Gemeente Dinkelland

Afdeling PBC, team Communicatie

PERSBERICHT

Van: Joost Meijer
Datum: 24 november '06
Betreft: Gunning zorgaanbieders 'thuiszorg'

Gunning zorgleveranciers huishoudelijke verzorging Dinkelland

Met de inwerkingtreding van de Wmo per 1 januari 2007 neemt de gemeente de bekostiging en organisatie van de hulp bij het huishouden (thuiszorg) op zich. Voor de selectie van deze zorgaanbieders is door de 14 Twentse gemeenten gezamenlijk een Europese aanbesteding uitgeschreven. Uit de 13 offertes die Dinkelland binnen heeft gekregen zijn in eerste instantie drie thuiszorgleveranciers geselecteerd te weten Stichting Zorgfederatie Oldenzaal/Manna/De Posten te Oldenzaal, Stichting Livio te Enschede en Thuiszorg Noord West Twente/De Koppel te Almelo. Donderdag 23 november, is de termijn verstreken waarbinnen belanghebbenden de mogelijkheid hadden te reageren op de voorgenomen gunning.

Er zijn bij de gemeente Dinkelland binnen deze termijn geen reacties binnengekomen. Hierdoor kan de Dinkelland de opdracht voor de huishoudelijke verzorging gunnen aan de drie bovengenoemde zorgaanbieders. Hiermee staat niets de invoering van de Wmo per 1 januari 2007 nog in de weg.

Bij de aanbesteding hebben kwaliteitscriteria een belangrijke rol gespeeld bij de selectie van leveranciers: inschrijvers konden daarmee bijna 70% van de punten verdienen. Het resterende deel van de punten kon worden behaald op het onderdeel prijs. De drie geselecteerde zorgaanbieders hebben in hun aanbod het beste verwoord hoe zij deze kwaliteit denken te realiseren. De gemeente zal nu samen met de te contracteren zorgaanbieders moeten bespreken of en zo ja op welke wijze personeel van de huidige zorgaanbieder kan worden ingezet door de nieuwe zorgaanbieders. In het bestek is daartoe aandacht geschonken aan de mogelijke overname van medewerkers van huidige zorgleveranciers door de nieuwe zorgleverancier(s). Dat in het geval de huidige zorgleverancier niet zou worden geselecteerd. De gemeenten hebben gepoogd de maximale mogelijkheden, die hen in dit kader worden geboden, te benutten. De zorgleveranciers zijn, in het belang van hun medewerkers en cliënten, nadrukkelijk verzocht mee te werken aan een goede overgang naar de nieuwe situatie en hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Communicatie richting cliënten

Uiteraard kan de keuze van de gemeente gevolgen hebben voor de huidige ontvangers van huishoudelijke hulp. Wettelijk is bepaald dat de gemeente een afgegeven indicatiebesluit onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) dient over te nemen. Deze besluiten zijn geldig tot het einde van de looptijd van het indicatiebesluit, met dien verstande dat deze definitief eindigen op 31 december 2007. De gemeente stuurt samen met het Zorgkantoor alle huidige cliënten, die huishoudelijke hulp ontvangen, begin december 2006 een gezamenlijke informatiebrief. Hierin wordt informatie en uitleg over de verdere procedure gegeven. Deze brief bevat ook een antwoordformulier waarmee mensen kunnen aangeven of ze kiezen voor één van de zorgaanbieders die de gemeente heeft geselecteerd (zorg in natura) of dat ze zelf hun zorg gaan inkopen middels een Persoonsgeboden Budget. Ook kan iedereen aangeven of ze hun huidige alfahulp wensen te behouden. De gemeente gaat vervolgens gezamenlijk met de te contracteren zorgaanbieders kijken op welke wijze dit gerealiseerd kan worden. Hierbij streeft de gemeente ernaar om de werkgelegenheid van de huidige alfahulpen zoveel mogelijk te behouden.

Mededelingen voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Wethouder Rob Engbers, telefoonnummer 0541-854105 of Team Communicatie, Joost Meijer, telefoonnummer 0541-854 100/06-16594593 of jwg.meijer@dinkelland.nl.


---- --