Ingezonden persbericht


Persbericht

24 november 2006

Complexer wordende HRM funest voor MKB

~ Wijzigingen vanuit de overheid en veranderingen binnen arbeidsrelaties maken HRM-vakgebied gecompliceerd~

De complexiteit van personeelsmanagement is enorm toegenomen, terwijl het belang van het aantrekken en behouden van goed personeel, en daarmee de behoefte aan een goed HRM-beleid, blijft groeien. Met name de wijzigingen voor het HRM-vakgebied die vanuit de overheid worden doorgevoerd en de veranderende arbeidsrelaties zorgen voor veel problemen. Voornamelijk middelgrote en kleine bedrijven hebben veel moeite om goed in te spelen op alle wijzingen van het dynamisch HRM-werkveld, aldus SD WORX, aanbieder van payroll, HR-diensten en juridisch advies.

Overheid
De afgelopen periode zijn er vanuit de overheid veel veranderingen doorgevoerd die direct het HRM-beleid van organisaties treffen. Met name in Nederland volgen wijzigingen in de wet-en regelgeving zich snel achter elkaar op. Deze wijzigingen zijn veelal het gevolg van de verschuiving van verantwoordelijkheid van de overheid naar de werkgever. Enkele wijzigingen waar bedrijven aan moeten voldoen zijn de Wet Walvis, de Eerstedagsmelding, de auto van de zaak, de nieuwe zorgverzekering, de nieuwe WAO en de nieuwe WW die afgelopen oktober is ingegaan.

Arbeidsrelaties
Naast de veranderende wet- en regelgeving wordt de relatie tussen de werkgever en werknemer ook steeds complexer. De werknemer is aan het individualiseren en wil meer invloed hebben op arbeidsvoorwaarden en de eigen loopbaan. De behoeften wat betreft beloning en opleiding veranderen en de verhouding tussen werk-privé moet in balans zijn.

"Grote multinationals kunnen deze problematiek vaak redelijk opvangen met hun uitgebreide HRM- en payrollafdelingen. Voor het MKB zorgt deze spagaat echter vaak voor problemen", zegt Mark Bloem, directeur van SD WORX. "Bedrijven in het MKB zijn vaak te klein om alle benodigde HRM expertise in huis te halen terwijl ze wel met dezelfde complexiteit te maken hebben".

SD WORX biedt 5 tips voor kleine tot middelgrote bedrijven om goed om te gaan met de complexiteit:
1. Betrek medewerkers bij het bepalen van "hun" HRM;
2. Wijs iemand in de organisatie aan als aanspreekpunt;
3. Ruim voor deze persoon tijd en ruimte in om veranderde wet- en regelgevingen in te zien;
4. Maak gebruik van de diensten van één deskundig adviesbureau dat perfect inspeelt op de ontwikkelingen voor uw organisatie;
5. Praat over de complexiteit met andere ondernemers, en zeker ook met uw concurrenten.

(379 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SD WORX
SD WORX is marktleider in België en de derde grootste aanbieder van payroll en HR-diensten in Europa. SD WORX bedient zijn klanten vanuit een geïntegreerd concept waarbinnen payroll, HR-diensten en juridisch advies vanuit één organisatie worden aangeboden. Het in 1945 opgerichte bedrijf telt 18 kantoren en 1.200 medewerkers in de Benelux. Sinds 2006 bedient SD WORX de Nederlandse markt vanuit een kantoor in Breda.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Marisa Pumares bij LEWIS Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: marisap@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com