Nederlandse betaalde dagbladenmarkt veert op
Pwc
http://www.pwc.com/nl
De krimp in de Nederlandse krantenmarkt is langzaam op zijn retour. In 2005 bedroeg deze
nog 0,3%, tegen 1,9% in 2004 en meer dan 7% in 2001-2002. Dat blijkt uit de deze week
verschenen nieuwe editie van de Entertainment & Media Outlook towards 2010 - Trends
in the Netherlands 2006 - 2010. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de komende vijf
jaar het er voor de betaalde dagbladen een stuk beter uitziet. Dat komt door de
aantrekkende economie, een hogere opbrengst per betalende lezer en door de toename van
het aantal 45-plussers, de belangrijkste lezersgroep van de betaalde kranten.
De totale omzet uit abonnementen en losse verkoop steeg in 2005 licht met 1,4% naar 927
miljoen euro. Dat kwam met name doordat een prijsstijging de afname van abonnementen
compenseerde. Wel namen voor het vijfde achtereenvolgende jaar de inkomsten uit
advertenties af. Maar de afname van 1,5% in 2005 was de lichtste daling in de afgelopen
vijf jaar.
Volgens PricewaterhouseCoopers wordt 2006 het jaar van de ommekeer: zowel de
advertentiemarkt als de omzet uit abonnementen en losse verkoop zal stijgen. De
advertentiemarkt stijgt met 1,1% naar 1,34 miljard euro. In de daaropvolgende vier jaar
bedraagt de verwachte gemiddelde stijging van de advertentie-inkomsten 2,2% per jaar, tot
een totaalbedrag van bijna 1,44 miljard euro in 2010. Door stijgende abonnementsprijzen
van kranten zal ook de oplageomzet stijgen, ondanks dalende oplages. De omzet uit
abonnementen zal tussen 2005 en 2010 jaarlijks met gemiddeld 1% stijgen naar 974 miljoen
euro. Volgens PwC bedraagt in 2010 de betaalde krantenoplagen in Nederland nog 3,36
miljoen, tegenover 3,73 miljoen dit jaar.
John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk: 'Betaalde
kranten blijven last houden van de gratis dagbladen. Maar de betaalde kranten gaan
profiteren van de betere economie, een hogere opbrengst per abonnee en per los verkocht
nummer en een toename van de belangrijkste lezersgroep, de 45-plussers.' Tussen 2005 en
2010 stijgt de groep 45-plussers van 6,6 naar 7,3 miljoen. De groei is bij mannen het
grootste en die zijn het meest geneigd te betalen voor hun krant. De stijging van de
tarieven voor losse verkoop verklaart Middelweerd uit de bereidheid van lezers om meer te
betalen voor kwaliteit.
Volgens John Middelweerd is de marktverbetering mede te danken aan de groei van de gratis
kranten en van online activiteiten. 'De populariteit van de gratis kranten neemt toe
onder de jongere lezers en daardoor van adverteerders. Met online kranten kunnen de
uitgevers van betaalde kranten het krantenmerk verstevigen, nieuwe lezers trekken en
additionele diensten en producten aanbieden. Bovendien tonen adverteerders, die hun
aandacht naar internet verleggen, grote interesse in de online activiteiten van kranten.'
De totale krantenmarkt zal volgens PricewaterhouseCoopers toenemen van 2,25 miljard euro
in 2005 tot 2,45 miljard euro in 2010, een jaarlijkse groei van 1,7%. De daling van het
Nederlandse aandeel in de West-Europese krantenmarkt zal vanaf 2006 afnemen. Voor de
komende jaren verwacht Middelweerd dat landelijke dagbladen het minder goed zullen doen
dan regionale kranten. 'Lezers zijn trouw aan regionaal nieuws. Bovendien hebben internet
en mobiele telefonie een negatievere invloed op landelijk dan op regionaal nieuws.'