Uitnodiging Nationale Jeugdlezing
Humanitas
Humanitas, Jantje Beton en dagblad Trouw organiseren voor de 11e keer de Nationale
Jeugdlezing op vrijdag 24 november 2006 in de Rode Hoed te Amsterdam van 14.00 uur tot
16.30 uur.
Onderwerp deze keer is: Zin en onzin van toetsen, spelbreker of wondermiddel?
De sprekers dr. Jef van Kuyk, tot voor kort als onderwijskundige verbonden aan het Cito en
dr.Rineke van Daalen, socioloog aan de Universiteit van Amsterdam, worden aan de tand
gevoeld over de voor- en nadelen van het toetsen van jonge kinderen.
In Nederland wordt volop getoetst. Een kleuter heeft nog maar net een voet over de drempel
van de basisschool gezet of de eerste testjes dienen zich al aan. De bekende Cito-toets is
ieder jaar weer aanleiding voor stevige discussies op het schoolplein en in de media.
Vragen die hier naar boven komen zijn: levert het stress voor kinderen op; zijn de
uitkomsten wel volledig of zijn toetsen juist goed en kun je er in vroeg stadium
leerproblemen mee opsporen? Uitslag van toetsen geven vaak richting aan een verdere
schoolloopbaan. Kinderen volgen daarom veel bijles om zich voor te bereiden op de komende
toetsen. Gevolg hiervan is dat vrije tijd in het gedrang raakt. Lekker buiten te spelen is
er dan niet meer bij. Terwijl je toch ook op het speelplein en op de sportclub van alles
leert.
De angst bestaat dat basisscholen én ouders zich meer en meer gaan richten op wat
er uiteindelijk getoetst gaat worden en kinderen klaarstomen op het maken van de
gevreesde eindtoets.
Dr. Jef van Kuyk, grondlegger van de Piramide-methode, een totaalprogramma voor kinderen
van 2,5 tot 7 jaar rond toetsen en spelen, legt uit wat de zegeningen van toetsen zijn.
Dr. Rineke van Daalen belicht vanuit haar deskundigheid op het gebied van onderwijs, wat
de onbedoelde effecten van toetsen zijn.