Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 27 november 2006
Internet onmisbare informatiebron bij winkelen
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) heeft, net als in de voorgaande twee jaren onderzoek laten uitvoeren door Blauw Research naar het belang van internet als oriëntatiekanaal en de invloed van internet op consumentenbestedingen binnen de detailhandel. Met de uitkomsten van de Multi Channel Monitor wil de RND de aangesloten ondernemingen en branches in de detailhandel van waardevolle marktinformatie voorzien.
Van de 10,3 miljoen actieve internetters gebruikt 95% internet bij aankoop als oriëntatiekanaal bij kopen van producten en diensten. Daarmee is het aantal gegroeid van 8,8 miljoen naar 9,4 miljoen. Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dan ook dat internet een onmisbare informatiebron bij winkelen is geworden.
Het aantal online kopers dat afgelopen halfjaar iets online heeft gekocht is gestegen van 4,4 miljoen naar 5,1 miljoen. Het bedrag dat een koper het afgelopen halfjaar gemiddeld heeft uitgegeven aan online aankopen is licht toegenomen tot 259 euro in een half jaar.
Opvallend is ook de toename van de frequentie van het online oriënteren; 57% van de internetters oriënteert zich regelmatig of vaak online, wat een significante stijging oplevert met de vorige meting van een kleine 10%. De tevredenheid van het gebruik van internet als oriëntatiemiddel is ook weer gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren en komt uit op 89%.
Gemiddeld geeft bijna driekwart van de kopers (73%) aan dat oriënteren via internet voor de aanschaf van bepalend of zelfs doorslaggevend belang was.
Internetters zien steeds minder drempels ten aanzien van online kopen, met name de perceptie over onveiligheid van betalen is sterk afgenomen. De belangrijkste reden om een product in de winkel te kopen is het niet kunnen zien en voelen van een product. Een praktisch bezwaar dat relatief is toegenomen zijn de verzendkosten, van 32% naar 40%.
Winkelbezoek wordt vaak voorafgegaan door een bezoek aan het internet. Er blijven, net als in vorige metingen, grote verschillen waar te nemen ten aanzien van kopen en oriënteren binnen de verschillende productgroepen binnen de detailhandel.
De RND blijft ook in de toekomst een actieve bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van eBusiness in de detailhandel.
----------
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 12 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 14.000 vestigingen, 250.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.