Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 24 november 2006

Detailhandel en horeca
vrezen grote kostenstijging
door SEPA

Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland vrezen dat de invoering van een standaard betalingsverkeer, de zogenaamde Single Euro Payments Area (SEPA) honderden miljoenen euro's extra kosten veroorzaakt.

SEPA is een project van de commerciële banken in de eurozone. Doel is om, in navolging van contante betalingen in euro, ook alle overige betalingen tussen landen van de eurozone net zo efficiënt te laten verlopen als binnenlandse betalingen. Betaalpassen zijn een belangrijk onderdeel van SEPA.

De Nederlandse winkeliers en horeca maken zich grote zorgen over de nieuwe situatie voor met name betalingen per kaart: de PIN-pas zal op termijn verdwijnen en vervangen worden door een kaart waarmee in de hele eurozone kan worden betaald. Groot risico is volgens de winkeliers en horeca dat deze migratie gepaard zal gaan met torenhoge investeringen voor de banken. Ook winkeliers dienen te investeren in 250.000 betaalterminals. Er dreigt ook een monopoliepositie van internationale kaartmaatschappijen zoals Visa en MasterCard. Creditcards zijn nu al de duurste betaalmiddelen voor winkeliers. Met name MasterCard vindt haar eigen Maestro-kaarten het meest geschikt voor SEPA.

"Het huidige Nederlandse betalingsverkeer is relatief efficiënt en kan met de juiste maatregelen het goedkoopste betalingsverkeer van Europa worden", aldus bestuurder Henk van den Broek van het Platform Detailhandel Nederland. Hij roept betrokkenen dan ook met klem op te vechten voor de huidige voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer. "Er kan pas voor andere betaalmiddelen gekozen worden als deze aantoonbaar tenminste zo efficiënt zijn voor de consument en detailhandel. We kunnen toch niet goed vinden dat de moeizaam bereikte voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer verdampen".

Van den Broek wijst op landen als Engeland en Zwitserland, waar de nationale betaalpassen al eerder werden vervangen door Maestro. Dit leidde daar tot tariefsverhogingen tot wel 400%. Ook België besloot onlangs in de toekomst over te stappen op Maestro. "Er wordt onvoldoende gekeken naar alternatieven voor Maestro. Bovendien zien we dat MasterCard het gebruik van haar creditcards momenteel agressief promoot. Maar wij als winkeliers staan straks tegenover consumenten die niet beseffen dat de kosten van dit soort kaarten zomaar 50 keer zo duur kunnen zijn als PINnen. Vooral bij creditcards wordt de consument verleid met weken krediet en allerlei cadeaus, maar elke consument betaalt de kosten hiervan uiteindelijk in de prijs van de producten en diensten".

Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland staan niet alleen in hun kritiek op de plannen van creditcardmaatschappijen. Ook de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank hebben de laatste weken uiterst bezorgd gereageerd op deze ontwikkelingen en mededingingsautoriteiten opgeroepen de zaak nauwlettend te volgen.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.

Koninklijk Horeca Nederland is de toonaangevende belangenorganisatie voor de horeca.