Ingezonden persbericht


Persbericht 1 november 2006

Expositie Kunst vanuit de Binnenwereld; 14 Kunstenaars met autisme

Expositie van 24 november 2006 tot en met 4 februari 2007

De mens met zijn talent is voor galerie Herenplaats het uitgangspunt. De sterke innerlijke drang om te creëren levert expressieve oorspronkelijke beelden op vanuit de persoonlijke beleving van de kunstenaars. Kunst kan als uitlaatklep de communicatieve handicap van een autist compenseren. En hem zo in staat stellen iets van zijn innerlijke wereld te onthullen.

De expositie geeft een breed beeld van hetgeen dat door autistische kunstenaars in Nederland wordt gemaakt. Vele stijlen zijn vertegenwoordigd, figuratief en abstract, kleur en zwart-wit, rauw en lieflijk.

Out of Art, het magazine voor Outsider Art, komt in november uit met een special over autistische kunstenaars en is de catalogus voor deze expositie. Galerie Herenplaats in Rotterdam biedt met deze expositie het podium voor de, verspreid over heel Nederland wonende, kunstenaars.

Deelnemende kunstenaars:
Alain Balleur, Wouter Coumou, Laan Irodjojo, Ans Janssen, Eric Kredit, Ria Mul, Ad den Otter, Jescika van Overveld, Evert Panis, Olga Paulissen, Jeroen Pomp, Fabian Puls, Caspar Russel en Jan-Piet Sep.

Galerie Atelier Herenplaats is gespecialiseerd in Outsider Art en neemt hiermee een unieke plaats in de Rotterdamse kunstwereld in. In 15 jaar heeft Herenplaats zijn naam gevestigd en zijn vele projecten gerealiseerd, waaronder uitwisselingen en samenwerkingen met andere kunstenaars, binnen- en buitenlandse reizen en exposities.

Opening vrijdag 24 november, 17.00 uur, door Hans Walgenbach, directeur Historisch Museum Rotterdam. Daarna opent Sinterklaas de Cash & Carry, de jaarlijkse feestmaand uitverkoop van Galerie Herenplaats.

Bijgevoegd vindt u achtergrondinformatie over de kunstenaars Jeroen Pomp en Laan Irodjojo en een foto van een uitsnede van werk van Jeroen Pomp. Voor vragen over meer informatie, beelden of een interview met de organisatie en de kunstenaars kunt u contact opnemen met:

Galerie Atelier Herenplaats

Contactpersonen: Frits Gronert en Richard Bennaars

Tel: 010 2141108

Adres: Schiedamse Vest 56-58

3011 BD Rotterdam

atelier@herenplaats.nl

www.herenplaats.nl

Open: maandag tot en met vrijdag 13-17 uur

---- --
Achtergrondinformatie over 2 kunstenaars van Atelier Herenplaats bij de expositie: "Kunst vanuit de Binnenwereld, 14 kunstenaars met autisme"

Jeroen Pomp (1985), Atelier Herenplaats
"Het zit gewoon in mijn hoofd". Door Frits Gronert. Ik voel een hand op mijn schouder en Jeroen vraagt: "Wil je even bij mijn werk komen kijken?" Ik antwoord dat ik na de thee even kom kijken. Duidelijke afspraken geven de structuur aan, die voor de autistische Pomp belangrijk zijn.

Jeroen heeft enorm veel thema's in zijn hoofd. Zijn tekeningen, die hij met kleurpotlood op papier zet , worden gekenmerkt door een grote diversiteit aan onderwerpen. Jeroen past het " Horror Vacui" toe, het papier is van onder tot boven vol getekend, nergens is het wit van het papier nog te zien. Vruchten, dieren, bloemen en planten, stadsgezichten, wegen met verschillende auto's zijn schijnbaar losjes op het blad neergezet. Vanuit een vogelvluchtperspectief weeft Jeroen zijn fantasiewereld aan elkaar. Als hij een fruitboom met appels tekent, volgen ook de andere soorten fruit als een logisch vervolg op zijn keuze om een appelboom te tekenen. De drang om alles compleet te maken heeft alles te maken met zijn autisme.

