Korps Landelijke Politiediensten

Controle bijzondere transporten

politiemotorrijder gewapend met meetlat

Driebergen, 23-11-2006 o De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft in de week van 13 tot en met 17 november 2006 (week 46) op de rijksweg A67 tussen Venlo en Eindhoven 40 transporten met bijzondere afmetingen (hoog, breed, lang, zwaar) gecontroleerd. Bij 22 combinaties bleek het een en ander niet in orde. Zes transporten zijn stilgezet voor het aanvragen van een ontheffing. Twee transporten staan nog stil in afwachting van de juiste ontheffing. In totaal zijn er 30 bekeuringen uitgeschreven voor o.a. het rijden zonder ontheffing, terwijl het voertuig te hoog, te breed, te lang of te zwaar was.

In een aantal gevallen volgde het transport een route die afweek van de route die in de ontheffing stond vermeld. Donderdag 16 november 2006 zette de Verkeerspolitie twee 26 m lange en 100 ton zware transporten stil op de toerit Liessel, omdat de parkeerplaatsen langs de A67 vol waren.

Vier motorrijders van de Verkeerspolitie controleerden tijdens werkdagen de A67, een belangrijke transportas van oost naar west. De bijzonder transporten, betroffen veel autotransporters en vervoer van bijzondere objecten, zoals kranen e.d. Bij de autotransporters was vooral de hoogte die er uitsprong. Een Duitse chauffeur die al 23 jaar tussen Duitsland en België reed was verrast door de controle. Hij was met 4.18 m te hoog en was hier nog nooit op aangesproken. Een chauffeur van een bedrijf dat al in begin van week was gecontroleerd vroeg of de motorrijder uit Driebergen kwam. Na de bevestiging deed hij direct opening van zaken en gaf toe dat hij zonder de vereiste ontheffing reed. De leeftijden en nationaliteiten waren zeer wisselend. De transporten waren afkomstig uit Nederland (75%), Polen, Duitsland, Oostenrijk, Letland en België.

De unit Motorondersteuning van de Verkeerspolitie zal in de toekomst meerdere van dit soort controles uitvoeren en zij zullen daarbij de trajecten tussen de havensteden Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam niet uit het oog verliezen. Dit jaar controleerde deze unit ongeveer 400 bijzondere transporten, waarbij in 56% van de gevallen iets aan te merken was op het transport.