Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

27-11-2006 Verlangen naar sneeuw groeit De recente ANVR / TNS NIPO cijfers bevestigen de geluiden uit de reisbranche: de Nederlander heeft dit komende winterseizoen weer zin in een échte wintersportvakantie (+10%).

Een andere categorie Nederlanders brengt deze winter liever een vakantie door op een verre, exotische vliegbestemming(+6%) dan op een Europese (-7%). Het totaal aantal geboekte zon- en sneeuw wintervakanties (1 november 1 april) tot en met 12 november komt daarmee +5% hoger uit dan verleden jaar die periode.

Winter
De populaire wintersportlanden Oostenrijk en Frankrijk zien nu al het aantal boekingen t.o.v. verleden jaar t/m 12 november toenemen met ieder 12%. De auto is naar beide wintersportlanden nog het meest favoriete vervoermiddel (ruim 2x zoveel als de bus), maar de touring-car neemt wel duidelijk in populariteit toe: naar Oostenrijk is deze gestegen met +20% en naar Frankrijk met +63% in vergelijking met vorig jaar deze periode.

Vele winterse zonaanbidders kiezen bij het boeken t/m 12 november vooralsnog voor landen als Mexico (+56%) en Thailand (+38%). Dichterbij lijken deze winter Egypte (+6%), Portugal (+7%) en Tunesië (+77%) in de smaak te vallen. Spanje is, ondanks -6% minder boekingen dan vorig jaar, de komende winter het meest favoriet (marktaandeel 30%) en laat daarmee Turkije (-42%) ver achter zich (marktaandeel 6%).

Zomer
De reisbranche heeft inmiddels de balans van alle zomerboekingen (1 april 1 november) opgemaakt: zomer 2006 eindigt op hetzelfde niveau als vorig jaar en het jaar daarvoor. Er is wel een verschuiving te zien qua vakantievervoermiddelen.

Zomer 2006 reisden de meeste Nederlandse vakantiegangers (54%) met het vliegtuig, maar dat was toch -3% minder dan in 2005, waardoor Europese en verre vliegbestemmingen uit-kwamen op resp. -2% en -6%. Aan het Verre Oosten (+15%) zal dit niet gelegen hebben. Turkije (-30%) zag deze zomer Nederlandse toeristen o.a. keuzes maken voor Griekenland (+24%), Spanje (+10%), Portugal (+23%) en Egypte (+2%).

De auto, na het vliegtuig het meest populaire vervoermiddel (marktaandeel 40%), scoorde +3% hoger dan het jaar ervoor, gevolgd door de touringcar (+5%). De trein bleef met -3% achter. Autovakantieland nummer 1, Frankrijk, zag deze zomer het aantal Nederlandse vakantie-gangers toenemen met +5%. Italië volgde met weliswaar iets minder Nederlanders, maar lag +10% beter in de markt dan verleden jaar zomer. Nederland eindigde deze zomer op de derde plaats als populair autovakantieland, maar zakte -6% t.o.v. verleden jaar zomer.

De reisbranche heeft zomer 2006 afgesloten en gaat de boeken in als stabiel.