Krachtig en economisch: eerste diesel ooit binnen Chevroletâs compacte
klasse
(11/27/2006)
Chevrolet breidt haar dieselaanbod in snel tempo uit. Na het debuut
van de diesel-krachtbron in de Captiva SUV en de eerste toepassing in
de Epica middenklasse sedan is het nu de beurt aan de Lacetti diesel
en Nubira Stationwagon diesel om hun wereld-debuut te beleven tijdens
de Bologna Motor Show (7-17 december 2006).
De 89 kW/121 pk sterke 2.0-liter commonrail unit wordt vanaf maart
2007 leverbaar in de twee compacte modellen van Chevrolet: de Lacetti
en de Nubira Stationwagon. âDe introductie van onze nieuwe
dieselmodellen in Bologna is in twee opzichten ideaal,â verklaart
Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe. âAllereerst is
Italië de grootste markt voor Chevrolet in West Europa en bovendien
zijn diesels daar uitermate populair.â
Uitgerust met de krachtige dieselmotor (max. koppel: 280 Nm bij 2.000
tpm) accelereren de Lacetti en Nubira Stationwagon in 9,8 seconden van
nul naar 100 km/u en realiseren ze een topsnelheid van 186 km/u.
Ondanks deze uitstekende prestatiecijfers is de brandstofconsumptie
van de Lacetti en Nubira Stationwagon zeer gematigd, met een verbruik
van slechts 5,7 liter (Stationwagon 6,0 liter) per 100 kilometer
(MVEG). In combinatie met een brandstoftank van 60 liter resulteert
dat in een maximale actieradius van ongeveer 1.000 kilometer.
De zestienkleppen krachtbron is uitgerust met het meest moderne
common-rail systeem van Bosch, waarin de injectoren de dieselbrandstof
bij een druk tot 1.600 bar in de verbrandingskamers spuiten. Andere
belangrijke technische kenmerken van de SOHC turbomotor zijn de
aluminium cilinderkop en de balansas die zorgt voor een soepele loop.
Met de nieuwe diesel zal de Lacetti/Nubira Stationwagon modelfamilie
naar alle verwachting nog populairder worden. Tussen de introductie in
2002 en eind oktober 2006 werden er in Europa ruim 160.000 Lacettiâs
en Nubiraâs verkocht. De populariteit van de bijzonder moderne
dieselkrachtbron onder Chevrolet-kopers valt af te leiden uit het
grote aantal Captivaâs dat als dieseluitvoering besteld wordt. Met een
aandeel van bijna 70 procent is de Captiva diesel duidelijk de meest
gekochte uitvoering in de modelreeks.
AutoRai