Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 24 november 2006
Detailhandel en horeca
vrezen grote kostenstijging
door SEPA
Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland vrezen dat de invoering
van een standaard betalingsverkeer, de zogenaamde Single Euro Payments Area (SEPA)
honderden miljoenen euro's extra kosten veroorzaakt.
SEPA is een project van de commerciële banken in de eurozone. Doel is om, in navolging van
contante betalingen in euro, ook alle overige betalingen tussen landen van de eurozone net zo
efficiënt te laten verlopen als binnenlandse betalingen. Betaalpassen zijn een belangrijk
onderdeel van SEPA.
De Nederlandse winkeliers en horeca maken zich grote zorgen over de nieuwe situatie voor met
name betalingen per kaart: de PIN-pas zal op termijn verdwijnen en vervangen worden door een
kaart waarmee in de hele eurozone kan worden betaald. Groot risico is volgens de winkeliers en
horeca dat deze migratie gepaard zal gaan met torenhoge investeringen voor de banken. Ook
winkeliers dienen te investeren in 250.000 betaalterminals. Er dreigt ook een monopoliepositie
van internationale kaartmaatschappijen zoals Visa en MasterCard. Creditcards zijn nu al de
duurste betaalmiddelen voor winkeliers. Met name MasterCard vindt haar eigen Maestro-kaarten
het meest geschikt voor SEPA.
"Het huidige Nederlandse betalingsverkeer is relatief efficiënt en kan met de juiste maatregelen
het goedkoopste betalingsverkeer van Europa worden", aldus bestuurder Henk van den Broek
van het Platform Detailhandel Nederland. Hij roept betrokkenen dan ook met klem op te vechten
voor de huidige voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer. "Er kan pas voor andere
betaalmiddelen gekozen worden als deze aantoonbaar tenminste zo efficiënt zijn voor de
consument en detailhandel. We kunnen toch niet goed vinden dat de moeizaam bereikte
voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer verdampen".
Van den Broek wijst op landen als Engeland en Zwitserland, waar de nationale betaalpassen al
eerder werden vervangen door Maestro. Dit leidde daar tot tariefsverhogingen tot wel 400%.
Ook België besloot onlangs in de toekomst over te stappen op Maestro. "Er wordt onvoldoende
gekeken naar alternatieven voor Maestro. Bovendien zien we dat MasterCard het gebruik van
haar creditcards momenteel agressief promoot. Maar wij als winkeliers staan straks tegenover
consumenten die niet beseffen dat de kosten van dit soort kaarten zomaar 50 keer zo duur
kunnen zijn als PINnen. Vooral bij creditcards wordt de consument verleid met weken krediet en
allerlei cadeaus, maar elke consument betaalt de kosten hiervan uiteindelijk in de prijs van de
producten en diensten".
Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland staan niet alleen in hun
kritiek op de plannen van creditcardmaatschappijen. Ook de Europese Commissie en de
Europese Centrale Bank hebben de laatste weken uiterst bezorgd gereageerd op deze
ontwikkelingen en mededingingsautoriteiten opgeroepen de zaak nauwlettend te volgen.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Koninklijk Horeca Nederland is de toonaangevende belangenorganisatie voor de horeca.