Uitnodiging Nationale Jeugdlezing

Humanitas

Humanitas, Jantje Beton en dagblad Trouw organiseren voor de 11e keer de Nationale Jeugdlezing op vrijdag 24 november 2006 in de Rode Hoed te Amsterdam van 14.00 uur tot
16.30 uur.

Onderwerp deze keer is: Zin en onzin van toetsen, spelbreker of wondermiddel?

De sprekers dr. Jef van Kuyk, tot voor kort als onderwijskundige verbonden aan het Cito en dr.Rineke van Daalen, socioloog aan de Universiteit van Amsterdam, worden aan de tand gevoeld over de voor- en nadelen van het toetsen van jonge kinderen.

In Nederland wordt volop getoetst. Een kleuter heeft nog maar net een voet over de drempel van de basisschool gezet of de eerste testjes dienen zich al aan. De bekende Cito-toets is ieder jaar weer aanleiding voor stevige discussies op het schoolplein en in de media. Vragen die hier naar boven komen zijn: levert het stress voor kinderen op; zijn de uitkomsten wel volledig of zijn toetsen juist goed en kun je er in vroeg stadium leerproblemen mee opsporen? Uitslag van toetsen geven vaak richting aan een verdere schoolloopbaan. Kinderen volgen daarom veel bijles om zich voor te bereiden op de komende toetsen. Gevolg hiervan is dat vrije tijd in het gedrang raakt. Lekker buiten te spelen is er dan niet meer bij. Terwijl je toch ook op het speelplein en op de sportclub van alles leert.
De angst bestaat dat basisscholen én ouders zich meer en meer gaan richten op wat er uiteindelijk getoetst gaat worden en kinderen klaarstomen op het maken van de gevreesde eindtoets.

Dr. Jef van Kuyk, grondlegger van de Piramide-methode, een totaalprogramma voor kinderen van 2,5 tot 7 jaar rond toetsen en spelen, legt uit wat de zegeningen van toetsen zijn. Dr. Rineke van Daalen belicht vanuit haar deskundigheid op het gebied van onderwijs, wat de onbedoelde effecten van toetsen zijn.