Waterschap Rivierenland meet dijken met helikopter en laser (24-11-2006)

Waterschap Rivierenland gaat vanaf eind november tot ongeveer half december zo'n 280 kilometer dijk opmeten. Het waterschap doet dat met behulp van een helikopter en lasertechnologie. Met deze techniek kan het waterschap de hoogte en de vorm van de dijken precies meten. Bovendien kost deze meetmethode veel minder tijd dan het traditionele landmeten.

Het waterschap gaat de volgende dijken opmeten:
* de dijk tussen Lexmond en de brug in de A27 over de Lek bij Vianen,

* de dijk aan de zuidkant van de Rijn vanaf Everdingen tot aan de Duitse grens,

* de dijk aan de noordkant Waal vanaf Hellouw tot aan de Duitse grens,

* de dijk aan de oostkant van de Afgedamde Maas inclusief de Wilhelminasluis,

* de Kapitteldijk en de Querdamm in de Ooijpolder,
* de Meidijk in de Bommelerwaard,

* de dijk rond Werkendam,

* de Lingedijken tussen Tiel en Leerdam,

* de dijken langs de Korne en de Ravenswaaijsche Wetering,
* de dijk nabij Lienden en Kesteren.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om precies aan te geven, wanneer er waar gevlogen wordt. Dat hangt onder andere van het weer af. Om goed te kunnen meten, is het ook belangrijk dat de bomen hun bladeren helemaal kwijt zijn. De laser kan de grond anders niet goed `zien'.

Snel, nauwkeurig en minder overlast

Door de metingen met helikopter en lasers beschikt het waterschap binnen veel kortere tijd over de benodigde gegevens. En tegen lagere kosten. Bovendien zijn de gegevens veel gedetailleerder dan bij het traditionele landmeten. Ook hoeft het waterschap nu niet meer op de privépercelen van bewoners te komen om de metingen uit te voeren. Bij het landmeten was dat wel nodig.

Veilig voor hoogwater

Het waterschap gebruikt de meetgegevens onder andere om de hoogte en de vorm van de dijken te controleren. Zo kan het waterschap de dijken op orde houden, zodat deze goede bescherming tegen hoogwater blijven bieden.

150.000 laserpulsen per seconde

De meting gebeurt met behulp van ongevaarlijke lasers. De helikopter vliegt op 200 tot 250 meter hoogte en met een snelheid van ongeveer 65 kilometer per uur over de dijken. Tijdens de meting stuurt de laser 150.000 laserpulsen per seconde naar de grond. De informatie die dit oplevert, geeft in combinatie met een Global Positioning System (GPS-systeem) precies de hoogte en vorm van de dijken weer. Tegelijkertijd worden de dijken digitaal gefotografeerd om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.