Persbericht
Onafhankelijk onderzoek geeft aan dat europese bedrijven blind zijn voor de behoeften van een veranderend personeelsbestand
Xerox zegt dat bedrijven hun toekomstig succes in gevaar brengen door geen actie te ondernemen
Breukelen, 27 november 2006 - 'Is Europa gereed voor de Millennials?' luidt
de vraag in een door Xerox in opdracht gegeven onderzoek dat vandaag in
Nederland door Forrester Consulting werd gepresenteerd. Het antwoord is
'nee'. Het onderzoek toont aan dat Europese bedrijven nog een lange weg
hebben te gaan om tegemoet te komen aan de behoeften en werkstijlen van de
nieuwe generatie werknemers die in het digitale tijdperk opgegroeid is.
Terwijl men enorme inspanningen heeft verricht om in te spelen op de
groeiende behoefte aan flexibiliteit en een betere balans tussen werk en
privéleven, hebben werknemers niet de samenwerkingshulpmiddelen en
IT-infrastructuur gekregen die zij nodig hebben om effectief te kunnen zijn.
Het onderzoek is gebaseerd op research onder 1600 managers uit het
bedrijfsleven in 16 landen. Hoewel de overgrote meerderheid van hen
gelooft, dat zij de huidige afgestudeerden die volledig vertrouwd zijn met
nieuwe technologieën (door Forrester Consulting de 'Millennials' genoemd),
volledig ondersteunen, vertelt het onderzoek een heel ander verhaal.
Volgens Xerox geven de onderzoeksgegevens aan dat de bedrijven er goed in
geslaagd zijn om HR veranderingen door te voeren, waarmee managers zich
gemakkelijk kunnen identificeren - zoals flexibele werktijden. Problemen
doen zich voor wanneer de gewenste veranderingen het noodzakelijk maken dat
men zich aanpast aan een manier van werken, die pas mogelijk is geworden
door de nieuwe technologieën van de laatste 10 jaar.
Het onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat een verrassend hoog percentage van
de bedrijven werknemers in staat stelt om flexibele uren te werken (76
procent; Nederland 81 procent) en om bij tijd en wijle buiten kantoor te
werken (67 procent; Nederland 83 procent). Weinig organisaties bieden echter
de Millennial-vriendelijke hulpmiddelen die nodig zijn om het werk op
afstand te ondersteunen, tenzij deze hulpmiddelen al alom geaccepteerd zijn
en de meeste mensen er al als consument ervaring mee hebben. De mobiele
telefoon en laptop zijn de enige mobiele technologieën die veel bedrijven
ter beschikking stellen. Slechts een kleine minderheid voorziet werknemers
van hulpmiddelen zoals PDA's (11 procent) en mobiele e-mail apparaten (10
procent).
Een vergelijkbare situatie doet zich voor, wanneer het gaat om de werkstijl
en de infrastructuur op kantoor. Op browsers gebaseerde portals en
onbelemmerde afdrukmogelijkheden op papier zijn middelen waartoe de meeste
medewerkers toegang hebben. Slechts een luttele 5 procent van de
respondenten gaf echter aan dat hun bedrijven MP3/4 spelers ter beschikking
stellen en slechts 15 procent heeft toegang tot webcasts.
Alan Charnley, algemeen directeur Xerox (Nederland) B.V., zegt daarover het
volgende: "Bedrijven die nalaten om in te spelen op dingen die tegenwoordig
als basisbehoeften gelden voor personeel in een informatierijke maatschappij
die altijd online is, zullen in het nadeel zijn. Zij zullen grote moeite
hebben om nieuwe afgestudeerden vast te houden en om de behoeften van nieuwe
generaties partners en klanten te begrijpen."
Charnley vervolgt: "Eén van de hoofdredenen waarom slechts weinig bedrijven
erin geslaagd zijn om hun werkomgeving Millennial-vriendelijk te maken, is
het feit dat een deel van de mensen die de beslissingen nemen, is opgegroeid
zonder blogs, webcasts, PDA's en dergelijke. Deze hulpmiddelen zijn volledig
nieuw voor hen en daarom hebben zij tijd nodig om zich deze dingen eigen te
maken. Voor de Millennials zijn zij simpelweg een manier van leven - iets
dat zij gewoon gebruiken zonder er veel bij na te denken. HR- en
trainingsafdelingen zouden ervoor moeten zorgen dat alle senior managers -
ongeacht hun leeftijd - hoogstpersoonlijk ervaring opdoen met de
hulpmiddelen die het populairst zijn bij de Millennials. Het is niet genoeg
om alleen maar te erkennen dat er verschillen in werkstijl zijn en om de
dingen beschikbaar te stellen die men zelf nuttig vindt."
