Consumentenbond

Mobiele telefoon en abonnement kiezen steeds moeilijker 24 november 2006
De markt voor mobiele abonnementen is ten opzichte van de onderzoeken in voorgaande jaren nóg ondoorzichtiger geworden. Naast het woud aan bundels, tarieven en acties, zijn er ook nog eens meer providers, meer verschillende soorten abonnementen per provider, extra gratis minuten voor bellen naar vaste telefoons en gratis bellen onder abonnees van dezelfde provider. Het vinden van het goedkoopste abonnement lukt alleen als mensen precies weten hoe laat en hoe lang ze bellen, hoe vaak ze naar vast of mobiel bellen en hoeveel sms'jes ze versturen. Daar zijn mensen zich veelal niet bewust van, terwijl men met een goede keuze veel geld kan besparen.

Bijna alle mobieltjes hebben tegenwoordig een ingebouwde fotocamera, of zelfs een ingebouwde muziekspeler. Het vinden van een toestel met een goede camera en/of mp3-speler is echter ook niet eenvoudig. Want helaas kan de kwaliteit van deze extra functies bedroevend zijn, zo blijkt uit het onderzoek.

Wie bij de aanschaf van het mobieltje rekening wil houden met het maatschappelijk gedrag van de fabrikant moet goed opletten. Uit veldonderzoek van de Consumentenbond en SOMO blijkt dat het vooral in fabrieken in China en Thailand met de arbeidsomstandigheden bar slecht gesteld is.

Waar mensen de mobiele telefoon kopen is ook van belang. Want uit het onderzoek komt naar voren dat klanten ruim een kwart van de telefoonwinkels een onvoldoende geven voor de dienstverlening als hun toestel kapot gaat en zij het ter reparatie aanbieden. Een vijfde van de klanten moet zelfs een paar keer terug naar de winkel met één en hetzelfde defect aan hun mobiele telefoon.

De Consumentenbond heeft de branchevereniging van telefoonbedrijven verzocht verbeteringen door te voeren. Verder heeft de bond de minister van Economische Zaken gevraagd wanneer hij de belofte voor meer transparantie in de mobiele telefoniemarkt eindelijk gaat inlossen. Ook over de verschillen in kwaliteit van de verbinding bij de diverse aanbieders - met name binnenshuis - is nog altijd geen helderheid, terwijl dat bij de keuze van telefoonprovider een belangrijke afweging is.