Ingezonden persbericht


Dit is een gezamenlijk persbericht van ICTRegie en Media Guild. Onze excuses als u het bericht twee keer ontvangt.

Persbericht, 27 november 2006

'Wereldgeluid' wint 'Innovation Lab'-workshopweek

Het project Sound World heeft de eerste prijs in de 'Innovation Lab'-workshopweek gewonnen. Ontwerpers David Kousemaker en Tim Olden, van Blendid (www.blendid.nl) krijgen tienduizend euro om hun 3-D audio programma, waarin een koptelefoon met sensoren reageert op plaats en richting in een landschap van geluid, verder te ontwikkelen. Zo kan het publiek een magische wereld betreden terwijl de omgeving door verhalen en geluidseffecten tot leven komt.

De Blendid-creatieven hebben voor ogen deze ervaring in eerste instantie in te zetten voor culturele evenementen. Maar in de toekomst kan het medium door iedereen gebruikt worden die op een opwindende wijze een verhaal wil vertellen. Met dit idee bouwt Blendid voort op hun applicatie 'Demor'. 'Demor' (www.demor.nl) stelt blinden in staat in een grote ruimte, een competitief spel te spelen; ook met sensoren, GPS en, vanzelfsprekend op basis van, enkel geluid.

De tweede prijs, een ontwikkelplek in Media Gilde, gaat naar Annet de Graaf en Danielle Kool met hun project 'Brain Battle' (breingevecht). Zij ontwikkelen een online omgeving waar een geëvalueerde vorm van onsumentenpannels, in zelf georganiseerde groepen, producten ontwikkelen. Dit doen zij in dialoog met producenten en in competitie met elkaar. Brain Battle kent een uitgesproken spelelement: het slimste en innovatiefste interactieve consumentenpannel wordt aandeelhouder van het te ontwikkelen product.

Bijzonder aan de week was verder nog dat één team ontdekte dat ze beter kon stoppen. Het team splitste zich op, toen het onderkende dat hun idee niet sterk genoeg was. De leden sloten zich aan bij andere teams om daar een waardevolle bijdrage te leveren. Een mooi voorbeeld van hoe een Innovation Lab kan werken.

Media Gilde (www.mediagilde.nl) organiseerde van 20 tot 24 november in opdracht van ICTRegie (www.ictregie.nl) het eerste Innovation Lab in Nederland. Doel van deze workshopweek was dat onderzoekers en mediabedrijven met elkaar innovatieve producten bedachten en ontwikkelden. De week werd gehouden in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam onder leiding van Frank Boyd, oprichter van het Innovation Lab van de BBC.

In de toekomst zal Media Gilde opnieuw Innovation Labs organiseren om creatieve teams de kans te geven hun pitch te presenteren aan trendsetters in de sector.

---
Noot voor de redactie