Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-110
23 november 2006

Consumentenvertrouwen valt licht terug

Het consumentenvertrouwen is in november 2006 iets gedaald ten opzichte van oktober. Er zijn echter nog steeds meer optimisten dan pessimisten. De consumenten waren in november vooral minder positief over het economisch klimaat. De koopbereidheid bleef vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Consument iets minder uitbundig over economisch klimaat Consumenten waren in november 2006 wat minder positief over het economisch klimaat. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bereikte vorige maand nog een top, maar zakte in november weer terug naar het niveau van augustus en september. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel echter niet. Het aantal consumenten dat positief oordeelt over het economisch klimaat overtreft ruim het aantal dat negatief is.

Koopbereidheid vrijwel ongewijzigd De koopbereidheid van de consument veranderde deze maand vrijwel niet. De onderliggende indicatoren veranderden echter wel. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden. Consumenten zijn in november minder negatief geworden over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden. Daarentegen verslechterde het oordeel over het doen van grote aankopen aanzienlijk. Ook over de financiële situatie in de komende twaalf maanden was de consument negatiever. Voor het eerst sinds acht maanden zijn de pessimisten hier weer licht in de meerderheid.

ln.... Meer informatie
Technische toelichting
sbc.... Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren w na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook w aanmelden voor een gratis email-abonnement. w
CBS Persbericht PB06-110 pagina 1 van 3

Algemeen

Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine. Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar. Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Grafiek: Consumentenvertrouwen (na correctie voor seizoeninvloeden) 20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-110 pagina 2 van 3

Tabel: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2006
Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Consumenten- -6 -4 5 2 4 9 9 6 vertrouwen
Oordeel 6 8 22 15 19 24 26 21 economisch
klimaat
Economisch -11 -5 14 12 15 21 19 19 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 22 21 30 18 23 26 33 24 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -14 -11 -7 -6 -6 -2 -3 -5 Financiële -21 -21 -15 -18 -17 -9 -16 -12 situatie afgelopen
jaar
Financiële 0 0 7 1 2 4 1 -2 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -20 -13 -11 -3 -2 1 6 -1 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-110 pagina 3 van 3


---- --