Nog steeds `werk aan de web-winkel' in 2006


WatchMouse publiceert voor derde jaar op rij de Site Performance Index voor Nederlandse webwinkels

UTRECHT, 20061123 -- De Nederlandse e-shops scoren een hogere uptime in 2006, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van webwinkels in de aanloop naar de feestdagen. In 2005 was de gemiddelde uptime nog 97,69%, dit jaar is het gemiddelde een stuk hoger; 99,43%. Zeker gezien de drukke periode in de aanloop naar Sinterklaas is dit een goed resultaat, maar toch nog steeds onder de industrienorm van 99,9%. Er is dus nog ruimte voor verbetering.

Net als twee jaar geleden in 2004, scoren er wederom zes sites ondanks de grotere drukte, een perfecte uptime. Het betreft de websites van Conrad, Marktplaats, MyLenses, Neckermann, Bol en TakeItNow. De slechts presterende sites dit jaar waren Kijkshop.nl en Mycom.nl met een downtime van meer dan een dag gedurende de meetperiode.

Het hogere gemiddelde komt met name omdat twee negatieve uitschieters van vorig jaar, Rituals.nl en Emmys.nl, het dit jaar een stuk beter doen. Waren deze sites vorig jaar nog respectievelijk meer dan 6 en 7 dagen niet bereikbaar in november, nu scoren ze een uptime van respectievelijk 97,85% en 99,9%.

"Volgens recent onderzoek van Forrester zullen 23% van de mensen dit jaar meer geld online besteden aan inkopen voor de feestdagen dan een jaar geleden. En uit ons onderzoek blijkt dat een aantal partijen zeker effectieve maatregelen heeft genomen om zich hierop voor te bereiden", zegt Mark Pors, CTO van WatchMouse. "Wij zijn blij met deze positieve ontwikkeling. Maar er is zeker nog ruimte voor verbeteringen. Want uiteindelijk behaalt nog steeds de meerderheid van de webwinkels -58%- niet de uptime score van 99,9% die door hosting providers wordt aangehouden als absoluut minimum."

Vorig jaar bleek de kerstperiode overigens nog drukker dan de periode voor Sinterklaas. Om die reden zal WatchMouse ook in de weken voor kerst blijven monitoren. Vlak voor kerst verwacht WatchMouse met de resultaten te komen van die tweede testperiode.

Het onderzoek liep van 20 oktober t/m 21 november 2006. Van 'downtime' is sprake als een site een foutmelding geeft of de HTML na acht seconden niet ontvangen is, en dit vanuit een tweede meetpunt bevestigd is. Het complete bereikbaarheidsonderzoek is te vinden op: www.watchmouse.com/nl/SPI/2006/eshops_NL.php