Ingezonden persbericht
Genomineerden 50+ Expertise Award voor beste advertentie
Kanshebbers: Hertog IJs, Transavia.com, Calvé, Triodos Bank en Nivea; uitreiking 50+ Expertise Award op 7 december 2006
Hoofddorp, 27 november 2006 - De genomineerden voor de 50+ Expertise Award, de prijs voor de reclame-uiting die het best aansluit bij de belevingswereld van 50+ers, zijn bekend. Marktonderzoek van het 50+ Expertisecentrum, uitgevoerd door bureau Veldkamp, en het oordeel van een vakjury hebben vijf finalisten opgeleverd: Hertog IJs (Unilever), Transavia.com (Transavia), Calvé Mayonaise (Unilever), Triodos Bank (Triodos Bank) en Nivea Vital (Beiersdorf Nederland). De marketingprofessionals die deelnemen aan het 50+ Event* op 7 december aanstaande bepalen wie van deze vijf de winnaar wordt. De winnaar ontvangt tijdens dit event de eerste 50+ Expertise Award uit handen van juryvoorzitter Chris Fentener van Vlissingen (NCRV). De vakjury bestaat verder uit Mary Hoogerbrugge (FHV BBDO), Nico Hilhorst (M2Media), Carl Rohde (Sign of the Time) en Rob van Vuure (Sanoma Uitgevers).
Uit het grootschalige onderzoek ´50+: speciale communicatie een must?´ is naar voren gekomen welke elementen 50+ers wel en niet waarderen in reclame-uitingen. Zo blijken een enthousiasmerende boodschap en humor goed te werken. Daarnaast geeft de 50+er aan zich te willen herkennen in een uiting. Men wil geen bekende Nederlanders zien, maar 'gewone' mensen die een afspiegeling zijn van de maatschappij. Ook vaagheden worden niet gewaardeerd. Reclame moet snel te begrijpen en informatief zijn, en bij voorkeur het product tonen. Deze en vele andere opvallende resultaten en conclusies zijn opgenomen in het onderzoek '50+: speciale communicatie een must?', dat op 7 december aanstaande wordt gepresenteerd in de nieuwe Beeld en Geluid experience in Hilversum.
"De 50+ markt heeft een enorme potentie. Momenteel zijn er in Nederland ruim 5 miljoen 50+ers en dit aantal groeit snel, evenals de koopkracht van deze consumenten. Slimme adverteerders haken daarom maximaal in op de belevingswereld van deze groep", zegt Chris Fentener van Vlissingen, Manager Marketing & Communicatie van de NCRV en juryvoorzitter. "De vijf genomineerde advertenties scoren hoog op factoren als echtheid, inhaken op persoonlijke situaties, herkenbaarheid, humor en goede smaak; elementen waar 50+ers een goed gevoel bij krijgen."
Het onderzoek naar de reclamebeleving van 50+ers volgt op het onderzoek ´50+: hoezo homogeen?´, dat begin 2006 is uitgevoerd. Dit leverde vijf typologieën 50+ers op: de Behoudende Zorgzamen, Oudere Afwachtenden, Stoere Prijsbewusten, Jongere Ruimdenkers en Vrijgevochten Voorlopers. Deze typologieën hebben elk hun eigen wensen, dromen, kenmerken en behoeften. De resultaten van het nieuwste onderzoek bieden diepgaand inzicht in de belevingswereld, wensen, dromen en reclamebeleving van de 50+ er.
* Geïnteresseerde marketingprofessionals kunnen zich op www.50plusexpertisecentrum.nl aanmelden voor de presentatie van het onderzoek ´50+: speciale communicatie een must?´ en hun stem uitbrengen voor de beste advertentie. Het evenement vindt plaats op 7 december 2006 vanaf 14.00 uur in de Beeld en Geluid experience in Hilversum.
# # #
Over 50+ Expertisecentrum
Het 50+ Expertisecentrum geeft kleur aan grijs. Het centrum is een initiatief van drie partijen: het tijdschrift ZIN (Sanoma Uitgevers BV), de omroep NCRV en het omroepblad NCRV-gids. Drie ervaren organisaties die zich dagelijks richten op de 50+ doelgroep. Belangrijkste doelstelling van het 50+ Expertisecentrum is het emanciperen van deze doelgroep en het beschikbaar maken van kennis over 50+ers voor redacties, marketeers, overheden, non-profitorganisaties, mediabureaus en adverteerders. Dit doet het centrum door bestaande informatie en eigen onderzoeksresultaten te bundelen. Het 50+ Expertisecentrum wil een databank, vraagbaak, kenniscentrum, platform en forum in één zijn. Het centrum streeft naar een dialoog met belanghebbenden, met als uiteindelijk resultaat dat de 50+ doelgroep optimaal wordt benaderd en bereikt.
Ingezonden persbericht