Persbericht
Nederland niet gereed voor nieuwe generatie werknemers
Onderzoek onder Europese managers toont de vroege impact van Millennials
op het Nederlandse bedrijfsleven aan
Breukelen, 27 november 2007 - Een door Xerox in opdracht gegeven onderzoek
naar de trends op de werkplek heeft aan het licht gebracht dat de nieuwe
generatie van na 1980 geboren werknemers - de zogenaamde 'Millennials' - het
tempo waarin de veranderingen op de werkplek plaatsvinden, een extra impuls
geeft.
In het door Forrester Consulting verrichte onderzoek 'Is Europa gereed voor
de Millennials?' zegt het overgrote merendeel van de Europese managers dat
zij erkennen dat jonge werknemers op een andere manier omgaan met
technologie en daar anders gebruik van maken dan eerdere generaties, en dat
zij op deze behoeften inspelen. De bevindingen vertellen echter een ander
verhaal. Het blijkt dat weinig bedrijven de nieuwe hulpmiddelen of de op
samenwerking gebaseerde cultuur geïmplementeerd hebben die nodig zijn om
deze generatie te laten floreren en om de bedrijven zelf te laten profiteren
van de benaderingswijzen en ervaring van de Millennials.
Het onderzoek werd verricht onder ruim 1600 managers uit het bedrijfsleven
in 16 Europese landen. De resultaten geven aan dat kernaspecten in de
bedrijfsvoering - zoals werkmethodes van het personeel, de samenwerking met
klanten, leveranciers en partners en de bedrijfsprocessen - verwaarloosd
worden en niet voldoen aan de behoeften van een generatie die tegen 2010 een
groter deel van het personeelsbestand zal uitmaken dan de mensen die kort na
de Tweede Wereldoorlog zijn geboren.
Het toont aan dat er weliswaar een groot aantal bedrijven is dat zijn
personeel voorziet van basishulpmiddelen zoals de onbeperkte toegang tot het
afdrukken op papier (61 procent), laptops (35 procent) en mobiele telefoons
(40 procent), maar dat slechts een kleine minderheid de nieuwere,
Millennials-vriendelijke en op samenwerking gerichte tools zoals webcasts,
blogs, video conferencing of externe toegang tot het internet of e-mail ter
beschikking stelt. Slechts 39 procent van de managers (Nederland 46%) geeft
te kennen dat zij op dit moment online samenwerken met hun leveranciers en
partners voor de ontwikkeling van producten en diensten en niet minder dan
52% (Nederland 44%) geeft te kennen dat er geen plannen zijn om informatie
op community sites of blogs te plaatsen.
Alan Charnley, algemeen directeur Xerox (Nederland) B.V., zegt daarover het
volgende: "De Millennials zullen een revolutie op gang brengen in de manier
waarop producten en diensten gekozen, ontwikkeld en ingekocht worden.
Aanbevelingen door klanten op blogs en forumwebsites zoals bijvoorbeeld
blogs.microsoft.nl, seniorweb.nl, kieskeurig.nl en topproduct.nl zullen zeer
belangrijk worden en leveranciers en partners zullen in staat moeten zijn om
online samen te werken in alle stadia van de ontwikkeling of levering van
een product of dienst. Organisaties in Nederland zullen zich de manier van
werken van de Millennials eigen moeten maken om op één lijn te blijven met
de manier waarop hun klanten en partners zaken willen doen.
Xerox gelooft dat de Millennials een significante impact zullen hebben op
vele gebieden waar de sterke punten van de eigen producten en consultancy
diensten liggen - met name in de stroomlijning van de zakelijke processen,
samenwerking, kennismanagement en het delen van informatie.
Alan Charnley: "Millennials verwachten toegankelijke en productieve
informatie. Zij verwachten dat deze automatisch op maat gesneden en
geactualiseerd wordt en dat deze de content op de meest effectieve manier
presenteert - naar behoefte via een mix van tekst, beeld, muziek en links.
Wij maken dit nu al mogelijk via een aantal van onze applicaties, zoals
DocuShare, een op het web gebaseerd managementsysteem voor documenten en
content dat samenwerking, web conferencing en mogelijkheden zoals blogs en
wiki's* ondersteunt." Charnley besluit: "Maar wij denken dat Millennials om
nog intelligentere documenten zullen vragen en om geautomatiseerde
aanpassing van formats en de bewerking van informatie. Onze onderzoeksteams
houden deze doelstellingen altijd sterk in gedachten voor de toekomst."
Xerox is van mening dat het feit dat organisaties het belang van de manier
van werken van de Millennials fout inschatten, hen een misplaatst vertrouwen
geeft dat zij 'Millennial-vriendelijk' zijn en hun werkplekken aangepast
hebben om tegemoet te komen aan de behoeften van nieuwe generaties
werknemers.
Einde persbericht
(* Een wiki is een website waarop bezoekers zelf op een eenvoudige manier
informatie kunnen toevoegen of aanpassen. Daarvoor is geen toestemming of
toegangscode nodig.)
OPMERKINGEN VOOR DE REDACTIE:
1. 91 Procent van de managers in Europa (Nederland 88%) onderkent de
verschillende werkstijlen van de nieuwe generaties en 73% (Nederland 69%) is
van mening dat hun bedrijven op deze behoeften hebben ingespeeld.
2. Sommige bedrijfstakken ontwikkelen zich in dit opzicht sneller dan
andere. Slechts 55% van de respondenten in de sector financiële
dienstverlening gaf aan dat hun bedrijven actie hadden ondernomen om
tegemoet te komen aan de wensen van het nieuwe personeel.
3. Bepaalde landen zijn Millennial-vriendelijker dan andere. Minder dan
tweederde van de respondenten in Finland, Denemarken, Ierland en het
Verenigd Koninkrijk was van mening dat hun bedrijf tegemoet gekomen is aan
de veranderende verwachtingen van het personeel - in vergelijking met meer
dan driekwart van de organisaties in Spanje, België, Duitsland, Italië,
Zwitserland, Frankrijk, Griekenland en Portugal. Portugal kwam uit de bus
als meest Millennial-vriendelijke land en Finland als het minst
Millennial-vriendelijk. Nederland scoorde hier 69%.
4. 71 Procent van de respondenten (Nederland 83%) in het onderzoek gelooft
dat er tegen 2010 een toename zal zijn van het aantal personeelsleden dat
werkzaam is vanuit een andere locatie dan de kantoorlocatie van de
organisatie.
5. Meer dan de helft van de respondenten verwacht een toename of een sterke
toename van het percentage werknemers dat hulpmiddelen ter beschikking
krijgt in de vorm van browser based portals, mobiele telefoons, webcasts en
PDA's. Dit percentage stijgt tot meer dan 60%, wanneer het gaat om mobiele
e-mailvoorzieningen (Nederland 73%) en laptops/tablet PC's (Nederland 63%).
Uitgaande van de bij het onderzoek betrokken organisaties voorziet minder
dan 70% van de organisaties op dit moment een significant percentage van de
werknemers van deze productiviteitsverbeterende hulpmiddelen.
6. Voor zover het gaat om data over de benutting van hulpmiddelen, is er
voor dit persbericht gebruik gemaakt van de gemiddelde resultaten.
-XXX-
Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een
uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede
bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een
drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor
productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met
inbegrip van advisering, systeemontwerp/-beheer en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het
Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre
Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com.
Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en
productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun
respectievelijke ondernemingen.
Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255255 of kijk
op www.xerox.nl.
Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 -
255 770,
email: patty.dejong@xerox.com
VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email:
hav@verkroostpr.nl