Jeroen mag zich in grote belangstelling verheugen, veel verzamelaars hebben interesse in zijn werk en in New York heeft hij een speciale agent die zijn werk daar verkoopt. Na de thee kom ik mijn belofte na om bij zijn werk te komen kijken en hij vraagt me wat ik een mooi stukje vind. Ik zie een enorme weg die slingerend van boven naar beneden over het blad loopt. In de restruimtes heeft hij gebouwen, sinterklaas en zwarte Piet, een diversiteit aan Toekans en herfstbomen neergezet. Het gebouw van de Nationale Nederlanden staat naast een boerderij met uiteraard alle dieren die daar voorkomen. Ik vraag: "Hoe kom je toch op het idee om het zo te tekenen?" "Ik had het gewoon zo in mijn hoofd zitten Frits. Straks komen er nog meer dieren en een olifant."

EXPOSITIES

2002 Galerie Waai en Braai, Maarn.

2002 "Cash & Carry", Galerie Herenplaats, Rotterdam.

2003 "Bruut", Galerie Herenplaats in samenwerking met Showroom Mama, Rotterdam.

2004 Outsider Art Fair, New York, USA.

2004 Hogeschool, Eindhoven.

2004 "Keuze uit eigen werk", Galerie Herenplaats, Rotterdam.

2004 "Cash & Carry", Galerie Herenplaats, Rotterdam.

2005 Outsider Art Fair, New York USA

2005 Solo expositie Luise Ross Gallery, New York USA

2005 The Great Hall Gallery, New York USA

2006 Jubileum expositie 15 jaar Herenplaats , Galerie Herenplaats Rotterdam.

2006 Outsider Art Fair, New York USA (Luise Ross Gallery).

Laan Irodjojo (1969), Atelier Herenplaats
Gevangen in een eigen wereld. Door: Yvonne Beelen

Een windmolen, drie treinen, de Euromast, een landschap, een portret van een vrouw: Laan schildert wat hij ziet, realistisch en natuurgetrouw in een naïeve stijl. Toch lijken zijn beelden uit een andere, mystieke wereld te komen, waarin treinen geruisloos door het landschap glijden en de huizen verlaten zijn. Een spanning is voelbaar. De vogels zwijgen als voor een zomerse onweersbui. Een man ligt in bed. Hij slaap niet; zijn ogen zijn wijd opengesperd. Dood? Of staart hij ons aan vanuit een eigen wereld?

Door zijn realistische en natuurgetrouwe manier van schilderen, spreekt Laans werk veel mensen aan. Geregeld krijgt hij opdrachten om mensen te portretteren of interieurs na te schilderen. Misschien geeft het schilderen Laan een manier van uiten die zijn communicatieve handicap compenseert en hem in staat stelt iets van zijn innerlijke wereld te onthullen.

Op school werd zijn tekentalent ontdekt tijdens een uitstapje naar de Rotterdamse havens. De boten die hij daar zag, wist hij opmerkelijk natuurgetrouw na te tekenen. Vanaf 1995 werkt Laan op Atelier Herenplaats. Meestal schildert hij en soms maakt hij etsen. Zijn onderwerpen haalt hij van de straat: de boten en kranen in de havens, de molens aan de dijk. Laan gaat er regelmatig met zijn schetsboek op uit. Alles wat hij ziet weet hij feilloos in verhouding en met oog voor detail vast te leggen. Soms is het slechts een klein onderdeel dat zijn aandacht trekt. Dan zoomt hij er als een camera op in en tekent bijvoorbeeld alleen het bovenste puntje van de Erasmusbrug.

