UsPDATE
November 2006, Nummer 47
Bouwbranche
01. Draka bekendste merk in elektrosector
02. Bouw: coalitie CDA & VVD was het gunstigst geweest
03. Doe mee aan de Verkoop Scan!
Woonbranche
04. WMO draagt bij aan meer faciliteiten voor de wijk
05. De partijen met de sterkste reputatie zijn....
06. Voorproefje USP voor corporaties in 2007
Over USP
07. De Toekomst
08. USP lanceert het BouwForum
09. De toegevoegde waarde van verklaringsmodellen
01. Draka bekendste merk in elektrosector
Het bekendste merk in de elektrosector is Draka, dit blijkt uit onderzoek van Bouwkennis en USP Marketing Consultancy. Zowel door de E-installateurs (55%) als de elektra-adviseurs (63%) wordt Draka spontaan het meest genoemd. Als het gaat om de totale bekendheid, dan kennen de E-installateurs met name Technische Unie (93%) en Draka (88%) en kennen de elektra-adviseurs vooral Draka (87%) en Attema (67%). Het hebben van naambekendheid is essentieel voor het winnen van marktaandeel. Zoals bij meerdere sectoren gaat ook hier het aloude credo op: 'onbekend maakt onbemind': kent men uw merk niet dan zal men uw merk ook niet gaan voorschrijven / toepassen. Dit alles blijkt uit het Naambekendheid en Imago onderzoek van de Bouwkennis Marketing Score Card Installatie, dat uitgevoerd is in de E- en W-installatiesector. http://www.usp-mc.nl/bouw_nb1106_1.php Lees meer .
02. Coalitie CDA en VVD zou meest gunstig geweest zijn voor bouwsector
Als het aan de mensen in de bouw had gelegen, zouden CDA en VVD na de afgelopen verkiezingen voor de Tweede Kamer gewoon door regeren. Een centrum rechtse coalitie werd door circa driekwart van de directeuren en tweederde van de werknemers (grotendeels kantoorpersoneel) in de bouw als het meest gunstig voor de bouwsector gezien. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy waarvoor een maand voor de verkiezingen 872 online enquêtes zijn afgenomen onder het http://www.bouwpanel.nl Bouwpanel.nl http://www.usp-mc.nl/bouw_nb1106_2.php Lees meer .
03. Doe mee aan de Verkoop Scan!
De bouw- en installatiesector kenmerkt zich door haar projectmatige karakter. Verkoop bij de nodige organisaties is dan veelal in behoorlijke mate gericht op het bewerken van projecten. USP voert momenteel een onderzoek uit naar projectacquisitie en projectopvolging in de bouw en installatiesector onder fabrikanten, (groot)handelaren en importeurs. Deelnemers aan dit onderzoek zullen de onderzoeksresultaten toegestuurd krijgen. Uiteraard zullen alle gegevens anoniem worden verwerkt. Het invullen van de scan kost 5 minuten.
Wilt u dus weten hoe bij u en bij uw concullega's de verkoop is georganiseerd (op welke partijen richt men zich, hoe verkrijgt men sales leads, welke rol heeft CRM, etc.), doe dan mee aan de scan.
Klik http://www.usp-onderzoek.nl/bouwmarketing.htm hier om de scan te starten.
04. WMO draagt bij aan meer faciliteiten voor de wijk
Op 1 januari 2007 zal de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ingevoerd worden. De Welzijnswet, de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) en de huishoudelijke verzorging uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) zijn samengebracht in een nieuwe wet, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de WMO ligt vanaf 1 januari 2007 bij de gemeenten. Het idee hierachter is dat gemeenten beter kunnen inschatten wat de wensen van de eigen burgers zijn, dan dat de landelijke overheid dat kan. Straks moeten burgers bij één loket terechtkunnen voor informatie, advies en het aanvragen van hulpmiddelen en voorzieningen.
Een jaar geleden concludeerden we dat de WMO nog lang niet uitvoeringsgereed was. Hoe is de huidige stand van zaken, nu 1 januari 2007 nadert? Wij ondervroegen van 90 gemeenten (groot en klein) de projectleiders WMO en maakten de balans op. Antwoordde vorig jaar nog maar 7% van de gemeenten dat men bezig was met de uitvoering en organisatie, in september 2006 is dit percentage gestegen naar 56%. De tijd dringt.
Uit dit onderzoek blijkt dat de komst van de WMO bij de meeste gemeenten nog niet heeft geleid tot het ontwikkelen van een integraal welzijnsbeleid. Het blijkt dat alle energie van de gemeenten is gaan zitten in het overzetten van de huishoudelijke verzorging van de AWBZ naar de WMO en de aanbestedingen. Belangrijk lichtpuntje is dat het merendeel van de gemeenten (68%) verwacht dat de komst van de WMO leidt tot meer aandacht voor faciliteiten in en voor de wijk. http://www.usp-mc.nl/woon_nb1106_1.php Lees meer .
05. De partijen met de sterkste reputatie zijn....
Building Business heeft in 2006 i.s.m. met USP en daarbij geadviseerd door Professor van Riel voor de derde maal de reputatie doorgemeten van de grootste gemeenten, ontwikkelaars, adviesbureaus en woningcorporaties.
De winnaars van de afgelopen jaren waren:
2004: Almere, TCN, Woonbron en Boer& Croon
2005: Groningen, TCN, Woonbron en Buck
Download http://www.buildingbusiness.com/reputatiemonitor/pdf/reputaties2006.pdf hier het artikel om meer te kunnen lezen over de resultaten en de winnaars van 2006.
