AutoRai

Caresto V8 Speedster: hot rod met een Volvo hart

(11/24/2006)
Leif Tufvesson, een van Zwedens meest gerenommeerde particuliere autobouwers, presenteert zijn heetste creatie tot nu toe: de Caresto V8 Speedster. De auto debuteerde onlangs op de SEMA tradeshow in Las Vegas.
Leif Tufvesson werkte voorheen bij het Volvo Concept Center en was zes jaar hoofd van de ontwikkelingsafdeling van de Zweedse supersportwagenfabrikant Koenigsegg. Tegenwoordig ontwerpt en bouwt hij zijn eigen autoâs onder de naam Caresto. Creaties die inmiddels zijn overladen met onderscheidingen en prijzen. Op de SEMA Show in Las Vegas â het grootste tentoonstellingsplatform voor gespecialiseerde autobouwers ter wereld â was hij dan ook geen onbekende. In 2004 won hij met zijn T6 Roadster (ook met Volvo-motor) al de prestigieuze âHot Rod of the Yearâ award tijdens de jaarlijkse verkiezing georganiseerd door het toonaangevende tijdschrift Hot Rod Magazine. Zijn laatste project is de Caresto V8 Speedster, die hij op de SEMA 2006 toonde. Een hot rod met V8-middenmotor van Volvo. De Speedster is compleet vervaardigd uit aluminium en koolstofvezel en rust op een geavanceerd sportonderstel met Ãhlin-schokdempers.

Hot rod met hoogwaardige rijeigenschappen
âIn feite is de V8 Speedster een sportwagen die qua design is vertaald naar een verdere ontwikkeling van het klassieke begrip âhot rodâ. Daarom heb ik zelf maar de term âSport Rodâ in het leven geroepen; dat dekt beide begrippen. Ik wilde een auto bouwen die evenveel âfunâ was om naar te kijken als om in te rijden. Hoogwaardige rijeigenschappen hebben nooit geteld voor traditionele hot rodsâ, aldus Tufvessson. âIk wilde juist uitstekende rijeigenschappen, en dat heb ik bereikt door de motor in het midden te plaatsen. Dat levert een ideale gewichtsverdeling op van 60/40 (achter/voor).â

De Speedster is buitengewoon zorgvuldig gebouwd, met precisiewerk tot op de millimeter voor ieder onderdeel van zowel koets- als binnenwerk. Het lederen interieur is uiterst verfijnd genaaid en het geheel ademt een nostalgische retrosfeer. Het stuurwiel, de bedieningsinstrumenten en de pookknop komen uit de rekken van Volvo, evenals de V8-motor, de automatische zesversnellingsbak en het elektronische systeem van de auto. De motor is fijnzinnig getuned, met het milieu in het achterhoofd, en geschikt gemaakt voor het gebruik van ethanol door BSR, Scandinaviëâs meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van autotuning.

Leif Tufvesson heeft de complete auto zelf ontworpen en gebouwd, hoewel hij wel voordeel heeft geput uit zijn brede netwerk van toeleveringsbedrijven in de vorm van specialisten op het gebied van het spuiten van het bodywork, bepaalde bevestigingen in het interieur en Computer Aided Design (CAD) om bepaalde aluminium details vorm te geven. Al het overige nam hij in eigen handen in zijn karakteristieke oude werkplaats in Ãngelholm in het zuiden van Zweden.

265.000 euro
Wie geïnteresseerd is in een Caresto V8 Speedster moet 2,5 miljoen Zweedse kronen neer te tellen â ofwel zoân 265.000 euro. Veel grote namen uit de autowereld hebben Tufvesson geprezen voor zijn kwalitatief hoogwaardige autoâs en zijn oog voor detail. Het exterieur- en interieurdesign heeft hem dan ook een forse reeks van loftuitingen opgeleverd, iets waarvoor hij wel de nodige dank verschuldigd is aan autodesigner Per Gyllenspetz die reeds kan bogen op een ontwerpervaring van twintig jaar en Leif met raad en daad aan de tekentafel heeft bijgestaan.

Een flink aantal van de onderdelen van de V8 Speedster verdient een eervolle vermelding. Te beginnen met de afneembare hardtop van composietvezel; een goed voorbeeld van Tufvessons excellente vakmanschap. Dan de drie in het bodywork geïntegreerde achteruitkijkcameraâs, de geavanceerde techniek waarmee de achterlichten zijn toebedeeld en de talloze door middel van âCAD-millingâ optrokken aluminium details die de auto rijk is, zoals het uitlaateindstuk en de koplampbehuizing voor de Hella xenonverlichting. En â niet het minst belangrijk â het paneel dat automatisch openschuift om extra frisse lucht onder de motorkap binnen te laten.

Tufvesson is er naast al dat moois ook in geslaagd de Speedster een uiterst inspirerend motorgeluid mee te geven. Volvoâs nieuwe V8 ademt door zijn fraaie, vuistdikke uitlaatpijpen een opwindende grom uit, die meer als racen klinkt dan als cruisen. En dat is misschien nog wel de fraaiste handtekening die een Sport Rod kan zetten. Was getekend: Leif Tufvesson.