Het onderzoek suggereert dat bedrijven de volgende stappen zouden moeten
ondernemen om in te spelen op het veranderende personeelsbestand:
? Kansen bieden om nieuwe technologieën uit te proberen. Millennials leren
en leveren positieve bijdragen door te experimenteren met nieuwe
hulpmiddelen en suggesties aan te dragen hoe deze een bijdrage aan de
organisatie kunnen leveren.
? Werkervaringen bieden waar samenwerking deel van uitmaakt. Online games
voor groepen, discussiegroepen, communities of practice en dergelijke zijn
goede ondersteunende activiteiten om vaardigheden te verwerven en kennis uit
te wisselen. Werknemers van alle leeftijdsgroepen aansporen om deel te nemen
door middel van age diversity training, het formuleren van doelstellingen en
beloningen.
Snelle introductie van nieuwe technologieën zonder het menselijke element
uit het oog te verliezen. Nieuwe technologieën moeten worden ingevoerd als
hulpmiddelen die een effectievere menselijke interactie mogelijk maken en
niet om problemen in bedrijfsprocessen op te lossen die door mensen of
problemen in de organisatie veroorzaakt worden. In erkenning hiervan
analyseren onderzoeksexperts van Xerox actuele werkmethodieken om
hulpmiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij de werkstijlen van mensen.
Voor additionele aanbevelingen verwijzen wij naar pagina 23 van de
onderzoeksrapportage 'Is Europa gereed voor de Millennials?'
Einde persbericht
OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE:
1. De 1619 respondenten in het onderzoek werden in het uiteindelijke rapport
teruggebracht tot 1250 om een gelijkwaardige representatie van elk van de 16
landen van het onderzoek te verkrijgen.
2. Bepaalde bedrijfstakken zijn Millennial-vriendelijker dan andere. 63
Procent van de respondenten uit het 'snelle' media- en entertainmentsegment
gaf aan dat hun organisaties op de behoeften van een jonger
personeelsbestand ingespeeld hadden. Daarentegen gaf slechts 55 procent van
de respondenten in de financiële dienstverlening aan dat zij een verandering
in hun organisatie waargenomen hadden.
3. De resultaten verschillen ook van land tot land, waarbij Portugal als
meest Millennial-vriendelijke natie te voorschijn kwam en Finland als minst
vriendelijke. In Portugal gaf 86 procent van de respondenten te kennen dat
hun organisaties actie ondernomen hadden om te voldoen aan de behoeften van
jongere generaties werknemers, terwijl dat in Finland slechts 56 procent
was. Voor Nederland geldt een score van 69 procent.
4. Mobiel werken werd door een meerderheid van de responderen genoemd als
een trend die naar verwachting in de toekomst zal toenemen. 71 Procent van
het totaal aantal respondenten gelooft dat het aantal werknemers dat buiten
hun (hoofd-)kantoor werkt, tegen 2010 zal toenemen. Nederland scoort hier
hoog met 83 procent.
5. Een grote meerderheid van de respondenten voorspelde dat samenwerking
ondersteunende technologieën die op dit moment nog niet wijd verbreid zijn
in bedrijven, tegen 2010 goed toegankelijk zullen zijn voor werknemers. 67
Procent van de respondenten zei dat hun organisaties mobiele e-mail
voorzieningen aan hun personeel ter beschikking zullen stellen en 58 procent
gaf aan dat zij verwachten dat tegen 2010 PDA's ter beschikking worden
gesteld.
6. Voor zover het gaat om data over de benutting van hulpmiddelen, is er
voor dit persbericht gebruik gemaakt van de gemiddelde resultaten.
-XXX-
Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een
uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede
bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een
drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor
productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met
inbegrip van advisering, systeemontwerp/-beheer en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het
Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre
Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com.
Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en
productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun
respectievelijke ondernemingen.
Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255255 of kijk
op www.xerox.nl.
Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 -
255 770,
email: patty.dejong@xerox.com
VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email:
hav@verkroostpr.nl