Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 24 november 2006
Detailhandel vreest grote
kostenstijging door SEPA
Het Platform Detailhandel Nederland vreest dat de invoering van een standaard
betalingsverkeer, de zogenaamde Single Euro Payments Area (SEPA) honderden miljoenen
euro's extra kosten veroorzaakt.
SEPA is een project van de commerciële banken in de eurozone. Doel is om, in navolging van
contante betalingen in euro, ook alle overige betalingen tussen landen van de eurozone net zo
efficiënt te laten verlopen als binnenlandse betalingen. Betaalpassen zijn een belangrijk
onderdeel van SEPA.
De Nederlandse winkeliers maken zich grote zorgen over de nieuwe situatie voor met name
betalingen per kaart: de PIN-pas zal op termijn verdwijnen en vervangen worden door een kaart
waarmee in de hele eurozone kan worden betaald. Groot risico is volgens de winkeliers dat deze
migratie gepaard zal gaan met torenhoge investeringen voor de banken. Ook winkeliers dienen
te investeren in 250.000 betaalterminals. Er dreigt ook een monopoliepositie van internationale
kaartmaatschappijen zoals Visa en MasterCard. Creditcards zijn nu al de duurste
betaalmiddelen voor winkeliers. Met name MasterCard vindt haar eigen Maestro-kaarten het
meest geschikt voor SEPA.
"Het huidige Nederlandse betalingsverkeer is relatief efficiënt en kan met de juiste maatregelen
het goedkoopste betalingsverkeer van Europa worden", aldus bestuurder Henk van den Broek
van het Platform Detailhandel Nederland. Hij roept betrokkenen dan ook met klem op te vechten
voor de huidige voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer. "Er kan pas voor andere
betaalmiddelen gekozen worden als deze aantoonbaar tenminste zo efficiënt zijn voor de
consument en detailhandel. We kunnen toch niet goed vinden dat de moeizaam bereikte
voordelen van het Nederlandse betalingsverkeer verdampen".
Van den Broek wijst op landen als Engeland en Zwitserland, waar de nationale betaalpassen al
eerder werden vervangen door Maestro. Dit leidde daar tot tariefsverhogingen tot wel 400%.
Ook België besloot onlangs in de toekomst over te stappen op Maestro. "Er wordt onvoldoende
gekeken naar alternatieven voor Maestro. Bovendien zien we dat MasterCard het gebruik van
haar creditcards momenteel agressief promoot. Maar wij als winkeliers staan straks tegenover
consumenten die niet beseffen dat de kosten van dit soort kaarten zomaar 50 keer zo duur
kunnen zijn als PINnen. Vooral bij creditcards wordt de consument verleid met weken krediet en
allerlei cadeaus, maar elke consument betaalt de kosten hiervan uiteindelijk in de prijs van de
producten en diensten".
Het Platform Detailhandel Nederland staat niet alleen in zijn kritiek op de plannen van
creditcardmaatschappijen. Ook de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank hebben
de laatste weken uiterst bezorgd gereageerd op deze ontwikkelingen en
mededingingsautoriteiten opgeroepen de zaak nauwlettend te volgen.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.