Ver. van openbare bibliotheken

http://www.debibliotheken.nl

Populariteit al@din onder volwassenen groeit explosief dankzij succesvolle campagne


- Belangstelling categorie 35 t/m 49 jaar neemt met 80% toe
- Philip Freriks overhandigt prijs aan winnaar najaarsactie

De najaarscampagne die de Vereniging van Openbare Bibliotheken medio oktober lanceerde om al@din te promoten, is een groot succes geworden. Tijdens de campagneperiode steeg het gebruik van al@din onder bezoekers in de leeftijdscategorie 35 t/m 49 jaar met maar liefst 80%, terwijl ook de groep 50+ gebruikers met 65% en de groep 20 t/m 34 jarigen met 42% toenam. Bovendien gaf niet minder dan 83% van de bezoekers van al@din aan de persoonlijke vragendienst op www.bibliotheek.nl in de toekomst te blijven gebruiken.

Met bijna 1 miljoen bezoekers per jaar was al@din al bijzonder populair onder jongeren. De Vereniging van Openbare Bibliotheken wil het gebruik van de online vragendienst echter ook bij andere doelgroepen stimuleren. Medio oktober lanceerde de Vereniging van Openbare Bibliotheken daarom een omvangrijke actie, aanhakend op de nationale leesbevordering-campagne 'Nederland Leest', om de voordelen van al@din onder de aandacht te brengen van lezend Nederland. Als onderdeel van de campagne, die tot medio november liep, ontvingen duizenden bibliotheekleden in oktober en november een opvallende al@din-postcard in hun brievenbus. Bovendien werd er in de bibliotheek een promotiefilmpje van al@din getoond en ook buiten de bibliotheek werd middels (online) advertising aandacht gevraagd voor deze online service.

Volwassenen erkennen voordelen al@din
Uit een onderzoek onder de gebruikers van al@din tijdens de actieperiode blijkt dat de Vereniging van Openbare Bibliotheken ruimschoots in haar opzet is geslaagd. Het aantal volwassen gebruikers van al@din spectaculair, tot zelfs 80% in de leeftijdscategorie 35 t/m 49 jarigen. De meerderheid van de vragen werd gesteld 'uit persoonlijke belangstelling' en 'schrijvers en boeken' was onderwerp waar het vaakst een vraag over werd gesteld. Ook gaf maar liefst 83% van de bijna 60.000 al@din bezoekers in deze periode aan de persoonlijke vragendienst vaker te gaan gebruiken. Tevens was 66% van de respondenten voornemens vrienden en bekenden te informeren over hun positieve ervaringen met de persoonlijke vragendienst op www.bibliotheek.nl.

De Verenging van Openbare Bibliotheken is uitermate content met het succes van de campagne. 'Al@din was bij jongeren tussen de 13 en 19 jaar al erg populair als digitale vraagbaak', verklaart Friso Visser, manager bibliotheek.nl. 'Tijdens deze najaars-campagne wilden wij echter benadrukken dat al@din niet alleen voor hen een handig hulpmiddel is, maar ook bijvoorbeeld iedereen die regelmatig leest een persoonlijk en betrouwbaar antwoord biedt op vragen. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat naast jongeren nu ook ouderen de mogelijkheden van al@din als persoonlijke vragendienst ontdekken.'

Nederlandse Antillen
Als onderdeel van de najaarscampagne ontwikkelde de Vereniging van Openbare Bibliotheken tevens een opvallende actie voor gebruikers van al@din, op basis van het boek 'Dubbelspel' van Arion, dat centraal stond in de leesbevorderingcampagne 'Nederland Leest'. Sjoerd Dijkstra stelde uiteindelijk de winnende vraag aan al@din over het boek Dubbelspel. Uit handen van Philip Freriks, nieuwslezer van het NOS Journaal en ambassadeur van de campagne 'Nederland leest', ontving Sjoerd tijdens de slotavond van de 'Nederland Leest' campagne de beloning voor zijn creativiteit. Zijn vraag, 'Vindt de heer Arion (ook) dat het boek Dubbelspel nog steeds actueel is - en een leidraad voor de Nederlandse politiek kan zijn?', leverde hem een reis naar de Nederlandse Antillen op ter waarde van 2.500 euro.


Noot voor de redactie (