AutoRai

Krachtig en economisch: eerste diesel ooit binnen Chevroletâs compacte klasse

(11/27/2006)
Chevrolet breidt haar dieselaanbod in snel tempo uit. Na het debuut van de diesel-krachtbron in de Captiva SUV en de eerste toepassing in de Epica middenklasse sedan is het nu de beurt aan de Lacetti diesel en Nubira Stationwagon diesel om hun wereld-debuut te beleven tijdens de Bologna Motor Show (7-17 december 2006).
De 89 kW/121 pk sterke 2.0-liter commonrail unit wordt vanaf maart 2007 leverbaar in de twee compacte modellen van Chevrolet: de Lacetti en de Nubira Stationwagon. âDe introductie van onze nieuwe dieselmodellen in Bologna is in twee opzichten ideaal,â verklaart Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe. âAllereerst is Italië de grootste markt voor Chevrolet in West Europa en bovendien zijn diesels daar uitermate populair.â

Uitgerust met de krachtige dieselmotor (max. koppel: 280 Nm bij 2.000 tpm) accelereren de Lacetti en Nubira Stationwagon in 9,8 seconden van nul naar 100 km/u en realiseren ze een topsnelheid van 186 km/u. Ondanks deze uitstekende prestatiecijfers is de brandstofconsumptie van de Lacetti en Nubira Stationwagon zeer gematigd, met een verbruik van slechts 5,7 liter (Stationwagon 6,0 liter) per 100 kilometer (MVEG). In combinatie met een brandstoftank van 60 liter resulteert dat in een maximale actieradius van ongeveer 1.000 kilometer.

De zestienkleppen krachtbron is uitgerust met het meest moderne common-rail systeem van Bosch, waarin de injectoren de dieselbrandstof bij een druk tot 1.600 bar in de verbrandingskamers spuiten. Andere belangrijke technische kenmerken van de SOHC turbomotor zijn de aluminium cilinderkop en de balansas die zorgt voor een soepele loop.

Met de nieuwe diesel zal de Lacetti/Nubira Stationwagon modelfamilie naar alle verwachting nog populairder worden. Tussen de introductie in 2002 en eind oktober 2006 werden er in Europa ruim 160.000 Lacettiâs en Nubiraâs verkocht. De populariteit van de bijzonder moderne dieselkrachtbron onder Chevrolet-kopers valt af te leiden uit het grote aantal Captivaâs dat als dieseluitvoering besteld wordt. Met een aandeel van bijna 70 procent is de Captiva diesel duidelijk de meest gekochte uitvoering in de modelreeks.