Ver. van openbare bibliotheken
http://www.debibliotheken.nl
Populariteit al@din onder volwassenen groeit explosief dankzij succesvolle campagne
- Belangstelling categorie 35 t/m 49 jaar neemt met 80% toe
- Philip Freriks overhandigt prijs aan winnaar najaarsactie
De najaarscampagne die de Vereniging van Openbare Bibliotheken medio oktober lanceerde om
al@din te promoten, is een groot succes geworden. Tijdens de campagneperiode steeg het
gebruik van al@din onder bezoekers in de leeftijdscategorie 35 t/m 49 jaar met maar
liefst 80%, terwijl ook de groep 50+ gebruikers met 65% en de groep 20 t/m 34 jarigen
met 42% toenam. Bovendien gaf niet minder dan 83% van de bezoekers van al@din aan de
persoonlijke vragendienst op www.bibliotheek.nl in de toekomst te blijven gebruiken.
Met bijna 1 miljoen bezoekers per jaar was al@din al bijzonder populair onder jongeren. De
Vereniging van Openbare Bibliotheken wil het gebruik van de online vragendienst echter ook
bij andere doelgroepen stimuleren. Medio oktober lanceerde de Vereniging van Openbare
Bibliotheken daarom een omvangrijke actie, aanhakend op de nationale
leesbevordering-campagne 'Nederland Leest', om de voordelen van al@din onder de aandacht
te brengen van lezend Nederland. Als onderdeel van de campagne, die tot medio november
liep, ontvingen duizenden bibliotheekleden in oktober en november een opvallende
al@din-postcard in hun brievenbus. Bovendien werd er in de bibliotheek een
promotiefilmpje van al@din getoond en ook buiten de bibliotheek werd middels (online)
advertising aandacht gevraagd voor deze online service.
Volwassenen erkennen voordelen al@din
Uit een onderzoek onder de gebruikers van al@din tijdens de actieperiode blijkt dat de
Vereniging van Openbare Bibliotheken ruimschoots in haar opzet is geslaagd. Het aantal
volwassen gebruikers van al@din spectaculair, tot zelfs 80% in de leeftijdscategorie 35
t/m 49 jarigen. De meerderheid van de vragen werd gesteld 'uit persoonlijke
belangstelling' en 'schrijvers en boeken' was onderwerp waar het vaakst een vraag over
werd gesteld. Ook gaf maar liefst 83% van de bijna 60.000 al@din bezoekers in deze
periode aan de persoonlijke vragendienst vaker te gaan gebruiken. Tevens was 66% van de
respondenten voornemens vrienden en bekenden te informeren over hun positieve ervaringen
met de persoonlijke vragendienst op www.bibliotheek.nl.
De Verenging van Openbare Bibliotheken is uitermate content met het succes van de
campagne. 'Al@din was bij jongeren tussen de 13 en 19 jaar al erg populair als digitale
vraagbaak', verklaart Friso Visser, manager bibliotheek.nl. 'Tijdens deze
najaars-campagne wilden wij echter benadrukken dat al@din niet alleen voor hen een handig
hulpmiddel is, maar ook bijvoorbeeld iedereen die regelmatig leest een persoonlijk en
betrouwbaar antwoord biedt op vragen. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat naast
jongeren nu ook ouderen de mogelijkheden van al@din als persoonlijke vragendienst
ontdekken.'
Nederlandse Antillen
Als onderdeel van de najaarscampagne ontwikkelde de Vereniging van Openbare Bibliotheken
tevens een opvallende actie voor gebruikers van al@din, op basis van het boek
'Dubbelspel' van Arion, dat centraal stond in de leesbevorderingcampagne 'Nederland
Leest'. Sjoerd Dijkstra stelde uiteindelijk de winnende vraag aan al@din over het boek
Dubbelspel. Uit handen van Philip Freriks, nieuwslezer van het NOS Journaal en
ambassadeur van de campagne 'Nederland leest', ontving Sjoerd tijdens de slotavond van de
'Nederland Leest' campagne de beloning voor zijn creativiteit. Zijn vraag, 'Vindt de heer
Arion (ook) dat het boek Dubbelspel nog steeds actueel is - en een leidraad voor de
Nederlandse politiek kan zijn?', leverde hem een reis naar de Nederlandse Antillen op ter
waarde van 2.500 euro.
Noot voor de redactie (