Mobiele telefoon en abonnement kiezen steeds moeilijker
24 november 2006
De markt voor mobiele abonnementen is ten opzichte van de onderzoeken
in voorgaande jaren nóg ondoorzichtiger geworden. Naast het woud aan
bundels, tarieven en acties, zijn er ook nog eens meer providers, meer
verschillende soorten abonnementen per provider, extra gratis minuten
voor bellen naar vaste telefoons en gratis bellen onder abonnees van
dezelfde provider. Het vinden van het goedkoopste abonnement lukt
alleen als mensen precies weten hoe laat en hoe lang ze bellen, hoe
vaak ze naar vast of mobiel bellen en hoeveel sms'jes ze versturen.
Daar zijn mensen zich veelal niet bewust van, terwijl men met een
goede keuze veel geld kan besparen.
Bijna alle mobieltjes hebben tegenwoordig een ingebouwde fotocamera,
of zelfs een ingebouwde muziekspeler. Het vinden van een toestel met
een goede camera en/of mp3-speler is echter ook niet eenvoudig. Want
helaas kan de kwaliteit van deze extra functies bedroevend zijn, zo
blijkt uit het onderzoek.
Wie bij de aanschaf van het mobieltje rekening wil houden met het
maatschappelijk gedrag van de fabrikant moet goed opletten. Uit
veldonderzoek van de Consumentenbond en SOMO blijkt dat het vooral in
fabrieken in China en Thailand met de arbeidsomstandigheden bar slecht
gesteld is.
Waar mensen de mobiele telefoon kopen is ook van belang. Want uit het
onderzoek komt naar voren dat klanten ruim een kwart van de
telefoonwinkels een onvoldoende geven voor de dienstverlening als hun
toestel kapot gaat en zij het ter reparatie aanbieden. Een vijfde van
de klanten moet zelfs een paar keer terug naar de winkel met één en
hetzelfde defect aan hun mobiele telefoon.
De Consumentenbond heeft de branchevereniging van telefoonbedrijven
verzocht verbeteringen door te voeren. Verder heeft de bond de
minister van Economische Zaken gevraagd wanneer hij de belofte voor
meer transparantie in de mobiele telefoniemarkt eindelijk gaat
inlossen. Ook over de verschillen in kwaliteit van de verbinding bij
de diverse aanbieders - met name binnenshuis - is nog altijd geen
helderheid, terwijl dat bij de keuze van telefoonprovider een
belangrijke afweging is.
Consumentenbond