Wilt u meer weten over de Building Business Reputatie Monitor weten kunt u contact opnemen met mailto:provoost@usp-mc.nl Ronald Provoost.
06. Voorproefje USP voor corporaties in 2007
Volgende week zal er in een extra editie van de UsPDATE speciale aandacht besteed worden aan wat USP voor corporaties in 2007 kan betekenen. Niet alleen voor klanttevredenheid kunt u bij ons terecht, maar ook voor onderzoeken naar de processen binnen uw organisatie, naar de betrokkenheid van uw medewerkers en uw imago bij uw stakeholders.
Klik http://www.usp-mc.nl/woon_nb1106_2.php hier voor een sneak preview
Wilt u er zeker van zijn dat u deze extra editie van ons ontvangt, dan kunt u zich aanmelden middels mailto:nieuwsbrief@usp-mc.nl nieuwsbrief@usp-mc.nl
07. De Toekomst
In de bouw in Nederland is langzamerhand een nieuwe manier van werken aan het ontstaan. In plaats van de klant nemen bedrijven nu het initiatief en ontwikkelen zelf voorstellen voor huisvestingsoplossingen en aanbodstrategieën. Niet voor een specifieke klant maar voor een doelgroep. Die voorstellen bieden ruimte om daar met een concrete klant verder invulling aan te geven. De mogelijke voorstellen hebben voornamelijk een conceptueel karakter. Daarom wordt die manier van werken wel aangeduid als Conceptueel Bouwen (CB). CB zit tussen traditioneel bouwen (100% maatwerk) en industriële bouw (100% standaardisatie) in.
Conceptueel Bouwen biedt een synthese van de voordelen van traditioneel en industrieel bouwen. Het is een innovatie die ontstaat door duurzame samenwerking van meerdere wervels uit de bouwkolom. Veel van de methoden ter verbetering van traditioneel en industrieel bouwen, zijn meer productief te maken binnen de context van CB. http://www.usp-mc.nl/usp_nb1106_1.php Lees meer .
08. USP lanceert het BouwForum
Steeds meer internetgebruikers ontdekken dat het gebruik van forums op internet een enorme toegevoegde waarde kan bieden. U kunt via online forums vragen voorleggen of discussie voeren met gelijkgestemden of vakgenoten die u op andere wijze niet eenvoudig zou kunnen bereiken. Zie hier het grote voordeel van een forum. Er zijn forums voor zeer uiteenlopende doelgroepen: christelijken, autobezitters, vakantiegangers, medici en vaak is de doelgroep nog veel specifieker dan dat.
Voor de bouwsector is kennis van groot belang. Technische kennis, marktkennis, kennis van wetgeving, etc..; ze zijn allen vereist voor een rendabel en continu opereren van uw organisatie. Het probleem is voor velen dat kennis moeilijk vindbaar is, of vaak niet pragmatisch genoeg voor degenen in de bouwbranche. In verschillende bouw onderzoeken die USP doet, blijkt dan vaak de behoefte aan een ontmoetingsplaats met collega's uit de sector waar kennis mee kan worden gedeeld.
USP onderkent deze grote behoefte en lanceert daarom nu het BouwForum. Neem geheel gratis uw kans waar om op eenvoudige wijze in contact te komen met precies die vakgenoten die een antwoord kunnen hebben op uw brandende kwestie. Voor het eerst kunt u met vakgenoten uit heel het land tips en ideeën uitwisselen over onderwerpen als trends, materialen, juridische kwesties, handige websites, personeel, techniek, faalkosten en alles wat u nog meer wilt.
Ga snel naar http://www.bouwpanel.nl/forum/index.php het USP BouwForum, schrijf u in en ontmoet uw vakgenoten!
09. De toegevoegde waarde van verklaringsmodellen
In de UsPdate van oktober stond een http://www.usp-mc.nl/nieuws16.php#09 artikel over de toepassing van statistische positioneringmodellen. Naast positioneringmodellen, worden in marktonderzoek ook verklaringsmodellen regelmatig toegepast.
Bij verklaringsmodellen wordt verondersteld dat er een oorzakelijk verband tussen verschillende variabelen bestaat. Een regelmatig door USP gebruikte methode is de regressieanalyse. Lineaire regressie wordt gebruikt om te toetsen of er een lineair verband bestaat tussen bijvoorbeeld de algemene tevredenheid met een bouwproduct enerzijds en de tevredenheid met bijvoorbeeld de levertijd en de prijs anderzijds. En indien dat zo is, welk kenmerk (levertijd of prijs) hierbij de grootste rol speelt.
Verder wordt er door USP ook gebruikt gemaakt van logistische regressie. Op basis van deze toets kan bijvoorbeeld berekend worden of op grond van leeftijd, opleiding en geslacht voorspeld kan worden of men een product zal kopen en wat de relatieve invloed van de verschillende aspecten is.
Wilt u meer over verklaringsmodellen weten dan kunt u contact opnemen met gaag@usp-mc.nl Florens van der Gaag.
UsPDATE is een uitgave van USP Marketing Consultancy BV
T 010 20 66 900 \ F 010 20 66 901 \ info@usp-mc.nl \ www.usp-mc.nl
© 2006 USP Marketing Consultancy BV, alle rechten voorbehouden.