De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk W&B/URP/2006/84579
Doorkiesnummer Datum 27 november 2006
Onderwerp Categoriale bijstandsverlening Arnhem
Met deze brief informeer ik Uw Kamer over de uitkomst van het overleg met de gemeente
Arnhem over een onderdeel van het bijzondere bijstandsbeleid van deze gemeente dat als
categoriale bijzondere bijstand moet worden aangemerkt.
Met de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2004 is het niet
langer toegestaan om - behoudens een aantal wettelijke uitzonderingen1 - categoriale
bijzondere bijstand te verstrekken. Met de afschaffing van de categoriale bijzondere bijstand is
een einde gemaakt aan een ongerichte vorm van bijzondere bijstandsverlening. Een vorm,
waarbij de één te weinig krijgt en een ander te veel. Met de afschaffing van de categoriale
bijzondere bijstand heeft de bijzondere bijstand haar oorspronkelijke maatwerkfunctie
teruggekregen. Het kabinet vindt dit erg belangrijk. Mensen hebben recht op maatwerk.
Maatwerk maakt het mogelijk om de complexe problemen waar mensen mee kampen, op te
lossen. Het verbod op categoriale bijzondere bijstand sluit voorts aan bij het uitgangspunt dat
het algemeen, generiek inkomensbeleid voorbehouden is aan het Rijk.
Begin februari 2006 heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) van de
gemeente Arnhem het beleidsvoornemen kenbaar gemaakt om éénmalig ambtshalve 100 te
verstrekken als tegemoetkoming in de sterk gestegen energielasten aan inwoners van Arnhem
met een inkomen tot 120% van het wettelijk minimumloon. Dit voorstel is op 13 februari 2006
door de gemeenteraad van Arnhem aanvaard.
Naar aanleiding van dit Raadsbesluit heeft de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een nader
onderzoek ingesteld. De conclusie van dit onderzoek was dat het Raadsbesluit in strijd is met
de WWB, omdat de door Arnhem gekozen vormgeving resulteert in categoriale bijzondere
bijstandsverlening. IWI heeft mij hierover op 29 juni 2006 geïnformeerd.
1 Categoriale bijzondere bijstandsverlening is toegestaan voor de doelgroep personen ouder dan 65 jaar, de
doelgroep chronisch zieken en gehandicapten en voor de kosten van een collectieve aanvullende
ziektekostenverzekering.
Ons kenmerk W&B/URP/2006/84579
Op 4 oktober jl. heeft naar aanleiding van de bevindingen van IWI bestuurlijk overleg
plaatsgevonden met de gemeente Arnhem. In dit overleg heeft Arnhem naar voren gebracht dat
zij niet bewust contra legem heeft willen handelen. De gemeente Arnhem heeft in 2004 juist
het hele gemeentelijke minimabeleid herijkt en alle verboden categoriale regelingen geschrapt.
De gemeente Arnhem onderschrijft inmiddels dat de gekozen vormgeving moet worden
beschouwd als een vorm van categoriale bijstandsverlening. De gemeente Arnhem heeft
daarom toegezegd in de toekomst van een dergelijke vorm van bijzondere bijstandsverlening
af te zullen zien.
Hoewel er naar mijn mening sprake is van een ernstige tekortkoming in de zin van artikel 76,
derde lid, WWB, meen ik dat gezien de toelichting van de gemeente Arnhem, het geven van
een aanwijzing, zoals bedoeld in artikel 76, derde lid, WWB aan de gemeente Arnhem hiermee
achterwege kan blijven.
Om te voorkomen dat andere gemeenten het voorbeeld van de gemeente Arnhem zullen
volgen, zal ik in de komende Verzamelbrief nogmaals over het voetlicht brengen dat het
treffen van categoriale regelingen - behoudens de eerder genoemde uitzonderingen - niet is
toegestaan. Daarbij zal ik verwijzen naar de brief aan de Tweede Kamer over de motie
Noorman-den Uyl/Verburg van 9 oktober jl., waarin ik de mogelijkheden schets om binnen de
kaders van de WWB via individuele bijzondere bijstandsverlening met minimale bureaucratie
maximaal maatwerk te leveren.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid