Caresto V8 Speedster: hot rod met een Volvo hart
(11/24/2006)
Leif Tufvesson, een van Zwedens meest gerenommeerde particuliere
autobouwers, presenteert zijn heetste creatie tot nu toe: de Caresto
V8 Speedster. De auto debuteerde onlangs op de SEMA tradeshow in Las
Vegas.
Leif Tufvesson werkte voorheen bij het Volvo Concept Center en was zes
jaar hoofd van de ontwikkelingsafdeling van de Zweedse
supersportwagenfabrikant Koenigsegg. Tegenwoordig ontwerpt en bouwt
hij zijn eigen autoâs onder de naam Caresto. Creaties die inmiddels
zijn overladen met onderscheidingen en prijzen. Op de SEMA Show in Las
Vegas â het grootste tentoonstellingsplatform voor gespecialiseerde
autobouwers ter wereld â was hij dan ook geen onbekende. In 2004 won
hij met zijn T6 Roadster (ook met Volvo-motor) al de prestigieuze âHot
Rod of the Yearâ award tijdens de jaarlijkse verkiezing georganiseerd
door het toonaangevende tijdschrift Hot Rod Magazine. Zijn laatste
project is de Caresto V8 Speedster, die hij op de SEMA 2006 toonde.
Een hot rod met V8-middenmotor van Volvo. De Speedster is compleet
vervaardigd uit aluminium en koolstofvezel en rust op een geavanceerd
sportonderstel met Ãhlin-schokdempers.
Hot rod met hoogwaardige rijeigenschappen
âIn feite is de V8 Speedster een sportwagen die qua design is vertaald
naar een verdere ontwikkeling van het klassieke begrip âhot rodâ.
Daarom heb ik zelf maar de term âSport Rodâ in het leven geroepen; dat
dekt beide begrippen. Ik wilde een auto bouwen die evenveel âfunâ was
om naar te kijken als om in te rijden. Hoogwaardige rijeigenschappen
hebben nooit geteld voor traditionele hot rodsâ, aldus Tufvessson. âIk
wilde juist uitstekende rijeigenschappen, en dat heb ik bereikt door
de motor in het midden te plaatsen. Dat levert een ideale
gewichtsverdeling op van 60/40 (achter/voor).â
De Speedster is buitengewoon zorgvuldig gebouwd, met precisiewerk tot
op de millimeter voor ieder onderdeel van zowel koets- als binnenwerk.
Het lederen interieur is uiterst verfijnd genaaid en het geheel ademt
een nostalgische retrosfeer. Het stuurwiel, de bedieningsinstrumenten
en de pookknop komen uit de rekken van Volvo, evenals de V8-motor, de
automatische zesversnellingsbak en het elektronische systeem van de
auto. De motor is fijnzinnig getuned, met het milieu in het
achterhoofd, en geschikt gemaakt voor het gebruik van ethanol door
BSR, Scandinaviëâs meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van
autotuning.
Leif Tufvesson heeft de complete auto zelf ontworpen en gebouwd,
hoewel hij wel voordeel heeft geput uit zijn brede netwerk van
toeleveringsbedrijven in de vorm van specialisten op het gebied van
het spuiten van het bodywork, bepaalde bevestigingen in het interieur
en Computer Aided Design (CAD) om bepaalde aluminium details vorm te
geven. Al het overige nam hij in eigen handen in zijn karakteristieke
oude werkplaats in Ãngelholm in het zuiden van Zweden.
265.000 euro
Wie geïnteresseerd is in een Caresto V8 Speedster moet 2,5 miljoen
Zweedse kronen neer te tellen â ofwel zoân 265.000 euro. Veel grote
namen uit de autowereld hebben Tufvesson geprezen voor zijn
kwalitatief hoogwaardige autoâs en zijn oog voor detail. Het
exterieur- en interieurdesign heeft hem dan ook een forse reeks van
loftuitingen opgeleverd, iets waarvoor hij wel de nodige dank
verschuldigd is aan autodesigner Per Gyllenspetz die reeds kan bogen
op een ontwerpervaring van twintig jaar en Leif met raad en daad aan
de tekentafel heeft bijgestaan.
Een flink aantal van de onderdelen van de V8 Speedster verdient een
eervolle vermelding. Te beginnen met de afneembare hardtop van
composietvezel; een goed voorbeeld van Tufvessons excellente
vakmanschap. Dan de drie in het bodywork geïntegreerde
achteruitkijkcameraâs, de geavanceerde techniek waarmee de
achterlichten zijn toebedeeld en de talloze door middel van
âCAD-millingâ optrokken aluminium details die de auto rijk is, zoals
het uitlaateindstuk en de koplampbehuizing voor de Hella
xenonverlichting. En â niet het minst belangrijk â het paneel dat
automatisch openschuift om extra frisse lucht onder de motorkap binnen
te laten.
Tufvesson is er naast al dat moois ook in geslaagd de Speedster een
uiterst inspirerend motorgeluid mee te geven. Volvoâs nieuwe V8 ademt
door zijn fraaie, vuistdikke uitlaatpijpen een opwindende grom uit,
die meer als racen klinkt dan als cruisen. En dat is misschien nog wel
de fraaiste handtekening die een Sport Rod kan zetten. Was getekend:
Leif Tufvesson.
AutoRai