Ingezonden persbericht


(23 november 2006 - Bericht van Omslag - Niet-Winkeldagcampagne)

P E R S B E R I C H T

Zaterdag Niet-Winkeldag in 65 landen

Eindhoven, 23 november 2006 -
Komende zaterdag 25 november - de drukste winkeldag - zullen duizenden activisten en consumenten in 65 landen een koopstaking houden van 24 uur, ter gelegenheid van de veertiende jaarlijks Buy Nothing Day, een wereldwijd fenomeen dat zijn oorsprong heeft in Vancouver, Canada.

Ook in Nederland zijn er acties in verschillende steden, waaronder Deventer, Gouda, 's-Hertogenbosch, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Vlissingen en Wageningen. Daarnaast zijn er kleinschalige initiatieven in andere plaatsen.

Met alternatieve cadeautjes, ruilkramen, immateriele geschenken en straattheater dagen activisten de
voorbijgangers uit om mee te doen met de winkelstaking onder het motto 'Koop minder - leef meer!'.

Overal ter wereld krijgt Buy Nothing Day (Niet-Winkeldag, Koopnietsdag) veel aandacht in de media, juist omdat de boodschap 'koop niets' zo afwijkt van het gebruikelijke 'koop meer' dat dagelijks via televisie, radio, reclameposters en internet op ons af komt. De wereldwijde protestdag wordt in tientallen landen gevierd als een ontspannen feestje, als niet-commerciele straatactie, of als politiek geladen openbaar protest. De actievoerders weten zich gesteund door de onzichtbare koopstakers die op Niet-Winkeldag thuis blijven.

Iedereen kan meedoen aan Niet-Winkeldag - door niet mee te doen aan de consumptiecultuur. De redenen om deel te nemen aan Niet-Winkeldag zijn zo gevarieerd als de mensen die meedoen. Sommigen zien het als ontsnapping aan
marketingtaktieken die gericht zijn op hogere winsten en voortdurende economische groei. Anderen gebruiken het om de milieu- en ethische gevolgen van overconsumptie aan de kaak te stellen.

De ongebreidelde consumptie in het rijke deel van de wereld (20 procent van de mensheid) levert een grote bijdrage aan het broeikaseffect en klimaatverandering. De film An Inconvenient Truth van Al Gore heeft dat opnieuw duidelijk gemaakt. En terwijl niemand nog de ernst van de situatie kan ontkennen, blijven politici en beleidsmakers vasthouden aan economische groei als hoogste doel.

Technische oplossingen - energiezuiniger apparaten, bomen planten om CO2 te binden - zullen slechts marginaal effect hebben, zolang de consumptie in het rijke deel van de wereld blijft stijgen. Daar komt bij dat de 80 procent van de wereldbevolking die nu nog maar 20 procent van alle consumptie voor zijn rekening neemt, ook streeft naar een beter bestaan. De Westerse wereld geeft hen een slecht voorbeeld!

Niet-Winkeldag is een symbolische dag. Wat begint met een dag niet winkelen kan uitgroeoen tot een andere leefwijze, waarin niet 'consumeren' het belangrijkste is, maar 'leven'.

Een recent artikel in de New Scientist verwijst naar onderzoek waaruit blijkt, dat hoe meer consumptiegoederen mensen hebben, hoe meer ze denken nodig te hebben om gelukkig te zijn. Het geluk dat consumptie brengt is altijd net buiten bereik. (New Scientist, 4th October 2003, Vol.180, Issue 2415, p44. Beschikbaar na registratie via
http://www.newscientist.co.uk .

Over Buy Nothing Day


* De eerste Buy Nothing Day (BND) werd gehouden in Vancouver in september 1992. Het is een idee van kunstenaar Ted Dave.


* In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, de Niet-Winkeldag in Nederland.


* In 1997 werd Buy Nothing Day verplaatst naar de vrijdag na Amerikaanse Thanks Giving Day, de drukste winkeldag in de VS. Buiten Noord-Amerika wordt BND gewoonlijk gevierd op de volgende zaterdag.


* De Buy Nothing Day is al snel overgenomen in de VS, UK, Israel, Duitsland, Nieuw Zeeland, Japan, Noorwegen en vele andere landen. Dit jaar zijn er acties in 65 landen.

-------

Noten voor de pers

Voor nadere informatie: 040-2910295 (Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, Dick Verheul, Marta Resink)

Veel meer over Niet-Winkeldag op http://www.koopniets.nl

(einde persbericht)

-- Bericht verzonden door
Omslag Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling
voor Omslag - Niet-Winkeldagcampagne