Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-110
23 november 2006
Consumentenvertrouwen valt licht terug
Het consumentenvertrouwen is in november 2006 iets gedaald ten opzichte
van oktober. Er zijn echter nog steeds meer optimisten dan pessimisten. De
consumenten waren in november vooral minder positief over het economisch
klimaat. De koopbereidheid bleef vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Consument iets minder uitbundig over economisch klimaat
Consumenten waren in november 2006 wat minder positief over het
economisch klimaat. Het oordeel over de economie in de komende twaalf
maanden bereikte vorige maand nog een top, maar zakte in november weer
terug naar het niveau van augustus en september. Over de economie in de
afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel echter niet. Het aantal
consumenten dat positief oordeelt over het economisch klimaat overtreft ruim
het aantal dat negatief is.
Koopbereidheid vrijwel ongewijzigd
De koopbereidheid van de consument veranderde deze maand vrijwel niet. De
onderliggende indicatoren veranderden echter wel. De koopbereidheid is
gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen
en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.
Consumenten zijn in november minder negatief geworden over de eigen
financiën in de afgelopen twaalf maanden. Daarentegen verslechterde het
oordeel over het doen van grote aankopen aanzienlijk. Ook over de financiële
situatie in de komende twaalf maanden was de consument negatiever. Voor
het eerst sinds acht maanden zijn de pessimisten hier weer licht in de
meerderheid.
ln.... Meer informatie
Technische toelichting
sbc.... Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren
w na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken.
Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook
w aanmelden voor een gratis email-abonnement.
w
CBS Persbericht PB06-110 pagina 1 van 3
Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor
seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine.
Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het
consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het
Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar.
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Grafiek: Consumentenvertrouwen (na correctie voor seizoeninvloeden)
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-110 pagina 2 van 3
Tabel: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2006
Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov
Consumenten- -6 -4 5 2 4 9 9 6
vertrouwen
Oordeel 6 8 22 15 19 24 26 21
economisch
klimaat
Economisch -11 -5 14 12 15 21 19 19
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 22 21 30 18 23 26 33 24
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -14 -11 -7 -6 -6 -2 -3 -5
Financiële -21 -21 -15 -18 -17 -9 -16 -12
situatie afgelopen
jaar
Financiële 0 0 7 1 2 4 1 -2
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -20 -13 -11 -3 -2 1 6 -1
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-110 pagina 3 van 3
---- --