - in vergelijking met meer
dan driekwart van de organisaties in Spanje, België, Duitsland, Italië,
Zwitserland, Frankrijk, Griekenland en Portugal. Portugal kwam uit de bus
als meest Millennial-vriendelijke land en Finland als het minst
Millennial-vriendelijk. Nederland scoorde op dit gebied 69 procent.
5. 71 Procent (Nederland 83%) van de respondenten in het onderzoek gelooft
dat er tegen 2010 een toename zal zijn van het aantal personeelsleden dat
werkzaam is vanuit een andere locatie dan de kantoorlocatie van de
organisatie.
6. Van de hulpmiddelen die bedrijven ter beschikking stellen aan werknemers
om het beheer en de distributie van informatie te ondersteunen, blijven de
op browsers gebaseerde portals het hulpmiddel waartoe de meeste werknemers
toegang hebben, gevolgd door onbeperkte afdrukmogelijkheden op papier. De
mobiele telefoon en de laptop zijn de enige mobiele technologieën die door
een hoog percentage van de bedrijven aan de werknemers ter beschikking
worden gesteld. Duidelijk lager op de lijst van beschikbaar gestelde tools
staan mobiele e-mailvoorzieningen en PDA's.
7. Meer dan de helft van de respondenten verwacht een toename of een sterke
toename van het percentage werknemers dat hulpmiddelen ter beschikking
krijgt in de vorm van browser based portals, mobiele telefoons, webcasts en
PDA's. Dit percentage stijgt tot meer dan 60%, wanneer het gaat om mobiele
e-mailvoorzieningen (Nederland 73%) en laptops/tablet PC's (Nederland 63%).
Uitgaande van de bij het onderzoek betrokken organisaties voorziet minder
dan 70% van de organisaties op dit moment een significant percentage van de
werknemers van deze productiviteitsverbeterende hulpmiddelen.
8. Voor zover het gaat om data over de benutting van hulpmiddelen, is er
voor dit persbericht gebruik gemaakt van de gemiddelde resultaten.
-XXX-
Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een
uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede
bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een
drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor
productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met
inbegrip van advisering, systeemontwerp/-beheer en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het
Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre
Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com.
Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en
productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun
respectievelijke ondernemingen.
Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255255 of kijk
op www.xerox.nl.
Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 -
255 770,
email: patty.dejong@xerox.com
VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email:
hav@verkroostpr.nl