Laan tekent zijn onderwerpen in perspectief, maar toch lijkt alles plat omdat hij geen schaduw aanbrengt. Van rand tot rand worden de vlakken gevuld met een en dezelfde kleur. Laan heeft een heel eigen palet van voornamelijk koude, vergrijsde tinten met een uitgesproken voorkeur voor blauw. Mocht achteraf blijken dat hij niet genoeg verf heeft voor het hele vlak, dan weet Laan precies dezelfde kleur nog eens te mengen. Het werk bestaat meestal uit verschillende kleurnuances die dicht bij elkaar liggen. Met een complementaire kleur plaatst hij ergens in het werk een accent: een raam, een container op de kade, het touw om het paaltje van de aanlegsteiger. Alles verloopt volgens een vast, geordend patroon. Ieder vlak krijgt meerdere, dekkende lagen en als laatste accentueert hij de scheidingslijn tussen de vlakken met zwarte inkt.

Is het werk klaar, dan neemt hij niet de tijd om van het resultaat te genieten. Het verdwijnt direct in een zeer opgeruimde la waar alles netjes gesorteerd op formaat op stapels ligt. Als een lopendebandwerker zet hij een nieuw doek op zijn ezel en begint aan het volgende schilderij.

Een veelvuldig terugkerend onderwerp in Laans werk is de trein. Meestal schildert hij deze van opzij terwijl ze van links naar rechts over het blad voorbijrijden. Kleuren en logo's vertellen om welk type het gaat. Als het vel niet lang genoeg is voor een hele trein, tekent hij de treinstellen boven elkaar; rechtsonder het achterste deel en linksboven de locomotief. Jaren geleden vond hij een andere, opmerkelijke oplossing. Hij maakte een stuk of zes schilderijen met op elk eenzelfde Hollandse koploper, die aan de linker- en rechterkant van het vel afliep, met op de achtergrond een grillig silhouet van bomen. Hij schilderde ze afzonderlijk van elkaar, zonder meetlat en uit zijn hoofd. Toch konden ze als een puzzel aan elkaar worden gelegd tot één lange trein. Zelfs de groene haag op de achtergrond paste precies in elkaar.

beknopt expositieoverzicht Laan Irodjojo (1969)

1998 Aubes '98, Gallery des Beaux Arts, Bordeaux, France (catalogus)

1998 Out of the blue, Gallery de Slijperij, Geel, België

1998 Studiereis naar Estland i.v.m. de tentoonstelling Mees Main, Museum voor Nieuwe Kunst, Pärnu

1998 Boats, Vasa Museum, Stockholm, Zweden (catalogus)

2001 Universal Printshow, Glasgow, Schotland.

2002 "Die Welt: Innen Nach Aussen", Hamburg, BRD.

2003 Outsider Art Fair, New York, U.S.A.

2003 The Universal Print show, Project Ability, Glasgow, Schotland.

2003 Solo-expositie Kerrigan Campbell Art & Projects, Soho, New York, U.S.A.

2003 "Who Am I", Venetië, Italië.

2005 The return of The Universal Print Show, Project Ability, Glasgow, Schotland.

2005 The Great Hall gallery, New York USA

2005 Hollandia Galerie, Vlaardingen

2005 "Group Du Jour" van der Plas Gallery, New York USA.

2006 Jubileum expositie "15 jaar Herenplaats",Galerie Herenplaats Rotterdam

Catalogi:

1998 "Aubes'98", Galerie des Beaux Arts, Bordeaux, Frankrijk.

2000 "Boats", Vasa Museum, Stockholm, Zweden.

2000 "Transport", Galerie Herenplaats, Rotterdam.

Opdracht:

2000 2 opdrachten van het Huisartsen Opleidingscentrum, Capelle a/d IJssel.

2002 Opdracht advocatenkantoor, Rotterdam.

2005 Blow up van het schilderij "Schielandtoren" aan de gevel van een kantoorgebouw, Rotterdam

---- --