Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk W&B/URP/2006/84579 Doorkiesnummer Datum 27 november 2006

Onderwerp Categoriale bijstandsverlening Arnhem

Met deze brief informeer ik Uw Kamer over de uitkomst van het overleg met de gemeente Arnhem over een onderdeel van het bijzondere bijstandsbeleid van deze gemeente dat als categoriale bijzondere bijstand moet worden aangemerkt.

Met de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2004 is het niet langer toegestaan om - behoudens een aantal wettelijke uitzonderingen1 - categoriale bijzondere bijstand te verstrekken. Met de afschaffing van de categoriale bijzondere bijstand is een einde gemaakt aan een ongerichte vorm van bijzondere bijstandsverlening. Een vorm, waarbij de één te weinig krijgt en een ander te veel. Met de afschaffing van de categoriale bijzondere bijstand heeft de bijzondere bijstand haar oorspronkelijke maatwerkfunctie teruggekregen. Het kabinet vindt dit erg belangrijk. Mensen hebben recht op maatwerk. Maatwerk maakt het mogelijk om de complexe problemen waar mensen mee kampen, op te lossen. Het verbod op categoriale bijzondere bijstand sluit voorts aan bij het uitgangspunt dat het algemeen, generiek inkomensbeleid voorbehouden is aan het Rijk.

Begin februari 2006 heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) van de gemeente Arnhem het beleidsvoornemen kenbaar gemaakt om éénmalig ambtshalve 100 te verstrekken als tegemoetkoming in de sterk gestegen energielasten aan inwoners van Arnhem met een inkomen tot 120% van het wettelijk minimumloon. Dit voorstel is op 13 februari 2006 door de gemeenteraad van Arnhem aanvaard.

Naar aanleiding van dit Raadsbesluit heeft de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een nader onderzoek ingesteld. De conclusie van dit onderzoek was dat het Raadsbesluit in strijd is met de WWB, omdat de door Arnhem gekozen vormgeving resulteert in categoriale bijzondere bijstandsverlening. IWI heeft mij hierover op 29 juni 2006 geïnformeerd.


1 Categoriale bijzondere bijstandsverlening is toegestaan voor de doelgroep personen ouder dan 65 jaar, de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten en voor de kosten van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering.

Ons kenmerk W&B/URP/2006/84579

Op 4 oktober jl. heeft naar aanleiding van de bevindingen van IWI bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de gemeente Arnhem. In dit overleg heeft Arnhem naar voren gebracht dat zij niet bewust contra legem heeft willen handelen. De gemeente Arnhem heeft in 2004 juist het hele gemeentelijke minimabeleid herijkt en alle verboden categoriale regelingen geschrapt. De gemeente Arnhem onderschrijft inmiddels dat de gekozen vormgeving moet worden beschouwd als een vorm van categoriale bijstandsverlening. De gemeente Arnhem heeft daarom toegezegd in de toekomst van een dergelijke vorm van bijzondere bijstandsverlening af te zullen zien.

Hoewel er naar mijn mening sprake is van een ernstige tekortkoming in de zin van artikel 76, derde lid, WWB, meen ik dat gezien de toelichting van de gemeente Arnhem, het geven van een aanwijzing, zoals bedoeld in artikel 76, derde lid, WWB aan de gemeente Arnhem hiermee achterwege kan blijven.

Om te voorkomen dat andere gemeenten het voorbeeld van de gemeente Arnhem zullen volgen, zal ik in de komende Verzamelbrief nogmaals over het voetlicht brengen dat het treffen van categoriale regelingen - behoudens de eerder genoemde uitzonderingen - niet is toegestaan. Daarbij zal ik verwijzen naar de brief aan de Tweede Kamer over de motie Noorman-den Uyl/Verburg van 9 oktober jl., waarin ik de mogelijkheden schets om binnen de kaders van de WWB via individuele bijzondere bijstandsverlening met minimale bureaucratie maximaal maatwerk te leveren.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)


---