Hans Klok presenteerde Goede Doelenzegels TNT Post

Tpg post

PERSBERICHT

Start Kerst- en Nieuwjaarscampagne TNT Post door Hans Klok

Hans Klok presenteert Goede Doelenzegels

DEN HAAG, 24 november 2006 TNT Post gaf gisteravond, donderdag 23 november, het startschot voor de Kerst- en Nieuwjaarscampagne 2006. In Ede toverde illusionist Hans Klok tijdens een wervelende show de Goede Doelenzegels van 2006 tevoorschijn. De Goede Doelenzegels (29 + 10 eurocent) en de voordelige Decemberzegels (29 eurocent) zijn vanaf nu verkrijgbaar.

De decembermaand is bij uitstek de periode waarin iedereen zijn naasten of relaties alle goeds toewenst, maar ook denkt aan degenen die echt steun nodig hebben. Daarom geeft TNT Post dit jaar (voor de derde keer) weer Goede Doelenzegels uit. Persoonlijke aandacht voor elkaar in de vorm van het sturen van een kerst- of nieuwjaarskaartje kan zo heel gemakkelijk worden gecombineerd met een bijdrage aan het goede doel. De bijslag van 10 eurocent per Goede Doelenzegel komt ten goede aan tien zorgvuldig geselecteerde goede doelen. Dit jaar zijn dat: Amnesty International, CliniClowns, Greenpeace, De Grootste Familie Helpt, SOS-Kinderdorpen, STOP AIDS NOW!, Unicef, Vogelbescherming, World Food Programme en De Zonnebloem.

Net als in de vorige jaren kwam de Goede Doelenzegel tot stand in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij. De Goede Doelenzegels hebben vorig jaar meer dan 1,5 miljoen euro opgeleverd voor de deelnemende fondsen. TNT Post verwacht dat dit bedrag nu minimaal wordt geëvenaard.

De selectie van de goede doelen is tot stand gekomen op basis van het deskundige oordeel van een onafhankelijke commissie, bestaande uit de Direct Marketing-specialist Marianne Robben en communicatiewetenschapper Anne van der Meiden. Een notaris heeft de commissie bijgestaan en waarborgde de onafhankelijkheid.

Verkrijgbaarheid en geldigheid
De Goede Doelenzegels zijn verkrijgbaar in een velletje van twintig postzegels (tien verschillende) bij de bekende verkooppunten en via www.tntpost.nl. Op het postzegelvel worden de namen van de tien goede doelen vermeld. De frankeerwaarde van een Goede Doelenzegel is 0,29 euro met een bijslag van 0,10 euro. De geldigheid van de postzegels voor de frankering is onbepaald.

Informatie over de ontwerpen
Voor het ontwerp van de Goede Doelenzegels en de Decemberzegels heeft TNT Post dit jaar gekozen voor bureau Joseph Plateau.

Goede Doelenzegels
Als thema voor de Goede Doelenzegels koos TNT Post dit jaar 'Engelen'. Zij waken over het lot van de mensen, zo luidt de algemene visie. Wat allereerst opvalt aan het ontwerp voor de Goede Doelenzegels is dat het fotografisch is, met duidelijk herkenbare menselijke figuren. Uitgaande van het thema is gekozen voor engelen die voor iedereen als zodanig herkenbaar zijn. 'Het zijn kinderen in voornamelijk witte kledij en voorzien van engelenvleugel' zegt Wouter van Eijck, ontwerper van de Goede Doelenzegels, en deel uitmakend van het team van Joseph Plateau.

'Kinderen staan voor puurheid en onschuld, net als engelen. Veelal is de stemming van de gefotografeerde kinderen enigszins naar binnen gekeerd, alsof zij nadenken over het lot van de mensen op aarde.'
Het gebruikte lettertype de 'Amelia' is een echte jaren 60-letter. Die periode kenmerkte zich onder meer door de hoop op een betere wereld, die ook wordt nagestreefd door de goede doelenorganisaties. De fotografie is van Patricia Kockelkorn. Decemberzegels
De Decemberzegel is de voordelige postzegel voor het versturen van kerstpost en is eveneens vanaf 23 november verkrijgbaar. De Decemberzegel heeft een frankeerwaarde van
0,29 euro. Volgens Peter Kingma, grafisch ontwerper bij Joseph Plateau, kenmerkte de wordingsgeschiedenis van de Decemberzegels zich door een steeds verder toespitsen op enkele iconen van de kersttijd: 'Bij dat doordringen tot de kern van de kerstsfeer kwamen we uiteindelijk tot een bijna abstracte voorstelling, die niettemin voor ieder herkenbaar zal zijn: de zuiverheid van sneeuwkristallen en de ronde vormen van licht en kerstballen. Gezelligheid staat voor veel mensen centraal tijdens het kerstfeest. Die gezelligheid wordt opgeroepen door beide symbolen: de sneeuwkristallen verwijzen naar de kou buiten, en de kerstballen naar de knusse huiskamer. Ofwel, buiten is het koud maar binnen is het warm en gezellig. Het oproepen van die sfeer wordt verder vormgegeven door de keuze voor warme kleuren. Op de postzegels zijn de sneeuwkristallen op de voorgrond afgebeeld, terwijl de wat diffuse ronde vorm van de kerstballen op de achtergrond de voorstelling diepte meegeven. Over de keuze van het lettertype was geen enkele twijfel. Het moest de 'Kabel' worden. De cijfers van dit lettertype laten zich als het ware goed in de kerstboom hangen, ze zijn als kleine ornamenten of sieraden.' Ontwerpers en ontwerpbureau
Wouter van Eijck en Peter Kingma studeerden beiden aan de Gerrit Rietveld Academie. Als bureau Joseph Plateau hebben zij al eerder postzegels ontworpen, zoals de 'doopzegel' van prinses Amalia (2004), de Zomerzegel van 1997 en één van de drie postzegels ter gelegenheid van 75 jaar Nederlandse luchtvaart (1994).


Noot voor de redactie,