Hans Klok presenteerde Goede Doelenzegels TNT Post
Tpg post
PERSBERICHT
Start Kerst- en Nieuwjaarscampagne TNT Post door Hans Klok
Hans Klok presenteert Goede Doelenzegels
DEN HAAG, 24 november 2006 TNT Post gaf gisteravond, donderdag 23 november, het startschot
voor de Kerst- en Nieuwjaarscampagne 2006. In Ede toverde illusionist Hans Klok tijdens
een wervelende show de Goede Doelenzegels van 2006 tevoorschijn. De Goede Doelenzegels
(29 + 10 eurocent) en de voordelige Decemberzegels (29 eurocent) zijn vanaf nu
verkrijgbaar.
De decembermaand is bij uitstek de periode waarin iedereen zijn naasten of relaties alle
goeds toewenst, maar ook denkt aan degenen die echt steun nodig hebben. Daarom geeft TNT
Post dit jaar (voor de derde keer) weer Goede Doelenzegels uit. Persoonlijke aandacht
voor elkaar in de vorm van het sturen van een kerst- of nieuwjaarskaartje kan zo heel
gemakkelijk worden gecombineerd met een bijdrage aan het goede doel. De bijslag van 10
eurocent per Goede Doelenzegel komt ten goede aan tien zorgvuldig geselecteerde goede
doelen. Dit jaar zijn dat: Amnesty International, CliniClowns, Greenpeace, De Grootste
Familie Helpt, SOS-Kinderdorpen, STOP AIDS NOW!, Unicef, Vogelbescherming, World Food
Programme en De Zonnebloem.
Net als in de vorige jaren kwam de Goede Doelenzegel tot stand in samenwerking met de
Nationale Postcode Loterij. De Goede Doelenzegels hebben vorig jaar meer dan 1,5 miljoen
euro opgeleverd voor de deelnemende fondsen. TNT Post verwacht dat dit bedrag nu minimaal
wordt geëvenaard.
De selectie van de goede doelen is tot stand gekomen op basis van het deskundige oordeel
van een onafhankelijke commissie, bestaande uit de Direct Marketing-specialist Marianne
Robben en communicatiewetenschapper Anne van der Meiden. Een notaris heeft de commissie
bijgestaan en waarborgde de onafhankelijkheid.
Verkrijgbaarheid en geldigheid
De Goede Doelenzegels zijn verkrijgbaar in een velletje van twintig postzegels (tien
verschillende) bij de bekende verkooppunten en via www.tntpost.nl. Op het postzegelvel
worden de namen van de tien goede doelen vermeld. De frankeerwaarde van een Goede
Doelenzegel is 0,29 euro met een bijslag van 0,10 euro. De geldigheid van de postzegels
voor de frankering is onbepaald.
Informatie over de ontwerpen
Voor het ontwerp van de Goede Doelenzegels en de Decemberzegels heeft TNT Post dit jaar
gekozen voor bureau Joseph Plateau.
Goede Doelenzegels
Als thema voor de Goede Doelenzegels koos TNT Post dit jaar 'Engelen'. Zij waken over het
lot van de mensen, zo luidt de algemene visie. Wat allereerst opvalt aan het ontwerp voor
de Goede Doelenzegels is dat het fotografisch is, met duidelijk herkenbare menselijke
figuren. Uitgaande van het thema is gekozen voor engelen die voor iedereen als zodanig
herkenbaar zijn. 'Het zijn kinderen in voornamelijk witte kledij en voorzien van
engelenvleugel' zegt Wouter van Eijck, ontwerper van de Goede Doelenzegels, en deel
uitmakend van het team van Joseph Plateau.
'Kinderen staan voor puurheid en onschuld, net als engelen. Veelal is de stemming van de
gefotografeerde kinderen enigszins naar binnen gekeerd, alsof zij nadenken over het lot
van de mensen op aarde.'
Het gebruikte lettertype de 'Amelia' is een echte jaren 60-letter. Die periode kenmerkte
zich onder meer door de hoop op een betere wereld, die ook wordt nagestreefd door de
goede doelenorganisaties. De fotografie is van Patricia Kockelkorn.
Decemberzegels
De Decemberzegel is de voordelige postzegel voor het versturen van kerstpost en is
eveneens vanaf 23 november verkrijgbaar. De Decemberzegel heeft een frankeerwaarde van
0,29 euro. Volgens Peter Kingma, grafisch ontwerper bij Joseph Plateau, kenmerkte de
wordingsgeschiedenis van de Decemberzegels zich door een steeds verder toespitsen op
enkele iconen van de kersttijd: 'Bij dat doordringen tot de kern van de kerstsfeer kwamen
we uiteindelijk tot een bijna abstracte voorstelling, die niettemin voor ieder herkenbaar
zal zijn: de zuiverheid van sneeuwkristallen en de ronde vormen van licht en kerstballen.
Gezelligheid staat voor veel mensen centraal tijdens het kerstfeest. Die gezelligheid
wordt opgeroepen door beide symbolen: de sneeuwkristallen verwijzen naar de kou buiten,
en de kerstballen naar de knusse huiskamer. Ofwel, buiten is het koud maar binnen is het
warm en gezellig. Het oproepen van die sfeer wordt verder vormgegeven door de keuze voor
warme kleuren. Op de postzegels zijn de sneeuwkristallen op de voorgrond afgebeeld,
terwijl de wat diffuse ronde vorm van de kerstballen op de achtergrond de voorstelling
diepte meegeven. Over de keuze van het lettertype was geen enkele twijfel. Het moest de
'Kabel' worden. De cijfers van dit lettertype laten zich als het ware goed in de
kerstboom hangen, ze zijn als kleine ornamenten of sieraden.'
Ontwerpers en ontwerpbureau
Wouter van Eijck en Peter Kingma studeerden beiden aan de Gerrit Rietveld Academie. Als
bureau Joseph Plateau hebben zij al eerder postzegels ontworpen, zoals de 'doopzegel' van
prinses Amalia (2004), de Zomerzegel van 1997 en één van de drie postzegels
ter gelegenheid van 75 jaar Nederlandse luchtvaart (1994).
Noot voor de redactie,