27-11-2006
Verlangen naar sneeuw groeit
De recente ANVR / TNS NIPO cijfers bevestigen de geluiden uit de
reisbranche: de Nederlander heeft dit komende winterseizoen weer zin
in een échte wintersportvakantie (+10%).
Een andere categorie Nederlanders brengt deze winter liever een
vakantie door op een verre, exotische vliegbestemming(+6%) dan op een
Europese (-7%). Het totaal aantal geboekte zon- en sneeuw
wintervakanties (1 november 1 april) tot en met 12 november komt
daarmee +5% hoger uit dan verleden jaar die periode.
Winter
De populaire wintersportlanden Oostenrijk en Frankrijk zien nu al het
aantal boekingen t.o.v. verleden jaar t/m 12 november toenemen met
ieder 12%. De auto is naar beide wintersportlanden nog het meest
favoriete vervoermiddel (ruim 2x zoveel als de bus), maar de
touring-car neemt wel duidelijk in populariteit toe: naar Oostenrijk
is deze gestegen met +20% en naar Frankrijk met +63% in vergelijking
met vorig jaar deze periode.
Vele winterse zonaanbidders kiezen bij het boeken t/m 12 november
vooralsnog voor landen als Mexico (+56%) en Thailand (+38%).
Dichterbij lijken deze winter Egypte (+6%), Portugal (+7%) en Tunesië
(+77%) in de smaak te vallen. Spanje is, ondanks -6% minder boekingen
dan vorig jaar, de komende winter het meest favoriet (marktaandeel
30%) en laat daarmee Turkije (-42%) ver achter zich (marktaandeel 6%).
Zomer
De reisbranche heeft inmiddels de balans van alle zomerboekingen (1
april 1 november) opgemaakt: zomer 2006 eindigt op hetzelfde niveau
als vorig jaar en het jaar daarvoor.
Er is wel een verschuiving te zien qua vakantievervoermiddelen.
Zomer 2006 reisden de meeste Nederlandse vakantiegangers (54%) met het
vliegtuig, maar dat was toch -3% minder dan in 2005, waardoor Europese
en verre vliegbestemmingen uit-kwamen op resp. -2% en -6%. Aan het
Verre Oosten (+15%) zal dit niet gelegen hebben. Turkije (-30%) zag
deze zomer Nederlandse toeristen o.a. keuzes maken voor Griekenland
(+24%), Spanje (+10%), Portugal (+23%) en Egypte (+2%).
De auto, na het vliegtuig het meest populaire vervoermiddel
(marktaandeel 40%), scoorde +3% hoger dan het jaar ervoor, gevolgd
door de touringcar (+5%). De trein bleef met -3% achter.
Autovakantieland nummer 1, Frankrijk, zag deze zomer het aantal
Nederlandse vakantie-gangers toenemen met +5%. Italië volgde met
weliswaar iets minder Nederlanders, maar lag +10% beter in de markt
dan verleden jaar zomer. Nederland eindigde deze zomer op de derde
plaats als populair autovakantieland, maar zakte -6% t.o.v. verleden
jaar zomer.
De reisbranche heeft zomer 2006 afgesloten en gaat de boeken in als
stabiel.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen