LN-congres `Licht op Groen'
Toespraak | 25-11-2006 | Rotterdam | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Wie van u heeft de film An Unconvenient Truth al gezien? Ik wist dat
klimaatverandering gevaarlijk is. Maar Al Gore doet er nog een schepje
bovenop. Als we hem mogen geloven, kunnen we maar beter inpakken en
wegwezen. Dankzij al die broeikasgassen verdwijnt ons land immers toch
grotendeels onder de zeespiegel
Persoonlijk zie ik het niet zo somber. We kunnen wel tegen een
stootje. Maar feit is wel dat de aarde opwarmt en de zeespiegel
stijgt. En dan zeg ik: laten we de put dempen voor het kalf verdronken
is. Laten we zorgen dat onze dijken in orde zijn. Laten we ook zorgen
dat het water genoeg ruimte heeft. En laten we ondertussen op volle
kracht doorgaan met het beperken van de uitstoot van schadelijke
gassen.
Al Gore heeft het tijdens zijn spreekbeurten meestal over CO2, ik wil
het vandaag even met u hebben over NOx en fijn stof. Want zoals u weet
is de transportsector verantwoordelijk voor een aanzienlijk aandeel in
de uitstoot van deze gassen. We doen met z'n allen hartstikke ons best
hier wat aan te doen, maar helaas is de vervuiling op veel plekken nog
steeds hoger dan volgens de Europese normen is toegestaan. Er is dus
werk aan de winkel.
Op zich heb ik er ook helemaal geen problemen mee dat Brussel strenge
normen hanteert. De lucht kent immers geen grenzen en lidstaten kunnen
dit probleem dus niet in hun eentje oplossen. Maar ik was niet zo blij
toen in Nederland opeens allemaal grote bouwprojecten moesten worden
stilgelegd omdat de Raad van State constateerde dat er meer fijn stof
in de lucht zat dan volgens de Europese regels is toegestaan.
Ik zou bijna willen zeggen: dit was wel een zeer Nederlandse
interpretatie van de Europese verplichtingen. In andere lidstaten
hebben ze ook NOx en fijn stof maar daar zijn ze veel minder snel
geneigd projecten stil te leggen. Als je dan ook nog eens bedenkt dat
de lucht in Nederland de afgelopen 30 jaar alleen maar schoner is
geworden, dan vraag je jezelf wel eens af hoe dit zo ver heeft kunnen
komen.
Zo'n bouwstop moeten we niet te vaak hebben. Want Nederland moet door.
Maar we moeten ook aan de hoge standaarden van Europa voldoen. En dus
moeten we een extra inspanning leveren, daar ontkomen we niet aan. We
hebben gekozen voor een samenhangend pakket maatregelen. Met de
collega's van VROM werken we allereerst hard aan een wijziging van de
zogeheten Wet Luchtkwaliteit. Daarnaast heeft het kabinet ongeveer 1
miljard euro uitgetrokken om de lucht in Nederland niet alleen in
berekeningen, maar ook in de praktijk schoner te krijgen. Nóg schoner
zou ik willen zeggen. Het gaat erom dat we de vervuiling zo veel
mogelijk bij de bron aanpakken. Dus hebben we het over de
transportsector, dan moet je onder meer denken aan de invoering van
schone motoren.
Sinds 1 oktober van dit jaar is de Euro 4 motor verplicht voor nieuwe
trucks in de Europese Unie en de subsidieregeling is dus niet meer van
toepassing. Voor de Euro 5 motor geldt die nog wel. Dus tegen
ondernemers die op het punt staan te investeren zou ik willen zeggen:
neem je verantwoordelijkheid en kies meteen voor die Euro 5 motor. Zo
help je actief mee het licht op groen te houden.
Wie nog niet aan een nieuwe truck toe is, zou ik willen vragen zo gauw
mogelijk een roetfilter te laten inbouwen. Eigenaren van trucks met
een Euro 2 of 3 motor zonder zo'n filter lopen vanaf 1 april 2007 het
risico te worden geweerd uit binnensteden omdat ze te vervuilend zijn.
En nee, dat is geen grap. Het gaat om een keiharde afspraak tussen de
transportbranche, de grote gemeenten in Nederland en de ministeries
van VROM en Verkeer en Waterstaat, vastgelegd in het Convenant
Milieuzonering.
In hetzelfde convenant hebben we vastgelegd dat de overheid een
subsidie van 85 procent van de totale kosten van de roetfilter
verstrekt. Want we vinden het echt heel belangrijk dat iedereen
meedoet!
Maar laat ik duidelijk zijn: ik heb het nu wel over trucks, maar dat
zijn natuurlijk niet de enige transportmiddelen die we hebben. Denk
alleen al aan de spoorwegen en onze prachtige binnenvaart. Misschien
is het in sommige gevallen wel rendabeler om een lading per trein of
schip te vervoeren. Niet alles draait om de wielen van een vrachtauto.
Als we dat onderkennen en wat vaker kiezen voor andere vervoersvormen
dan over de weg, halen we die Europese normen misschien nog wat
sneller.
Dames en heren, er is nog een ander punt dat ik met u wil bespreken.
De transportsector zal de komende jaren fors groeien. En dan kom ik
toch weer even terug bij de trucks: die krijgen dus letterlijk steeds
minder ruimte. Op stel en sprongen nieuwe wegen aanleggen kan niet en
is ook niet wenselijk, want het is glashelder dat alleen meer asfalt
alleen ons niet dichter bij een oplossing brengt. Ik denk dat we de
bestaande infrastructuur gewoon zo goed mogelijk met z'n alleen moeten
benutten. Vanaf 2012 hebben we de kilometerprijs en ik denk dat we dan
pas echt gaan merken wat het effect van een goede spreiding is.
Verder werk ik met TLN samen om het fenomeen transportpreventie te
ontwikkelen. Ik ben echt een groot voorstander van transportpreventie.
Kun je het op een andere manier oplossen? Vervoer dan niet! Of vervoer
compacter, zodat er meer lading in één vrachtauto past. Of gebruik de
vrachtauto efficiënter, bijvoorbeeld door een verantwoorde inzet van
wat we noemen Langere en Zwaardere Vrachtauto's. U weet dat ik kort
geleden heb besloten dat we met die LZV's grootschaliger, maar
verantwoord een volgende fase ingaan. Dat scheelt ruimte op de weg.
Slimme ondernemers beseffen dat transport en logistiek nadrukkelijk
méér is dan goederen van a naar b brengen. Door nog sterker te worden
in supply chain management bijvoorbeeld. Juist met die aanvullende
diensten rondom het transport zelf kunnen wij ons de komende jaren
onderscheiden. Als het alleen om de verplaatsing van goederen gaat,
moeten we onder ogen zien dat de concurrentie op prijs vanuit
Centraal- en Oost-Europa de komende jaren zal blijven groeien. Dat
kunnen wij niet stoppen. Dat moeten we ook niet willen. We hebben met
elkaar nu eenmaal gekozen voor een vrij en verenigd Europa. Voor een
vrije markt en vrije concurrentie. En dat moet je volgens mij niet
zien als een bedreiging, maar als een kans. Wie extra kwaliteit
levert, blijft aan de bal; ook in Europa.
Supply chain management betekent regie. Ik maak graag de vergelijking
met het theater, waarin de artistiek leider niet zelf over het podium
rent, maar de acteurs vanaf zijn eigen plek stuurt en zo het stuk in
goede banen leidt.
In het Nederlands transporttheater zal de overheid de kaders aan
blijven geven, want aan vrije improvisaties hebben we niet zo veel.
Maar ik zeg er meteen bij: we zullen de regels niet strenger maken dan
Brussel ons opdraagt. Te veel overheidsbemoeienis is gewoon niet goed.
We willen u graag maximale vrijheid bieden zodat u alles uit uw
ondernemerschap kunt halen.
Ik ben geen Al Gore dus ik weet niet hoe de toekomst er uitziet. Maar
als u mij vraagt toch even in de glazen bol van Peijs te kijken, dan
krijg ik wel een paar beelden door waar u vast blij mee bent. Over 10
à 15 jaar heeft Nederland een nog sterkere transportsector. Ik zie
kwalitatief hoogwaardige logistieke dienstverleners. Ik zie een sterke
regiefunctie.
En ik zie ook dat, hoe gek dat misschien ook klinkt, een deel van de
sector uitblinkt in niet-vervoeren. In regisseren, in het goede banen
leiden van niet alleen Europese, maar ook mondiale goederenstromen. En
als vanouds zal de transportsector een wezenlijke bijdrage leveren aan
de Nederlandse economie.
En de lucht? Die zal schoner zijn dan ooit tevoren. Jammer voor alle
onheilsprofeten, maar dit is geen unconvenient truth, maar gewoon een
welkome waarheid.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat